Ett interoperabelt Europa som mål

Ett interoperabelt Europa har varit ett strategiskt mål i årtionden. Målet är att se till att verksamheten och kommunikationen inom Europeiska unionen är smidig både för medborgare och för företag. I dag innebär smidighet framför allt ändamålsenliga och elektroniska offentliga tjänster – alltså e-tjänster. Tillhandahållandet av offentliga e-tjänster förutsätter informationsutbyte och infrastruktur som lämpar sig för detta. Som medlemsstat i unionen beslutar vi själva vilka tjänster som utgör offentliga tjänster, men i fråga om gränsöverskridande tjänster och informationsutbyte regleras förfarandena för informationsutbyte på unionsnivå.

En ny förordning om ett interoperabelt Europa trädde i kraft i april 2024. Förordningen formaliserar många av de förfaranden som under årens lopp har utvecklats i samarbetet mellan unionens medlemsstater och kommissionen. Målet är att utveckla de offentliga tjänsternas interoperabilitet och informationsutbyte. Förordningen innehåller dock inte i sig några bestämmelser om informationsutbyte eller några förpliktelser om att tillhandahålla gränsöverskridande tjänster. Förordningen ställer inte heller några krav på att den offentliga servicen ska vara tillgänglig i alla EU-länder. 

Förordningen ska tillämpas i sin helhet från och med den 12 januari 2025.

Förordningen förpliktar myndigheterna

Förordningen gäller nationellt 

  • statliga myndigheter,
  • regionala eller lokala myndigheter,
  • offentligrättsliga organ eller sammanslutningar av en eller flera sådana myndigheter eller offentligrättsliga organ, 

när det berörda offentliga organet reglerar, tillhandahåller, förvaltar eller genomför transeuropeiska offentliga e-tjänster. 

Bedömning av interoperabiliteten. Myndigheten ska göra en interoperabilitetsbedömning när nya bindande beslut som gäller transeuropeiska digitala offentliga tjänster fattas eller när befintliga bindande beslut ändras i betydande grad. Målet är att säkerställa att gränsöverskridande interoperabilitet och tillhörande konsekvenser beaktas i ett så tidigt skede som möjligt. Resultatet av utvärderingen ska publiceras öppet på en webbplats och förmedlas till den nya styrelsen för ett interoperabelt Europa.

Delning och vidareutnyttjandeav interoperabilitetslösningar. Myndigheten är skyldig att på begäran dela med sig sådana interoperabilitetslösningar som har tagits i bruk i anslutning till transeuropeiska digitala offentliga tjänster till en annan offentlig myndighet eller en unionsenhet. Målet är att underlätta återanvändningen av lösningar som visat sig vara goda och att påskynda genomförandet av digitaliseringen. Dessutom uppmuntrar man till gemensam utveckling. Denna skyldighet kan också fullgöras genom att interoperabilitetslösningarna publiceras i portalen för ett interoperabelt Europa, som upprätthålls av kommissionen. På motsvarande sätt kan också en finsk myndighet begära att en myndighet i en annan medlemsstat delar med sig en interoperabilitetslösning. 

Utbildning. Myndigheten ska göra det möjligt för personal med strategiskt eller operativt ansvar för de transeuropeiska digitala tjänsterna att delta i interoperabilitetsutbildning. I första hand är det Europeiska kommissionens skyldighet att ordna utbildning och att erbjuda utbildning också till medlemsstaternas myndigheter. 

Anvisningar och ytterligare information:

 Finansministeriet fungerar som nationell kontaktpunktMedlemsstaterna ska ha en enda kontaktpunkt som har till uppgift att samordna frågor som gäller förordningen om ett interoperabelt Europa i medlemsstaterna och att stödja tillämpningen av den. Finansministeriet fungerar som  den nationella kontaktpunkt som avses i förordningen från och med den 12 januari 2025. 

Finansministeriet agerar kontaktpunkt också för Ålands del. Med Åland kommer man separat  överens om lämpliga förfaranden. 

Frågor som gäller genomförandet av förordningen behandlas med hjälp av befintliga samarbetsstrukturer med olika myndigheter. Separata tillställningar kan ordnas vid behov. 

•    Expertgruppen för informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
•    Digitaliseringsbyråns samarbetsgrupper

Styrelsen för ett interoperabelt Europa stöder långsiktigt samarbete

Ett nytt samarbetsorgan, styrelsen för ett interoperabelt Europa, har inrättats för samarbetet mellan medlemsstaterna och kommissionen. Det ska samordna åtgärder för att utveckla det gränsöverskridande informationsutbytet och interoperabiliteten mellan offentliga tjänster och föreslå metoder för att förbättra interoperabiliteten mellan gränsöverskridande offentliga e-tjänster. Styrelsens viktigaste verktyg är den årliga strategiska agendan, den gemensamma färdplanen för prioriteringarna. Styrelsen ansvarar också för utvecklingen av den centrala europeiska modellen för styrning av interoperabiliteten, de europeiska interoperabilitetsprinciperna.

Finansministeriet representerar Finland i styrelsen för ett interoperabelt Europa. 

Bekanta dig med verksamheten i styrelsen för ett interoperabelt Europa.

Styrelsen för ett interoperabelt Europa
Det europeiska interoperabilitetsramverket (EIF)
 

 

Kontakt

Suvi Remes, konsultativ tjänsteman
finansministeriet, avdelningen för den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationsteknik / OffICT, enheten för informationspolitik

tfn 0295 530 043
e-post suvi.remes(at)gov.fi