EU:s bestämmelser om digitalisering skapar spelregler för verksamhet i den digitala eran
För närvarande utarbetas och har redan utfärdats flera olika rättsakter om digitala marknader och dataakter inom EU. Syf-tet med bestämmelserna är att skapa en så fungerande, trygg och rättvis digital verksamhetsmiljö som möjligt.
På denna webbplats har vi samlat information om målen med, konsekvenserna av och tidsplanen för åtta EU-rättsakter om digitala marknader. Närmare information om de olika förordningarna finns på kommissionens och de ansvariga ministeriernas webbplatser.
Målen med förordningen
Säkerställer en konkurrenskraftig och rättvis marknad inom den digitala sektorn och skyddar företag och konsumenter mot otillbörlig praxis hos ”portvakter” på EU:s inre marknad, dvs. stora plattformsföretag.
Konsekvenser för företagen
Ett rättvisare företagsklimat för alla företag. Förpliktelserna om tillgång till data och ökad interoperabilitet främjar små och medelstora företags affärs- och innovationsmöjligheter.
Konsekvenser för individer
Främjar en hög kvalitet på digitala produkter och tjänster, skäliga och konkurrenskraftiga priser samt användarnas valfrihet och valfrihet.
Konsekvenser för samhället
EU:s enhetliga regler effektiviserar den inre marknadens funktion. Aktörernas tillträde till marknaden främjas och innovationernas positiva effekter ökas.
Ikraftträdande/tillämpning
Ikraftträdande den 1 november 2022, tillämpningen börjar den 2 maj 2023.
Ansvarigt ministerium
Arbets- och näringsministeriet
Mer information
EU:s rättsakt om digitala marknader – Arbets- och näringsministeriets webbjänst
Målen med förordningen
Ingripande i olagligt innehåll, ökar aktsamhetsplikten för nätplattformar, förhöjda skyldigheter för mycket stora aktörer
Konsekvenser för företagen
Underlätta utvidgningen av små plattformar, små och medelstora företag och startup-företag inom EU. Ökar företagens rättssäkerhet och förenhetligar reglerna.
Konsekvenser för individer
Öppnare och säkrare tjänster för användarna, skydd av de grundläggande fri- och rättigheterna och yttrandefriheten, mindre olagligt innehåll.
Konsekvenser för samhället
Skyldigheterna och övervakningen i fråga om nätplattformar ökar. Möjliggör ett brett urval säkra produkter och tjänster och minskar systemriskerna, t.ex. desinformation, i tjänster som tillhandahålls av mycket stora aktörer.
Ikraftträdande/tillämpning
Ikraftträdande den 16 november 2022, tillämpningen börjar stegvis beträffande olika tjänster, men senast den 17 februari 2024.
Ansvarigt ministerium
Kommunikationsministeriet
Mer information
Målen med förordningen
Skapar en europeisk ram för datahantering som ökar tillgången till data och förenhetligar fördelningen av data inom EU. Skapar en gemensam europeisk datarymd och en fungerande inre marknad för data.
Konsekvenser för företagen
Enligt kommissionens utredning drar särskilt små och medelstora företag nytta av förordningens åtgärder, såsom bättre interoperabilitet för data, standardisering och förenklad tillgång till information från den offentliga sektorn.
Konsekvenser för individer
Databaserad innovation ger medborgarna betydande fördelar bl.a. genom att förbättra individualiserad läkarvetenskap, erbjuda nya lösningar för rörlighet och främja det europeiska programmet för grön utveckling.
Konsekvenser för samhället
Förordningen kan fungera som katalysator för främjandet av delning av data inom hela EU. Detta skapar möjligheter för nya och effektivare tjänster och produkter samt för utnyttjande av artificiell intelligens.
Uppskattat ikraftträdande/tillämpning
Publicerat i den officiella tidningen den 3 juni 2022. Direktivet ska tillämpas från och med den 24 september 2023.
Ansvarigt ministerium
Kommunikationsministeriet
Mer information
Målen med förordningen
EU blir en gynnsam miljö för utveckling och tillämpning av artificiell intelligens. Den grundar sig på EU:s bedömningar när det gäller skydd av hög nivå i risksituationer som drabbar medborgarna. Vissa skadliga AI-metoder förbjuds. Det ställs särskilda krav på AI-system med hög risk.
Konsekvenser för företagen
Företagens möjligheter att främja investeringar och stärka den internationella konkurrenskraften förbättras, liksom även den inre marknadens funktion. Företagen ska uppfylla vissa krav och iaktta vissa skyldigheter när de släpper ut sina produkter på marknaden eller inför AI-system med hög risk.
Konsekvenser för individer
Den skärpta regleringen av högriskfall förbättrar skyddet för individernas hälsa, säkerhet och grundläggande fri- och rättigheter.
Konsekvenser för samhället
Förbättrandet av den inre marknadens funktion har positiva ekonomiska effekter. EU:s regler om artificiell intelligens kan vara en global vägvisare för regleringen av artificiell intelligens.
Uppskattat ikraftträdande/tillämpning
Lagförslaget behandlas som bäst på EU-nivå.
Ansvarigt ministerium
Arbets- och näringsministeriet
Mer information
Målen med förordningen
Underlättar i synnerhet användarnas och de mindre företagens tillgång till data, tryggar rättvisa i databaserade värdekedjor, främjar konkurrensen på datamarknaden och möjliggör datadrivna innovationer.
Konsekvenser för företagen
Ökar konkurrensen, erbjuder mindre företag möjligheter att påverka delning och användning av data.
Konsekvenser för individer
Erbjuder konsumenter rättigheter att påverka delning och användning av data.
Konsekvenser för samhället
Skapar en människocentrerad dataekonomi och stärker förtroendet för digitala lösningar.
Uppskattat ikraftträdande/tillämpning
Lagförslaget behandlas som bäst på EU-nivå.
Ansvarigt ministerium
Kommunikationsministeriet
Mer information
Målen med förordningen
Tillgång till tillförlitliga och säkra digitala identitetslösningar för alla EU-medborgare, invånare och juridiska personer.
Konsekvenser för företagen
Möjliggör produktion och erbjudande av europeiska plånboksapplikationer Möjliggör dessutom användning av plånboksapplikationer vid gränsöverskridande kommunikation.
Konsekvenser för individer
Främjar möjligheten att hantera personuppgifter och säkerställer datasäker användning av digitala identitetslösningar vid gränsöverskridande kommunikation.
Konsekvenser för samhället
Möjliggör utöver gränsöverskridande elektronisk identifiering också verifiering av bekräftade personuppgifter och intyg vid elektronisk kommunikation över gränserna.
Uppskattat ikraftträdande/tillämpning
Lagförslaget behandlas som bäst på EU-nivå.
Ansvarigt ministerium
Finansministeriet
Mer information
Målen med förordningen
Ökar öppenheten i webbplattformernas verksamhet av alla storlekar och ingriper i den praxis som tillämpas i avtalsförhållanden mellan webbplattformar och företag.
Konsekvenser för företagen
Webbplattformarna ska inom utsatt tid underrätta företagsanvändarna om ändringar i avtal eller om att en tjänst upphör. De uppgifter som påverkar ordningen av sökresultaten ska vara tillgängliga för företagen. Webbplattformarna är skyldiga att skapa ett internt system för behandling av klagomål.
Konsekvenser för individer
Förordningen gäller webbplattformarnas avtalsförhållanden med de företagsanvändare som använder plattformstjänster för att nå konsumenter. Ökad öppenhet i relationerna mellan företag förbättrar indirekt konsumenternas förtroende för nätekonomin.
Konsekvenser för samhället
En öppen och förutsägbar webbaserad affärsmiljö samt effektiva möjligheter till rättsskydd för företagsanvändare underlättar gränsöverskridande affärsverksamhet inom EU-området.
Uppskattat ikraftträdande/tillämpning
Trädde i kraft den 20 juni 2019, har tillämpats sedan den 20 juli 2020.
Ansvarigt ministerium
Arbets- och näringsministeriet
Mer information
Målen med förordningen
Data inom den offentliga förvaltningen och offentligt finansierad information ska göras tillgänglig som öppen data som kan återanvändas för kommersiella eller icke-kommersiella ändamål.
Konsekvenser för företagen
Begränsningen av de avgifter som den offentliga sektorn tar ut för återanvändning av sina uppgifter och av avtalen om ensamrätt gör det möjligt för små och medelstora företag och startupföretag att komma in på marknaden för databaserade produkter. Med hjälp av data i realtid och värdefullt datamaterial som öppnas inom hela Europeiska unionen på ett enhetligt sätt kan man utveckla innovativa produkter.
Konsekvenser för individer
Information som producerats av den offentliga sektorn är mera tillgänglig, också via nya databaserade tjänster.
Konsekvenser för samhället
Den information som produceras och förvaltas av den offentliga förvaltningen kan hittas och återanvändas lättare än tidigare. Öppenheten i förvaltningen stärks.
Uppskattat ikraftträdande/tillämpning
Direktivet om öppna data trädde i kraft den 17 juli 2021 och utkastet till tillämpningsförordning är för närvarande föremål för kommissionens öppna samrådsförfarande.
Ansvarigt ministerium
Finansministeriet
Mer information
Det nationella genomförandet av direktivet om öppna data