Offentliga förvaltningens ICT
Finansministeriet styr informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen, utvecklandet av strukturerna samt de gemensamma tjänsterna och tjänsteproduktionen. Ministeriet styr även de allmänna grunderna för informationssäkerheten, bereder informationspolitiken och förvaltningspolitiken samt utvecklar den digitala förvaltningen. Varje ministerium styr utvecklandet av informationsförvaltningen och informationsförvaltningsprojekten inom det egna verksamhetsområdet.
Den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationstekniska avdelning fungerar som skapare och stark föregångare när det gäller digitaliseringens förutsättningar inom den offentliga förvaltningen. Förutsättningar skapas genom att styra den offentliga förvaltningens tjänster i första hand i riktning mot digitala, främja interoperabiliteten inom förvaltningen och göra det möjligt för myndigheterna att bedriva säker verksamhet.
-
Med digitala och elektroniska tjänster ökas medborgarnas, företagens och sammanslutningarnas möjlighet att använda offentliga tjänster oberoende av tid och plats.
-
Informationshantering och informationspolitik »
Arbetssätten och lagstiftningen i fråga om informationshanteringen och den digitala förvaltningen möjliggör ett effektivt utnyttjande av information i de offentliga tjänsterna.
-
Styrningen av tjänster och säkerhet »
Myndigheterna styrs att sörja för tillförlitligheten, tillgängligheten och integriteten när det gäller information och digitala tjänster.
-
EU och det internationella IKT-samarbetet »
Elektroniska offentliga tjänster och elektronisk förvaltning har redan utvecklats i flera länder, och elektronisk förvaltning har följaktligen uppmärksammats av olika internationella organisationer under de senaste årtiondena.
-
Digitaliseringsbyrån agerar kontaktpunkt för ärenden som gäller verksamhetsområdet för data-, digitaliserings- och informationspolitik.
-
Informationshanteringsnämnden »
Informationshanteringsnämnden ska främja genomförandet av förfaringssätt för informationshantering och datasäkerhet om vilka det föreskrivs i informationshanteringslagen samt fullföljandet av kraven i lagen.
-
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa todetaan, että Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasiointikanavana. Tarkoituksena on, että jatkossa digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin pääasiassa sähköisesti paperipostin sijaan. Muutos edistää ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia, tuo säästöjä ja tehostaa julkisen hallinnon digitalisaatiota.
-
Digitaalisen identiteetin lompakko »
Valtiovarainministeriön tehtävänä on ohjata kansallisen digitaalisen identiteetin lompakon toteuttamista EU-sääntelyn asettamassa määräajassa. Kansallisen hankkeen myötä myös Suomeen syntyy digitaalisen identiteetin lompakko, jota voi käyttää sujuvaan asiointiin niin kotimaassa kuin EU:n alueella.
-
Edesmenneen omaisen vaivaton hoito »
Valtiovarainministeriö on asettanut kehittämisohjelman toteuttamaan läheisen kuolemaan liittyvien palveluiden digitalisointia. Tavoite on sujuvoittaa omaisten asiointia raskaassa elämäntilanteessa.
-
Hallitusohjelman tavoitteena on toteuttaa tarvittavat kansalliset lainsäädäntömuutokset, joilla uusia teknologioita ja digitalisaatiota voidaan täysimääräisesti hyödyntää julkishallinnossa. Digiesteiden purku -ohjelmassa tunnistetaan ja kumotaan norminpurun hengessä digitalisaatiota estävät tai vaikeuttavat säädökset.