Tillgång till banktjänster
Finansministeriets arbetsgrupp utreder hur tillgången till banktjänster kan förbättras. Gruppen granskar bland annat småföretagens och föreningarnas banktjänster, likabehandlingen av privatpersoner och kundservicens tillgänglighet.
Arbetsgruppen utreder hur banklagstiftningen och verksamhetssätten inom branschen bör utvecklas. Gruppen granskar frågan med tanke på grundläggande banktjänster, tillgången till och användbarheten av kontanter samt bestämmelserna om kundskydd och förfaranden.
Arbetsgruppen bereder ett utkast till en regeringsproposition
Arbetsgruppen utarbetar sina förslag i form av en regeringsproposition. Det förslag som bereds har följande mål:
- Att säkerställa tillräcklig tillgång till banktjänster för mikroföretag, småföretag och föreningar samt en skälig prissättning. Detta sker genom att rätten till grundläggande banktjänster utvidgas till att gälla också dessa aktörer.
- Att säkerställa en tillräcklig kvalitetsnivå och lika tillgång till grundläggande banktjänster också för grupper med särskilda behov. Avsikten är att utveckla regleringen så att kundservicens tillgänglighet främjas. Kunderna ska få svar på sina förfrågningar och lösningar på sina problem inom en rimlig tid.
- Bankernas skyldigheter och förfaranden preciseras så att de inte tolkas onödigt strikt vid tillhandahållandet av tjänster. På detta sätt skapar man inte några obefogade hinder för tillhandahållandet av tjänster (förebyggande av de-risking-fenomenet).
Arbetsgruppen följer dessutom hur beredningen av bestämmelserna om kontanter framskrider i EU. Gruppen kan vid behov inkludera bestämmelser om tillgången till och användbarheten av kontanter i sitt förslag.
Arbetsgruppen har företrädare för de centrala myndigheterna, branschen och föreningar. Mandattiden börjar den 31 oktober 2024 och löper ut den 31 december 2025.
Tidigare utredning gav information om utvecklingsbehoven
Finansministeriet har redan tidigare utrett om medborgare, företag och organisationer har tillräckligt god tillgång till banktjänster. Ministeriet samlade in information under remissbehandlingen, vid diskussionsmöten och genom en dinasikt.fi-enkät. Enkäten fick 2 798 svar. Dessutom utnyttjade ministeriet tidigare utredningar.
Privatpersoner har i genomsnitt måttliga möjligheter och förmåga att använda grundläggande banktjänster, men problem uppstår i synnerhet bland grupper med särskilda behov. Företag och föreningar har i viss mån rentav betydande svårigheter att få banktjänster, framgår av ministeriets bedömningspromemoria.
Samtliga kundgrupper har enligt bedömningspromemorian svårt att få personlig kundservice. Problemet gäller alla servicekanaler, även e-tjänster och telefontjänster.
Många kunder upplever att kontanter inte accepteras som betalningsmedel i tillräckligt stor utsträckning. Tillgången på kontanter är också otillräcklig.
Gruppen ordnar samråd
Arbetsgruppen kan tillsätta underarbetsgrupper och kalla andra sakkunniga och sekreterare för att stödja arbetsgruppens arbete. Gruppen ska under beredningen höra sakkunniga och ordna diskussionsmöten.
Samtidigt bereder en annan arbetsgrupp vid finansministeriet en reform av banklagstiftningen. Syftet med reformen är att trygga stabiliteten inom banksektorn och på finansmarknaden samt att uppdatera den nationella banklagstiftningen.
Pressmeddelande om tillsättandet av arbetsgruppen (21.10.2024)
Bedömningspromemoria (1.3.2024 publikationsarkivet Valto)
Pressmeddelande om bedömningspromemorian (1.3.2023)
Utåtandena om promemorian (utlåtande.fi-tjänsten, 2024)
Utlåtandena om ändringsbehov (utlåtande.fi-tjänsten, 2023)
Enkäten i dinasikt.fi-nättjänsten
Projektets basuppgifter och handlingar (projektsidorna)
Kontaktinformation
Arbetsgruppens ordförande, konsultativ tjänsteman
Kari Kemppainen
Tfn 02955 30254
kari.kemppainen(at)gov.fi
Arbetsgruppens sekreterare, regeringssekreterare
Iida Hauhia
Tfn 02955 30606
iida.hauhia(at)gov.fi