Innovationer
Temagruppen Innovationer var till uppgift att planera och vidta konkreta åtgärder för att främja förverkligandet av målen i den nationella strategin för offentlig upphandling. Temagruppen främjade den strategiska avsikten: Vi löser utmaningar med innovationer och utför upphandlingar med ett positivt förhållningssätt till försök och utveckling.
Vid förverkligandet av organisationers mål har en försöks- och utvecklingsvänlig organisationskultur en viktig roll. Med hjälp av innovationer kan man finna lösningar på utmaningar som gäller till exempel förbättring av upphandlingarnas kvalitet och verkningsfullhet, förbättring av produktiviteten, minskning av klimatavtrycket och främjande av cirkulär ekonomi samt uppnående av sysselsättningsmålen. Upphandling av innovationer stöder hållbara offentliga finanser. Innovativa upphandlingar ger företagen referenser och möjliggör därigenom tillväxt och export.
Mål
- Vår offentliga sektor är utvecklingsvänlig och agerar modigt samt utnyttjar innovationer för att lösa utmaningar
- Vi skapar förutsättningar för samarbete och växelverkan mellan den offentliga sektorn och företagen och främjar uppkomsten av en innovationsvänlig marknad
- Vi ökar andelen innovativa upphandlingar till 10 procent av alla upphandlingar och får effekter till stånd
Inledande åtgärder
Innostäderna är finländska städer med universitet och universitetscentrum som har definierat egna spetsteman för kompetens och utveckling i ekosystemavtal som ingåtts med staten. Städerna fungerar som plattformar för kompetens, för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och för investeringar som är viktiga med tanke på framtiden.
Genom olika tjänster säkerställs att man i Innostäderna finner en fungerande väg från utvecklingsidé till fungerande upphandling. Det skapas bland annat verksamhetsmodeller för tidig interaktion med företag.
Utredningsprojektets utvecklingsförslag innefattar metoder inriktade på finansiering och annat än finansiering, bland annat sådant som rör kompetensutveckling och samarbetsstrukturer. Dessutom ska behovet av en separat riskfond och grunderna för fondens verksamhet bedömas.
Vad har gjorts hittills?
KIRI- utredningsprojektets rapport (på finska)
I KEINO-kompetenscentrets podcastserie Futucast i fyra delar behandlas den gröna omställningen, dess ekonomiska och politiska dimensioner och skälet för att det lönar sig att utnyttja offentliga upphandlingar i omställningen.
Gästerna i podcast-avsnitten representerar områdena miljöpolitik, ekonomi, innovationsledning och offentliga upphandlingar.
Vad har gjorts hittills?
Utvecklingsgrupper för upphandling är tillfälliga grupper av offentliga upphandlare som bildas kring gemensamma upphandlingsbehov. Utvecklingsgrupperna fokuserar särskilt på att utveckla processen för förberedelse och planering av upphandlingar, och en central del av verksamheten är att öka samarbetet och stödet mellan upphandlingsexperter och upphandlande enheter.
Verksamheten kan konkretiseras till exempel i form av genomförande av gemensamma proaktiva marknadsdialoger, skapande av olika verktyg och kriterier samt utveckling av modeller och försöksplattformar.
Syftet med verksamheten är att effektivisera och stödja skalning av nya lösningar och verksamhetsmodeller, att informera marknaden om de offentliga upphandlande enheternas strategiska intentioner och behov samt att öka kunnandet om hållbar och innovativ upphandling.
I utvecklingsgrupperna samarbetar man med andra aktörer inom branschen, t.ex. forskningsorganisationer och näringslivet. Utvecklingsgruppsverksamheten riktar sig således inte bara till upphandlande enheter utan också till företag, affärsekosystem och nätverk som utvecklar lösningar med en förutseende syn på marknaden.
Åtgärden är en del av genomförandet av planen för innovativ offentlig upphandling.
Några centrala utvecklingsgrupper erbjuds experttjänster för kortvarigt behov. En expert som är väl förtrogen med branschen hjälper den upphandlande enheten att identifiera innovat-ionsaspekter i samband med planering och marknadsdialog (en så kallad innovation broke-rage-tjänst). Det utreds om verksamhetsmodellen är skalbar så att den motsvarar behoven hos de städer som har ekosystemavtal.
Åtgärden är en del av genomförandet av planen för innovativ offentlig upphandling.
Arbets- och näringsministeriet har utarbetat planen ”Offentliga upphandlingar vid genomfö-randet av viktiga utvecklingsmål för samhället – plan för ökad användning av innovativa of-fentliga upphandlingar, utveckling av tjänster och hållbar tillväxt”. Planen innehåller två hel-heter av åtgärder som redan har inletts eller som ska inledas för att främja hållbar och innova-tiv upphandling:
A) Främjande av innovativa offentliga upphandlingar genom utveckling av samarbete, strukturer och verksamhetsmodeller
- Statsrådets gemensamma mål och åtgärder (Statsrådets principbeslut)
- Utveckling och etablering av kompetenscentrumet KEINOs verksamhet
- Nationella strategiprocesser som verktyg för att främja nationella övergripande lösningar
- Mätning av antalet innovativa offentliga upphandlingar (5 %–10 %)
- Riskdelningsmodeller
- KEINOs kompetens knyts till rådgivning om EU-program
B) Förbättring av kompetens om och ledning av upphandlingar samt utveckling av företagssamarbete (KEINO)
- Kompetens inom innovativ offentlig upphandling
- Modeller för företagssamarbete
- Mätning av upphandlingarnas effekter
- Praktiska incitament och redskap för riskhantering utvecklas
Kompetenscentrumet KEINO är en central plattform för genomförandet av åtgärderna i planen.
Genomförandet av planen följs regelbundet upp som en del av uppföljningen av ANM:s genomförande av regeringsprogrammet (regeringsprogrammets mål om 10 procent innovativa upphandlingar) och uppdateras enligt behov.