Statens upphandlingar

Finansministeriet har ansvaret för övergripande styrning och utveckling av statsförvaltningen. Finansministeriet styr statsförvaltningens upphandlingar bl.a. genom statens upphandlingsstrategi, beslut om samordnade upphandlingar, utveckling av upphandlingssätt och ansvar för allmänna avtalsvillkor för upphandlingar. Ministerierna svarar för upphandlingar inom sina förvaltningsområden. Volymen för upphandlingarna inom statsförvaltningen uppgår till 4–4,5 miljarder euro på årlig nivå (beloppet inkluderar inte led- och försvarsupphandlingar).

Upphandlingslagstiftningen anger reglerna för konkurrensutsättning i statens upphandling. Regleringen säkerställer öppen konkurrensutsättning, likabehandling och icke-diskriminering av anbudsgivare samt effektiv användning av offentliga medel. Lagstiftningen om offentlig upphandling bereds av arbets- och näringsministeriet.

Målen med statens upphandlingsverksamhet

Statliga ämbetsverks och inrättningars upphandlingsverksamhet ska vara en ledd helhet. Målet är att upphandlingarna genomförs på ett planenligt, effektivt och kvalitetsinriktat sätt. Ämbetsverken och inrättningarna utnyttjar de ramavtal för statsförvaltningen som Hansel Ab har tagit fram genom centraliserad konkurrensutsättning.

Samordnad upphandling inom statsförvaltningen

Bestämmelser om centraliserad konkurrensutsättning inom statsförvaltningen finns i budgetlagen och i statsrådets förordning om samordnad upphandling inom statsförvaltningen. Centraliserat konkurrensutsätts sedvanliga varor och tjänster samt sedvanlig datateknisk utrustning jämte programvara vilka är avsedda att användas i stor omfattning samt informationssystem som används gemensamt inom förvaltningen. Varor och tjänster som omfattas av centraliserad konkurrensutsättning definieras i finansministeriets beslut om samordnad upphandling inom statsförvaltningen. I beslutet fastställs vilka produkter och tjänster som skaffas genom samordnad upphandling. Därtill anger beslutet den samordnande upphandlingsenhet som utför konkurrensutsättningen. Statens samordnande upphandlingsenhet är Hansel Ab medan Senatfastigheter svarar för konkurrensutsättningen av entreprenader som behövs för statsförvaltningens lokaler och fastigheter. Valtori svarar för statsförvaltningens gemensamma, sektoroberoende informationssystem.

Finansministeriets beslut om samordnad upphandling inom statsförvaltningen (766/2006)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Tjänsten Tutkihankintoja ger medborgarna och företagen information om statens upphandling.

GranskaupphandlingarLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Samarbetsforum för offentlig upphandling

Programmet för verkningsfull offentlig upphandling är finansministeriets, Finlands Kommunförbunds, Finlands näringslivs, Företagarna i Finlands och Välfärdsområdesbolag  Hyvil Ab:s gemensamma åtgärdsprogram som syftar till att främja de offentliga finansernas hållbarhet och den offentliga upphandlingens samhälleliga genomslagskraft.

Programmet för verkningsfull offentlig upphandling koncentrerar utvecklingen och genomföringen av offentliga upphandlingar på ett och samma ställe. Programmets mandatperiod är 2024–2027 och det är en fortsättning på det tidigare program som pågick 2019–2023.

Läs ett meddelande om tillsättandet av programmet
Offentlig upphandling –åtgärdsprogrammets webbplats

Lagstiftning om upphandlingar

Lag om offentlig upphandling och koncession (1397/2016)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Lag om Hansel Ab (1096/2008)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Statsrådets förordning om samordnad upphandling inom statsförvaltningen (765/2006)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Finansministeriets beslut om samordnad upphandling inom statsförvaltningen (766/2006)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av tjänster: JYSE-villkor, april 2022Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av varor: JYSE-villkor, april 2022Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av tjänster (uppdateringsversion april 2017)Filen öppnas i en ny flik pdf 423kB

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av varor (uppdateringsversion april 2017)Filen öppnas i en ny flik pdf 344kB

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av tjänster (JYSE 2014 tjänster)Filen öppnas i en ny flik pdf 192kB

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av varor (JYSE 2014 varor)Filen öppnas i en ny flik pdf 168kB

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av tjänster (JYSE 2009 tjänster)Filen öppnas i en ny flik pdf 280kB

Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av varor (JYSE 2009 varor)Filen öppnas i en ny flik pdf 274kB

Rådgivning

HanselLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Offentliga upphandlingarLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Kommissionens webbplats för offentliga upphandlingarLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Rådgivningsenheten för offentliga upphandlingarLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Styrdokument för statlig upphandlingsverksamhet

Leverantörens försäkran om sanktioner och komplettering av avtalsvillkor (mall; uppdaterad 25.4.2024)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Slutrapport om verkställighetsprogrammet för digitalisering av statens upphandlingarFilen öppnas i en ny flik pdf 7.9MB (på finska)