Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster

Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster är tjänster

  • som organiseras av statliga myndigheter
  • som används eller är avsedda att användas allmänt och i stor omfattning som stöd för offentliga förvaltningsuppgifter
  • som inte kräver branschspecifika lösningar eller betydande branschspecifikt kunnande, och 
  • som bygger på allmänt använda informations- och kommunikationstekniska lösningar.

Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjäns-ter (s.k. Tori-tjänster) är
1) terminalutrustnings- och användarstödstjänster,
2) informations- och kommunikationstekniska arbetsmiljötjänster,
3) telekommunikations- och integrationstjänster,
4) drift- och kapacitetstjänster,
5) datasäkerhets- och övervakningstjänster.
 

De gemensamma tjänsterna förutsätts vara:

  • kostnadseffektiva
  • allmänt tillämpliga för användningsändamålet 
  • effektiva och funktionssäkra 
  • användarvänliga, hinderslösa och tillgängliga på lika villkor i hela Finland.

De gemensamma tjänsterna ska vara förenliga med den övergripande arkitekturen för statens informationsförvaltning och med beskrivningarna och definitionerna av interoperabiliteten samt uppfylla behövliga krav på informationssäkerhet och beredskap.

Tomi Hytönen, budjettineuvos, yksikön päällikkö 
finansministeriet, Den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationstekniska avdelning, Enheten för styrning av tjänster och säkerhet Telefon:0295530279   E-postadress:


Tommi Kangasaho, tietohallintoneuvos 
finansministeriet, Den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationstekniska avdelning, Enheten för styrning av tjänster och säkerhet Telefon:0295530264   E-postadress: