Valmisteverotus
Valmistevero on välillinen vero, joka kohdistuu tuotteen kulutukseen tai käyttöön. Valmisteveron tarkoitus on pääasiassa kartuttaa valtion verotuloja, mutta useisiin valmisteveroihin liittyy myös muita tavoitteita, kuten ympäristö- tai terveysohjaukseen liittyviä tavoitteita.
Painopiste ympäristö- ja terveysperusteisessa verotuksessa
Valmisteverot ovat keskeisiä ilmastonmuutoksen hillinnässä. Tavoitteena on hakea ratkaisuja, jotka edistävät ilmastotavoitteita taloudellisesti tehokkaimmin, nopeuttavat siirtymää pois fossiilisista polttoaineista ja samalla täyttävät sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vaatimukset. Samalla on kuitenkin muistettava, että verotus ei aina ole tehokkain ratkaisu yhteiskunnallisiin haasteisiin, vaan tarvitaan suunnitelmallista sääntelyä ja muita ohjauskeinoja. Liikenne-, voimalaitos- ja lämmityspolttoaineiden vero koostuu energiasisältö- ja hiilidioksidiverosta. Juomapakkausvero on ohjannut käyttämään kierrätettäviä pakkauksia ja jätevero on tehokkaasti vähentänyt kaatopaikoille päätyvän jätteen määrää.
Vuonna 2024 valmisteveroja kerättiin yhteensä 6 833 miljoonaa euroa. Suurin valmisteveroluokka ovat energiaverot, joiden kokonaisverokertymä vuonna 2024 oli 4 162 miljoonaa euroa. Taloudellisesti merkittäviä veroja ovat myös alkoholi- ja alkoholijuomavero sekä tupakkavero.
Valmisteverot on pääasiassa yhdenmukaistettu EU-maissa direktiivillä. Direktiivit on pantu täytäntöön kansallisilla verolaeilla. Yhdenmukaistettua valmisteveroa kannetaan alkoholista, useimmista tupakkatuotteista, energiatuotteista ja sähköstä.
Kansallisia ei-yhdenmukaistettuja veroja ovat mm. virvoitusjuomien valmistevero, juomapakkausten valmistevero, turpeen ja mäntyöljyn energiavero ja jätevero.
Valmisteverojärjestelmään kuuluu verotukia. Merkittävimpiä energiaverotukia ovat dieselpolttoaineiden alennettu verokanta, työkoneiden kevyen polttoöljyn dieseliä alempi verokanta sekä esimerkiksi teollisuuden, kaivosten, kasvihuoneiden, eräiden lämpöpumppujen ja vähintään 0,5 megawatin energiatehokkaiden konesalien alempi sähköverokanta.
Kaikkien valmisteverojen yleinen verotusmenettely muuttui merkittävästi vuoden 2021 alusta. Valmisteverotusmenettelystä säädetään jatkossa valmisteverotuslain (182/2010Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä) lisäksi oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetussa laissa (768/2016Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä). Jokaisesta valmisteverosta tai valmisteveroryhmästä säädetään yksityiskohtaisesti omassa verolaissaan. Valmisteverotuksen toimittamisesta vastaa Verohallinto.