Samarbetsgrupperna för digitalbyrå

Finansministeriet ska i enlighet med 7 § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (informationshanteringslagen 906/2019) ombesörja att det för koordineringen av samarbetet mellan den offentliga förvaltningens informationshantering och produktionen av informations- och kommunikationstekniska tjänster har ordnats samarbetsmetoder och samarbetsförfaranden för myndigheter vid statliga ämbetsverk och inrättningar, välfärdsområden, välfärdssammanslutningar samt för kommunala myndigheter. 

Finansministeriet tillsatte år 2020 med stöd av informationshanteringslagen fyra samarbetsgrupper för informationshantering, där man följde utvecklingen av digitaliseringen och informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen och bedömde vilka konsekvenser de planerade ändringarna i den offentliga förvaltningens uppgifter, tjänster och informationssystem har för myndigheternas verksamhet. Gruppernas mandatperioder har i regel gått ut den 31 december 2023. Vid beredningen av omställningen av samarbetsstrukturerna har målet varit en verksamhetsmodell som lämpar sig för den nuvarande verksamhetsmiljön och möjliggör intressentgruppernas delaktighet på ett ändamålsenligt sätt. I modellen beaktas också det samarbete kring ansvarsområdet för digitalisering och dataekonomi som kommunikationsministeriet tillsatte den 26 oktober 2023.

Strategisk samarbetsgrupp för digitalisering och dataekonomi

Den strategiska samarbetsgruppen för digitalisering och dataekonomi har som mål att dels stärka samarbetet, samordningen och informationsutbytet mellan aktörerna inom den offentliga förvaltningen på ansvarsområdet för digitalisering och dataekonomi, dels skapa en gemensam lägesbild av utvecklingstemana inom digitalisering och dataekonomi för hela den offentliga förvaltningen. Samarbetsgruppen behandlar också centrala lagstiftningsförslag och utvecklingsplaner som gäller digitalisering, dataekonomi och informationshantering.

Den strategiska samarbetsgruppen för digitalisering och dataekonomi stöder ministeriernas digitaliseringsbyrå och ministerarbetsgruppen för samhällsförnyelse genom att följa och utvärdera genomförandet av den nationella digitala kompassen. Samarbetsgruppen arbetar för att förbättra genomslaget i växelverkan med de övriga samarbetsgrupperna vid digitaliseringsbyrån samt med ministeriernas olika expertgrupper och expertnätverk. Finansministeriet svarar för samarbetsgruppens sekretariat och gruppens mandatperiod är 2.4.2024–31.7.2027. 

Den strategiska samarbetsgruppen för digitalisering och dataekonomi har till uppgift att

  • skapa förvaltningsövergripande strategiska insikter och ställningstaganden till stöd för ledningen av digitaliseringen och dataekonomin och för uppnåendet av digitaliseringsbyråns mål
  • stödja samarbetet inom den offentliga sektorn vid genomförandet av den nationella digitala kompassen och bedöma konsekvenserna av genomförandet genom att bl.a. utnyttja den digitala portföljen och indikatorerna för den digitala kompassen
  • behandla lagstiftningsförslag och utvecklingshelheter som är centrala med tanke på digitaliseringen av den offentliga förvaltningen.

Expertsekretariat

Ett beredande expertsekretariat verkar i anslutning till den strategiska samarbetsgruppen för digitalisering och dataekonomi. Det beredande expertsekretariatet har till uppgift att bereda den strategiska samarbetsgruppens verksamhetsplan, bereda teman som ska behandlas på sammanträdena samt delta förvaltningsöverskridande i säkerställandet av informationsutbytet mellan bakgrundsorganisationerna.

Samarbetsgrupp för informationshantering inom statsförvaltningen (VALTI)

De viktigaste uppgifterna för samarbetsgruppen för statens informationshantering är att skapa en gemensam syn på och en övergripande lägesbild av ordnandet av statsförvaltningens informationshantering samt att stödja förvaltningsområdenas och digitaliseringsbyråns verksamhetsplanering och beslutsfattande i frågor som gäller ikt-utveckling. Samarbetsgruppen utgör också ett centralt samarbetsforum för de beredskapsfrågor som gäller störningar i statsförvaltningens informationssäkerhet och informationshantering. Gruppens medlemmar består av statsförvaltningens it-chefer och finansministeriet svarar för gruppens sekretariat. 

Samarbetsgruppen för statens informationshantering har till uppgift att 

  • skapa en gemensam syn på det mest verkningsfulla sättet att ordna statsförvaltningens informationshantering så att den stöder finansministeriets styruppgift i fråga om informations- och kommunikationsteknik
  • följa de viktigaste utvecklingsprojekten inom statsförvaltningens informationshantering och samordna åtgärderna strategiskt särskilt med tanke på statens gemensamma tjänster och datalager
  • följa utvecklingen i fråga om statsförvaltningens informationssäkerhet samt hantera och främja ärenden som gäller beredskapen för störningar i informationshanteringen
  • skapa en övergripande lägesbild av statsförvaltningens ikt-situation samt stödja arbetet vid förvaltningsområdena och ministeriernas permanenta samarbetsgrupps digitaliseringsbyrå i frågor som gäller ikt-utveckling.

Strategisk samarbetsgrupp för cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen

Finansministeriet har tillsatt en strategisk samarbetsgrupp för cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen för mandatperioden 12.6.2024–31.12.2027. Samarbetsgruppen verkar på en strategisk nivå och dess medlemmar består av utnämnda chefer som ansvarar för funktionsutvecklingen i den offentliga förvaltningens organisationer.

Målet för den strategiska samarbetsgruppen för cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen är att av de cybersäkerhetsteman som gäller utvecklingen av digitaliseringen och dataekonomin skapa en gemensam lägesbild för hela den offentliga förvaltningen. Den strategiska samarbetsgruppen för cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen koordinerar också samarbetet mellan de informationshanteringsenheter som avses i informationshanteringslagen samt administrerar och stärker nätverken för samarbetet mellan statsrådet och hela den offentliga förvaltningen. Dessutom har den strategiska samarbetsgruppen för cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen som mål att stärka samarbetet, samordningen och informationsutbytet mellan aktörerna inom den offentliga förvaltningen i cybersäkerhetsfrågor. Gruppen stöder digitaliseringsbyrån och ministerarbetsgruppen för samhällsförnyelse genom att följa och utvärdera genomförandet av den nationella digitala kompassen i frågor som gäller cybersäkerhet och digital säkerhet.

Samarbetsgruppen arbetar för att förbättra genomslaget i växelverkan med de övriga samarbetsgrupperna vid digitaliseringsbyrån samt med ministeriernas olika expertgrupper och expertnätverk. Centrala lagstiftningsförslag och utvecklingsplaner som gäller cybersäkerhet behandlas i samarbete.

Den strategiska samarbetsgruppen för cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen har till uppgift att

  • följa hur åtgärderna i regeringsprogrammet i fråga om cybersäkerhetsfrågor inom den offentliga förvaltningen avancerar
  • förutse den strategiska cybersäkerhetssituationen och de strategiska riskerna, inklusive betydande tekniska risker, inom den offentliga förvaltningen
  • planera och följa vilka effekter, fördelar och kostnader cybersäkerheten inom den offentliga förvaltningen medför och vid behov göra prioriteringar
  • följa det gemensamma arbetet med att påverka utvecklandet av såväl EU:s och Natos cybersäkerhet som den internationella cybersäkerheten och utnyttjandet av resultaten av samarbetet inom den offentliga förvaltningen.
  • främja cybersäkerheten inom den offentliga förvaltningen genom öppet och brett samarbete mellan myndigheter, sammanslutningar och allmänheten
  • behandla nationella och internationella strategier och riktlinjer, lagstiftningsförslag, utvecklingshelheter, ställningstaganden och anvisningar som är viktiga med tanke på cybersäkerheten i den offentliga förvaltningens serviceproduktion
  • uttala sig om gemensamma ställningstaganden om cybersäkerheten och de gemensamma cybersäkerhetsanvisningarna inom den offentliga förvaltningen.

Den strategiska samarbetsgruppen för cybersäkerhet inom den offentliga förvaltningen tar över arbetet efter den tidigare strategiska ledningsgruppen för digital säkerhet.

Panelen för digitalisering

Panelen för digitalisering är en av kommunikationsministeriet tillsatt samarbetsgrupp på hög nivå. Panelen har som mål att skapa nya initiativ och förslag samt verksamhetsmodeller som stöder samhällets förnyelse och förbättrar förutsättningarna för affärsverksamhet. Panelen för digitalisering identifierar metoder för att ta i bruk ny teknik på ett säkert sätt och med beaktande av riskerna och för att genomföra människoorienterade offentliga e-tjänster. Panelen stöder dessutom Finlands inflytande i EU och på internationell plan genom att lyfta fram initiativ inom digitalisering, dataekonomi och teknisk utveckling som är viktiga för Finland.

Medlemmar från olika samhällssektorer har bjudits in till panelen för digitalisering. Panelen är en del av intressegruppssamarbetet vid ministeriernas digitaliseringsbyrå och den rapporterar om sin verksamhet till digitaliseringsbyråns presidium.

Transport- och kommunikationsverkets teknologi- och strategidirektör Kirsi Karlamaa är ordförande för panelen för digitalisering. De som kallats till medlemmar i panelen representerar på bred front olika samhällssynvinklar. I panelens verksamhet deltar också tjänstemän från kommunikationsministeriet, finansministeriet, arbets- och näringsministeriet samt undervisnings- och kulturministeriet. Panelen för digitalisering kan i sitt arbete höra sakkunniga. Mandatperioden för panelen är 1.8.2024–31.5.2026.

Panelen för digitalisering har till uppgift att

  • Producera en täckande och framtidsinriktad helhetsbild av möjligheterna och utmaningarna med digitalisering, dataekonomi och teknisk utveckling i Finland.
  • Identifiera och skapa nya, på förhand omärkliga initiativ och verksamhetsmodeller med hjälp av vilka Finland även i framtiden hålls i täten när det gäller digitalisering, dataekonomi och teknisk utveckling.
  • Ge rekommendationer för att lösa framtida utmaningar med beaktande av perspektiven för hållbar digitaliseringsutveckling.
  • Höra sakkunniga och aktivera framtidsinriktad diskussion om möjligheterna med och konsekvenserna av digitaliseringen, den tekniska utvecklingen och utvecklingen av e-tjänster. I arbetet beaktas också aspekter som hänför sig till digitaliseringens etik och säkerhet.
  • Föra fram information om sitt eget område till gemensam diskussion och sprida information om panelens mål och resultat i sina egna nätverk. Panelen för digitalisering informerar öppet om sin verksamhet och om resultaten av sitt arbete.
  • Stödja digitaliseringsbyråns framsynsarbete och genomförandet av den nationella digitala kompassen samt ta initiativ till uppdatering av Finlands digitala kompass.

Läs mer: länk till projektportalen Hankeikkuna (på finska)