Toimivat hankinnat
Toimivat hankinnat -teemaryhmän tehtävänä oli suunnitella ja käynnistää konkreettiset toimet, joilla tuetaan kansallisen julkisten hankintojen strategian tavoitteiden toimeenpanoa. Teemaryhmä edisti strategian tahtotilaa: Teemme toimivia ja laadukkaita hankintoja osallistavasti ja edistäen markkinoiden elinvoimaisuutta.
Hankintojen keskeisenä tavoitteena on saada hankintayksiköiden ja niiden asiakkaiden käyttöön tarkoituksenmukaisia, toimivia ja laadukkaita palveluita. Hankinnat onnistuvat vain elinvoimaisten markkinoiden avulla. Asiakasosallisuuden keinojen kehittäminen on edellytys toimiville palveluille loppuasiakkaan näkökulmasta.
Tavoitteet
- Hankintayksiköillä on edellytykset markkinoiden hyödyntämiseen
- Julkiset hankinnat ovat houkuttelevia erilaisille tarjoajille
- Suunnittelemme hankinnat tarvelähtöisesti ja osallistavasti loppukäyttäjää kuunnellen
Tavoitteita edistävät toimenpiteet
Edistetään avoimuusilmoituksen tarkoituksenmukaista käyttöä. Viestitään Hilmassa julkaistavan avoimuusilmoituksen hyödyntämisestä tilanteessa, jossa sidosyksiköt voisivat ulosmyyntiä kasvattamalla vastata markkinapuutetilanteeseen.
HILMAssa on mahdollista ilmoittaa hankinnoista, jotka alittavat kansalliset kynnysarvot (niin kutsutut pienhankinnat). Kilpailutus voidaan toteuttaa kevyemmillä menettelyillä, kun hankintaan ei sovelleta hankintalakia.
Tehdään tunnetuksi erilaisia pienhankintaportaaleja. Kannustetaan HILMAn ja Hankinta-Suomen viestinnässä julkaisemaan avoimesti pienhankintojen hankintailmoituksia. Tämä lisää julkisen hallinnon avoimuutta ja edistää luottamusta sekä lisää kilpailua ja siten tuotteiden ja palvelujen kokonaistaloudellista edullisuutta.
Yhteishankintojen vastuullisuutta edistetään yhteistyössä yhteishankintayksiköiden kanssa sekä Big Buyers -ryhmässä.
Hankintayksiköiden tulee voida luottaa siihen, että kaikissa yhteishankinnoissa on huomioitu vastuullisuusnäkökohdat tarkoituksenmukaisella tavalla. Yhteishankinnoissa huomioidaan pienten ja keskisuurten yritysten osallistuminen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Selvitetään, millä toimenpiteillä julkisten hankintojen pullonkauloja voidaan poistaa. Toimenpiteen toteutuksessa hyödynnetään ostopalvelua, mutta sisältöä suunnitellaan laajassa yhteistyössä. Selvitystyöllä tuotetaan tiekartta pullonkaulojen systemaattiseksi poistamiseksi.
Mitä on tähän mennessä tehty?
On laadittu selvitys, joka esittelee julkisten hankintojen merkittävimmät pullonkaulat ja antaa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia niiden poistamiseksi. Selvityksen tavoitteena on edistää taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestäviä hankintoja sekä toimivia markkinoita.
Toteutetaan ICT-aiheinen työpajatyöskentely, joka on tarkoitettu hankintayksiköiden ja tarjoajayritysten asiantuntijoille. Syksyn 2022 aikana järjestetään useita työpajoja, joissa hyödynnetään osallistujilta kyselyissä ja keskusteluissa saatuja tietoja ICT-hankintojen haasteiden ratkaisemiseksi. Saadut tulokset analysoidaan pohjaksi projektin päättävään työpajatyöskentelyyn. Yhteisesti hyväksytty lopputuotos julkaistaan yksissä kansissa.
Mitä on tähän mennessä tehty?
Hankinta-Suomessa laadittu uusi ICT-hankintojen pelikirja tarjoaa mallin vaikuttaviin ICT-hankintoihin ja ketterään yhteistyöhön. Pelikirja sisältää ohjeita sekä hankintayksiköille että tarjoajille hankinnan eri vaiheisiin.
Pelikirja on laajan sidosryhmäyhteistyön tulosta, ja yhteistyötä jatketaan pelikirjan julkaisun jälkeen. Jatkoyhteistyössä, eli ICT-kohtaamossa, keskitytään tarkemmin eri teemoihin, joiden osalta on tarvetta syventää ohjeistusta. Mukaan ICT-kohtaamoon ovat tervetulleita kaikki ICT-hankintojen asiantuntijat.
Valtiovarainministeriö asettaa selvityshenkilön, joka selvittää markkinaoikeuden hankinta-asioiden pitkien käsittelyaikojen juurisyitä ja kehittämiskohteita. Selvityshenkilö haastattelee sidosryhmiä sekä tarkastelee prosesseja ja mahdollisesti arvioi valitusten määrää lisääviä tekijöitä. Selvityksen pohjalta selvityshenkilö ehdottaa ratkaisuvaihtoehtoja julkisia hankintoja koskevien valitusten käsittelyaikojen lyhentämiseksi.
Toimenpiteellä tavoitellaan sitä, että tunnistetaan valitusten määrään ja käsittelyaikojen lyhentämiseen vaikuttavat tekijät sekä löydetään ratkaisuvaihtoehtoja hankinta-asioiden sujuvoittamiseksi ja oikeusvarmuuden parantamiseksi.
Mitä on tähän mennessä tehty?
Professori emerita Leena Halila luovutti 22. syyskuuta selvityksensä julkisiin hankintoihin liittyvien valitusten pitkistä käsittelyajoista kuntaministeri Sirpa Paaterolle. Selvityksessä ehdotetaan, että osa hankintavalituksista säädettäisiin markkinaoikeudessa kiireellisiksi. Lisäksi ehdotetaan, että markkinaoikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden toiminnassa kiinnitettäisiin erityistä huomiota prosessinjohtoon ja sen kehittämiseen.
- Julkisia hankintoja koskevien oikeudenkäyntien tehostaminen : Selvityshenkilön raportti
- Valtiovarainministeriön tiedote 22.9.2021
Työryhmä ehdottaa toimenpiteitä, joilla julkisia hankintoja koskevia oikeudenkäyntiprosesseja voisi tehostaa
Valtiovarainministeriön, oikeusministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön asettama työryhmä arvioi selvityshenkilö professori emerita Leena Halilan vuonna 2021 laatimaa selvitystä. Selvitys koski julkisia hankintoja koskevien valitusten pitkiä käsittelyaikoja ja niiden tehostamista. Työ-ryhmä arvioi jokaisen ehdotuksen osalta, tulisiko sen toteuttamiseksi ryhtyä jatkotoimiin.
Lisäksi työryhmä arvioi, mikä olisi toimista vastaava taho ja millä aikataululla toimiin ryhdyt-täisiin.
Julkisten hankintojen neuvontayksikkö yhdessä Suomen Yrittäjien kanssa suunnittelee teemaryhmän sparrauksella konkreettisia ohjeita ja malleja siihen, että hankinnat jaetaan tarkoituksenmukaisesti osiin.
Jaetaan tietoa hankintojen jakamisen vaikutuksista markkinoihin ja pk-yrityksiin. Lisäksi koostetaan ja jaetaan hyviä käytäntöjä hankintojen jakamiseksi osiin.
Mitä on tähän mennessä tehty?
9.3.2022 julkaistiin Julkisten hankintojen neuvontayksikön, Suomen Yrittäjien ja Hansel Oy:n yhteistyönä opas hankintojen jakamisesta osiin ja hyvistä käytänteistä. Oppaan tarkoituksena on konkretisoida hankintojen osiin jakamisen erilaisia näkökulmia. Hankintojen jakaminen osiin voi edistää esimerkiksi sitä, että kaiken kokoiset, myös kooltaan pienemmät tarjoajat, pystyvät jättämään tarjouskilpailussa tarjouksen.
Oppaassa käydään läpi hankintojen osiin jakaminen hankintalain näkökulmasta. Oppaassa esitellään myös jakamisen hyötyjä ja haittoja sekä käydään läpi erilaisia käyttötilanteita. Lisäksi oppaassa käydään konkreettisten hankintaesimerkkien avulla läpi osittamisen mahdollisuuksia.
Jotkin seikat, kuten turvallisuusnäkökulmat, voivat rajoittaa hankintojen jakamista. Lisäksi on huomioitava, että hankintojen pilkkominen osiin siten, että hankintaa ei tarvitsisi lainkaan kilpailuttaa hankintalain mukaisesti, on kiellettyä.
Opas on vapaasti kaikkien hyödynnettävissä.
Julkisten hankintojen neuvontayksikkö ja Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus (TEM) yhdessä Suomen Yrittäjien ja SOSTE sosiaali ja terveys ry:n kanssa tuottavat teemaryhmän sparrauksella tietoa hyvistä mallikäytännöistä asiakastarpeiden huomioon ottamiseksi julkisissa hankinnoissa. Jo olemassa olevia hyviä käytäntöjä jaetaan sekä käydään keskustelua uusista mahdollisista tavoista (muun muassa mallisopimuslausekkeet asiakastarpeiden toteutumisesta/ toteutumisen varmistamisesta sopimuskauden aikana).
Asiakastarpeen, mukaan lukien kielelliset näkökohdat, huomioon ottaminen on erityisen tärkeää sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Mitä on tähän mennessä tehty?
Maaliskuussa 2022 on julkaistu opas asiakasosallisuuden huomioimisesta julkisissa hankinnoissa.
Oppaaseen on kerätty esimerkkejä osallisuuden huomioimisesta hankintaprosessin eri vaiheissa. Esiin on nostettu myös keskeisimmät hankintalainsäädännön suomat mahdollisuudet ja rajoitukset asiakasosallisuuden huomioimiselle.