Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
Valtionhallinnon palvelujen lähtökohtana on kattavat sähköiset asiointipalvelut, joita käyntiasiointi täydentää. Tulevaisuuden käyntiasioinnissa painottuu monialainen palvelu, digituki ja etäpalvelu. Rakentamalla yhteisiä asiakaspalvelupisteitä kuntien kanssa ja tarkastelemalla palveluverkkoa kokonaisuutena voidaan turvata käyntiasioinnin kattava saavutettavuus ja kehittää nykyistä palvelutasoa, mutta samalla myös saavuttaa kustannussäästöjä.
Palvelu- ja toimitilaverkkouudistuksen tavoitteena on luoda yksi yhteinen valtionhallinnon asiakaspalveluverkko yhteistyössä kuntien ja Kelan kanssa vuoteen 2029 mennessä sekä tiivistää toimitilojen määrää vuonna 2021 hyväksytyn valtion toimitilastrategian mukaisesti. Uudistuksen tavoitteena on, että toimijoiden yhteisellä käyntiasioinnin palveluverkolla mahdollistetaan nykyistä asiakaslähtöisempi, kustannustehokkaampi ja suunnitelmallisempi toiminta asiakkaan eteen.
Taloudellisen kannattavuuden tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että palveluntuottajat sulkevat nykyiset asiakaspalvelutilat siirryttäessä yhteisiin asiakaspalvelutiloihin. Uudistuksen tavoitteena on edistää alueellisessa toimeenpanossa julkisen hallinnon strategian, uuden alueellistamisen uudistamisen strategian, valtiohallinnon monipaikkaisen työn sekä valtion toimitilastrategian täytäntöönpanoa.
Uudistuksen toimeenpanohanke on asetettu 24.2.2021. Uudistuksen toimeenpano jatkuu koko 2020-luvun. Toimeenpano etenee alueittain keväällä 2021 hyväksytyn toimeenpanosuunnitelman mukaisesti. Työn on alkanut syksyllä 2021 ensimmäisenä Pohjois-Karjalassa, Päijät-Hämeessä ja Etelä-Karjalassa.
Hankkeen toimeenpanosuunnitelma
Liite 2. Etäpalvelun esiselvitys
Liite 2.1. Etäasioinnin palvelumuotoilu
Liite 2.3. Etäpalvelun kustannusarvio
Liite 2.4. Etäpalvelun toiminnalliset ja tekniset suositukset
Liite 2.5. Koottu esitysmateriaali
Linkit:
Kolumni: Viranomaisen käyntiasiointia kootaan maakunnissa yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin paikalliset tarpeet huomioiden 27.4.2022
Etäpalvelu- ja etätulkkausprojektin loppuraportti
Tiedote: Kolmessa maakunnassa käynnistyy valtion käyntiasioinnin uudistaminen – tavoitteena paremmat palvelut asiakkaille, 28.9.2021
Alueellisten projektiryhmien asettamispäätökset:
- Etelä-Karjala (pdf)
- Pohjois-Karjala (pdf)
- Päijät-Häme (pdf)
Tiedote: Käyntiasiointia kootaan yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin, 23.6.2021
Tiedote: Uudistuksen asettamisesta
Selvitys: Kohti julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalveluverkostoa 2030
Yhteystiedot
Marko Puttonen, kehittämisjohtaja
valtiovarainministeriö, Valtionhallinnon kehittämisosasto, Rakennepolitiikkayksikkö Puhelin:0295530271 [email protected]
Jaana Salmi, neuvotteleva virkamies
valtiovarainministeriö, Valtionhallinnon kehittämisosasto, Rakennepolitiikkayksikkö Puhelin:0295530286 [email protected]