Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster är tjänster
- som organiseras av statliga myndigheter
- som används eller är avsedda att användas allmänt och i stor omfattning som stöd för offentliga förvaltningsuppgifter
- som inte kräver branschspecifika lösningar eller betydande branschspecifikt kunnande, och
- som bygger på allmänt använda informations- och kommunikationstekniska lösningar.
Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjäns-ter (s.k. Tori-tjänster) är
1) terminalutrustnings- och användarstödstjänster,
2) informations- och kommunikationstekniska arbetsmiljötjänster,
3) telekommunikations- och integrationstjänster,
4) drift- och kapacitetstjänster,
5) datasäkerhets- och övervakningstjänster.
De gemensamma tjänsterna förutsätts vara:
- kostnadseffektiva
- allmänt tillämpliga för användningsändamålet
- effektiva och funktionssäkra
- användarvänliga, hinderslösa och tillgängliga på lika villkor i hela Finland.
De gemensamma tjänsterna ska vara förenliga med den övergripande arkitekturen för statens informationsförvaltning och med beskrivningarna och definitionerna av interoperabiliteten samt uppfylla behövliga krav på informationssäkerhet och beredskap.
- Lagen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (finlex.fi)
- Statsrådets förordning om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (finlex.fi)
Tomi Hytönen, budjettineuvos, yksikön päällikkö
finansministeriet, Den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationstekniska avdelning, Enheten för styrning av tjänster och säkerhet Telefon:0295530279 E-postadress: [email protected]
Tommi Kangasaho, tietohallintoneuvos
finansministeriet, Den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationstekniska avdelning, Enheten för styrning av tjänster och säkerhet Telefon:0295530264 E-postadress: [email protected]