Digipalvelulaki
Laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta säädetään viranomaisten velvoitteista järjestää digitaalisia palveluja sekä niiden saavutettavuusvaatimuksista. Laki turvaa asiakkaiden oikeuden hyvään digitaaliseen palveluun.
Lain mukaan viranomaisilla on velvollisuus järjestää digitaalisia palveluja yleisölle eli jokaisella tulee olla mahdollisuus toimittaa asiointitarpeeseensa liittyvä sähköinen viesti ja asiakirja digitaalisen palvelun tai sähköisen tiedonsiirtomenetelmän kautta. Palvelujen tarjoamista koskevia vaatimuksia on tarkennettu palvelujen suunnittelun ja ylläpidon sekä palvelun käyttäjän sähköisen tunnistamisen osalta.
Saavutettavuuden edistäminen on olennainen osa julkisen hallinnon palveluiden digitalisointia. Saavutettavuudella tarkoitetaan, että verkkosivut ja mobiilisovellukset sekä niiden sisällöt ovat sellaisia, että kuka tahansa voi niitä käyttää ja ymmärtää, mitä niissä sanotaan. Saavutettavuusvaatimusten neuvonnasta ja valvonnasta vastaa Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Lisätietoja verkkosivustolla saavutettavuusvaatimukset.fiLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä.
Suomidigi.fi/lainsäädäntöLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä-sivustolla on julkaistu digilainsäädännön tilannekuva sekä digipalvelulain toimeenpanoa tukeva koulutussarja. Näiden lisäksi sivustolta löytyy käsikirja digilainsäädännön soveltamiseen.
Lain toimeenpanon kyselyt
Valtiovarainministeriö on seurannut lain toimeenpanoa vuodesta 2020 alkaen. Kyselyjen tulokset ovat osoittaneet toimeenpanon edistymistä ja tuoneet myös esille koulutuksen ja ohjauksen tarvetta.
Vuosien 2022–2023 toimeenpanokysely Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.5MB
Vuosien 2021–2022 toimeenpanokyselyTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 933kB
Vuosien 2020–2021 toimeenpanokyselyTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 308kB
Vuosien 2019–2020 toimeenpanokysely
Koulutussarja 2022: tallenteet ja esitysmateriaalit
Digipalvelulain soveltamisen erityiskysymykset
- TallenneLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Esitysmateriaali Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.5MB
Digipalvelulain vaatimukset, digitaalisten palvelujen järjestämisen jatkokurssi
- TallenneLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- EsitysmateriaaliTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.2MB
Saavutettavuusvaatimukset pintaa syvemmältä: EN 301 549 -standardi, kohtuuttoman rasitteen arviointi ja palautemekanismi
- TallenneLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- EsitysmateriaaliTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 707kB
Palveluntarjoajan vastuut ja digipalvelulain valvonta
- TallenneLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- EsitysmateriaaliTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 625kB
Lisää materiaalia
- eOppiva-koulutus: Päämääränä laadukkaat digipalvelutLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, luku 2: Viranomaisten digitaalisten palvelujen järjestäminen yleisölleLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Tallenne Suomidigiaamusta 26.4.2019: Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisestaLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Tomi Voutilaisen kolumni: Digitalisaatiota edistävä uusi lainsäädäntö muokkaa viranomaisten toimintaa, mutta kehitettävää on edelleen (17.4.2019)
- Tomi Voutilaisen esitys: Digitaalisten palvelujen järjestäminen viranomaistoiminnassa (osa videokoulutusta saavutettavuudesta, YouTube-video 17.12.2018)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Digilainsäädännön tilannekuvaLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Tallenne 20.5.2020: Miten rakentaa digitaalisia palveluja yhdenvertaisuus huomioidenLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä