Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt

Det riksomfattande tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt bereder inledandet av det nya Tillstånds- och tillsynsverket. Projektet förverkligar målen för regionförvaltningsreformen och de politiska riktlinjerna i statsminister Orpos regeringsprogram. Vid beredningen beaktas också andra utvecklingsprojekt som hänför sig till projektet, såsom inrättandet av livskraftscentraler och principen om ett enda serviceställe för miljötillstånd. 

Syftet med inrättandet av tillstånds- och tillsynsverket är att underbygga en enhetlig tillstånds- och tillsynspraxis som är oberoende av region och att göra tillståndsprocesserna smidigare. Huvudprincipen för utvecklandet är att förvaltningen ska vara sektorsövergripande. 

Tillstånds- och tillsynsverkets uppgifter

Till tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården koncentreras Valviras uppgifter, största delen av regionförvaltningsverkens uppgifter samt ändamålsenliga uppgifter inom ansvarsområdet miljö och naturresurser vid livskrafts-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna). Enligt utkastet till regeringsproposition ska verket ha en generaldirektör och sex avdelningar: avdelningarna för social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, utbildningen och kulturen, miljön, arbetarskyddet, räddningsväsendet och beredskapen samt en förvaltningsavdelning.

Planering och inrättande av ett nytt ämbetsverk

Syftet med tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets riksomfattande genomförandeprojekt är att planera och inrätta ett nytt Tillstånds- och tillsynsverk. Utgångspunkten för projektet är att trygga smidig verksamhet och kundservice vid ämbetsverket på ett högklassigt och kostnadseffektivt sätt. Projektet genomförs med hänsyn till god personalpolicy och personalen deltar i stor utsträckning i beredningen av ändringen.

Mot ett kundorienterat, förvaltningsövergripande och multiprofessionellt Tillstånds- och tillsynsverk

Tillstånds- och tillsynsverket är en riksomfattande och sektorsövergripande myndighet inom statens centralförvaltning som samverkar med andra statliga myndigheter, kommuner, välfärdsområden, näringslivet och samhällsaktiva i regionerna. Ämbetsverket har cirka 2 000 anställda, det agerar på ett kundorienterat och förvaltningsövergripande sätt och utnyttjar sektorsövergripande expertis. 

Smidig service för kunderna och effektiva interna processer är centrala utgångspunkter för ämbetsverkets verksamhet. Sektorsövergripande arbete erbjuder en möjlighet att utveckla nya sektorsövergripande arbetsmodeller. Ämbetsverkets verksamhet planeras på ett kundorienterat sätt så att servicemodellerna, servicekulturen och arbetssätten motsvarar kundernas behov. Avsikten är att Tillstånds- och tillsynsverket ska inleda sin verksamhet vid ingången av 2026. 

Den regeringsproposition som ligger till grund för reformen har varit på remiss 20 juni–1 september 2024 (lausuntopalvelu.fi). 

Basinformation om projektet och projekthandlingar (Projektportalen)

Tillstånds- och tillsynsverkets ansvarsområden