Ekonomisk hållbarhet
Temagruppen Ekonomisk hållbarhet var till uppgift att planera och vidta konkreta åtgärder för att främja förverkligandet av målen i den nationella strategin för offentlig upphandling. Temagruppen främjade den strategiska avsikten: Genom upphandlingarna främjar vi den offentliga ekonomins hållbarhet med samhällsansvar.
Ekonomiskt hållbara upphandlingar stöder balansen i de offentliga finanserna och kostnadseffektiv verksamhet i den upphandlande enheten. På den ekonomiska hållbarheten inverkar till exempel bekämpning av grå ekonomi och karteller samt tryggande av skatteansvar och försörjningstrygghet. Kostnadseffektiviteten kan främjas genom att utveckla nya upphandlingssätt, utnyttja gemensamma upphandlingar och effektbaserade upphandlingar samt utveckla den livscykelekonomiska bedömningen och graden av digitalisering och automatisering av upphandlingarna.
Mål
- Med upphandlingarna bekämpar vi grå ekonomi och främjar skatteansvar
- Upphandlingarna är planmässiga och kostnadseffektiva
- Vi minskar upphandlingsoch processkostnaderna för offentliga upphandlingar
Inledande åtgärder
Med hjälp av en enkät riktad till anbudsgivare utreds deras processkostnader, t.ex. vilka kriterier som ligger till grund för att man lämnar eller låter bli att lämna ett anbud. En sammanfattning av undersökningens resultat publiceras.
Åtgärden genomförs i samarbete med temagruppen för Fungerande upphandlingar.
En utredning görs om de väsentliga dragen i en livscykel och livscykelkostnader i utvalda branscher och tjänster. Utifrån utredningen tas det fram anvisningar för upphandlingsenheter.
Enligt upphandlingslagen kan man i upphandlingsförfarandet utesluta en anbudsgivare på grund av försummelse av samhälleliga plikter, såsom betalning av skatter eller sociala avgifter. Upphandlande enheter har möjlighet att ur Skatteförvaltningens fullgöranderapport kontrollera grundläggande uppgifter om anbudsgivarföretaget, uppgifter om dess solvens samt bland annat om anbudsgivarföretaget har betalat sina skatter och arbetspensionsavgifter. Fullgöranderapporten kan kontrolleras automatiskt och elektroniskt, vilket har minskat de upphandlande enheternas och anbudsgivarnas arbete betydligt. De upphandlande enheterna har dock rätt att få fullgöranderapporten endast i syften förknippade med upphandlingsförfarandet.
Innehållet i fullgöranderapporten utvidgas till att omfatta uppgifterna om företagens kontaktpersoner och genom att göra det möjligt att kontrollera fullgöranderapporterna även under pågående kontraktsperiod. På det här sättet kan fullgöranderapporterna även utnyttjas i nationella upphandlingar, små upphandlingar och leverantörsregister. Dessutom undersöks möjligheter till automatisering i samband med fullgöranderapporterna.
Vad har gjorts hittills?
Nättjänsten HILMA, dvs. hankintailmoitukset.fi, har kompletterats med en möjlighet för upphandlande myndigheter att direkt hos Skatteförvaltningen kontrollera att anbudsgivarföretagen fullgjort sina skatte- och arbetspensionsskyldigheter. Upphandlare inom den offentliga sektorn meddelar I HILMA om kommande upphandlingar, pågående konkurrensutsättningar och resultaten av avslutade upphandlingar.
Fullgöranderapporten kan kontrolleras automatiskt och elektroniskt, vilket minskar de upphandlande enheternas och anbudsgivarnas arbete betydligt. De upphandlande enheterna har dock rätt att få fullgöranderapporten endast i syften förknippade med pågående upphandlingsförfaranden. Enligt upphandlingslagen kan man i upphandlingsförfarandet utesluta en anbudsgivare på grund av försummelse av samhälleliga plikter, såsom betalning av skatter eller sociala avgifter. Fullgöranderapporter kan också göras vid små anskaffningar. Konkurrensutsättningen av småskaliga anskaffningar har lämnats utanför upphandlingslagens tillämpningsområde, och de kan genomföras med lättare förfaranden.
Upphandlande enheter är till exempel staten, kommunerna och samkommunerna, och de iakttar upphandlingslagen i sin upphandlingsverksamhet. Största delen av de upphandlande enheterna har redan registrerats färdigt i HILMA med FO-nummer, vilket innebär att de automatiskt har tillgång till sökfunktionen i fullgöranderapporten. Om en organisation inte har tillgång till myndighetsuppgifter efter konkurrensutsättningen, kan organisationen via HILMA lämna in en ansökan om utredning av status som upphandlande myndighet. Finansministeriet fattar beslut i ärendet efter att ha hört Skatteförvaltningen.
Innan ett upphandlingskontrakt ingås ska den upphandlande enheten kräva att den valda anbudsgivaren lämnar in straffregisterutdrag för att utreda de obligatoriska grunderna för uteslutning enligt upphandlingslagen. För närvarande behandlas straffregisterutdragen manuellt och sänds per post. I praktiken lämnar leverantören sitt straffregisterutdrag till den upphandlande enheten för kontroll genom ett fysiskt besök på den upphandlande enhetens kontor. I sin nuvarande form är processen tungrodd för de upphandlande enheterna och leverantörerna och orsakar betydande merarbete.
Lagstiftningen om kontroll av straffregisterutdrag ändras så att det blir möjligt att kontrollera straffregisterutdrag automatiskt. Kontroll av straffregisterutdrag möjliggörs även vid försvarsoch säkerhetsupphandlingar och små upphandlingar.
Det finns inte centraliserad tillgång till tillräckligt heltäckande uppgifter om anbud som lämnats in vid offentliga upphandlingar och innehållet i dem, och att inhämta uppgifterna från de upphandlande enheterna med enskilda begäranden om utredning är administrativt tungrott. Med hjälp av bättre tillgång till uppgifter om anbuden skulle det vara möjligt att effektivisera upptäckten av karteller och grå ekonomi. Tillsynsmyndigheternas tillgång till uppgifter om offentliga upphandlingar säkerställs genom skapande av ett tekniskt gränssnitt i konkurrensutsättningssystemen och tryggande av deras analysresurser. De upphandlande enheternas kännedom om kännetecknen på karteller förbättras.
De upphandlande enheterna ges stöd i att utarbeta anvisningar om förfaringssätt för hantering av misstankar om kartellbildning och etiska riktlinjer för att undvika till exempel jäv, bindningar, dubbla roller och riktade anbudsförfaranden. Interna revisorer utbildas i att upptäcka grå ekonomi.
Det tas fram anvisningar som beskriver processen för att ta reda på uppgifter om anbudsgivare utanför Finlands gränser och innehållet i de viktigaste ländernas registeruppgifter.
Användningen av fullgöranderapporter främjas och utvidgas och kunskapen om hur man förhindrar grå ekonomi inom offentliga upphandlingar ökas.