Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
Valtion käyntiasiointia kootaan julkisen hallinnon yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin ja virastoissa ja laitoksissa siirrytään yhteiskäyttöisiin toimistotiloihin 2020-luvulla.
Palvelu- ja toimitilaverkkouudistuksen tavoitteena on luoda yksi yhteinen valtionhallinnon ja Kelan asiakaspalveluverkko vuoteen 2030 mennessä ja tiivistää toimitilojen määrää joulukuussa 2021 hyväksytyn valtion toimitilastrategian mukaisesti. Uudistuksen tavoitteena on, että toimijoiden yhteisellä käyntiasioinnin palveluverkolla mahdollistetaan nykyistä asiakaslähtöisempi, kustannustehokkaampi ja suunnitelmallisempi toiminta asiakkaan eteen.
Hankkeessa ovat mukana aluehallintovirastot, Digi- ja väestötietovirasto, ELY-keskukset, Maahanmuuttovirasto, Maanmittauslaitos, oikeusapu- ja edunvalvontapiirit, poliisin lupahallinto, Rikosseuraamuslaitoksen yhdyskuntaseuraamustoimistot, työ- ja elinkeinotoimistot, Ulosottolaitos, Verohallinto ja erityisesti asiakaspalvelun osalta Kela. Lisäksi yhteisissä asiakaspalvelupisteissä on tavoitteena tarjota mahdollisimman laajasti kuntien palveluita ja hyvinvointialueiden palveluista niitä, jotka tarjottavaksi soveltuvat.
Valtionhallinnon palvelujen lähtökohtana on kattavat sähköiset asiointipalvelut, joita käyntiasiointi täydentää. Tulevaisuuden käyntiasioinnissa painottuu monialainen palvelu, digituki ja etäpalvelu. Rakentamalla yhteisiä asiakaspalvelupisteitä kuntien ja hyvinvointialueiden kanssa sekä tarkastelemalla palveluverkkoa kokonaisuutena voidaan turvata käyntiasioinnin kattava saatavuus ja kehittää nykyistä palvelutasoa, mutta samalla myös saavuttaa kustannussäästöjä.
Toimitilastrategian tavoitteena on, että neljännes valtion henkilöstöstä työskentelisi virastojen ja laitosten yhteiskäyttötiloissa vuoteen 2030 mennessä. Yhteiskäyttötilassa usean viraston työntekijät työskentelevät samoissa tiloissa. Huomioon otetaan kuitenkin toiminnan tarpeet ja erityispiirteet, esimerkiksi tietosuoja, sekä nykyinen etä- ja läsnätyötä yhdistävä työnteon tapa. Toimistotilojen tilatehokkuutta pyritään parantamaan nykyisestä noin 18 neliömetristä kymmeneen neliömetriin henkilötyövuotta kohti. Näin säästetään kustannuksissa ja energian käytössä.
Sähköisten palvelujen tarjonnan ja käytön lisääntyminen, siitä johtuva käyntiasiointimäärien merkittävä vähentyminen, monipaikkaisen työn lisääntyminen, väestömuutokset ja kaupungistuminen, sekä niukkenevat taloudelliset resurssit vaikuttavat tarpeeseen uudistaa valtion palvelu- ja toimitilaverkkoa 2020-luvulla. Monipaikkaisen työskentelyn ja etätyön lisääntyminen merkittävästi vaikuttaa erityisesti toimistoihin ja toimistotilan määrään. Valtion virastojen yhteiset tilat sekä tilojen yhteiskäyttö esim. kuntien kanssa luovat uusia mahdollisuuksia tilojen käyttöön.
Mikä muuttuu palvelu- ja toimitilaverkkohankkeen myötä?
- Valtion virastojen käyntiasiointi kootaan vaiheittain julkisen hallinnon yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin, joista saa laajasti myös kuntien, Kelan sekä asiakaspalvelupisteissä annettavaksi soveltuvia hyvinvointialueiden palveluita.
- Jokainen kansalainen saa palvelua korkeintaan tunnin ajomatkan päästä.
- Asiakaspalvelupisteiden palveluvalikoima laajenee ja yhtenäistyy ja sähköisten palveluiden käyttöön saa tukea.
- Neljännes valtion virastojen ja laitosten henkilöstöstä siirtyy työskentelemään yhteiskäyttöisiin työympäristöihin, jotka ovat monitiloja.
Hankkeen eteneminen
2021: Palvelu- ja toimitilaverkkohankkeen asettaminen, toimeenpanosuunnitelma ja alueellisten projektiryhmien asettaminen Etelä-Karjalaan, Pohjois-Karjalaan ja Päijät-Hämeeseen. Työ on käynnistynyt sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.
2022: Alueelliset suunnitelmat valmistuvat, valtakunnalliset asiakaspalvelu- ja toimistotilakonseptit valmistuvat, selvitykset valtion yhteisen asiakaspalvelutoiminnan järjestämisestä ja etäpalveluratkaisusta, etäpalvelun pilotoinnin valmistelu
2023: Etäpalvelun kilpailutuksen valmistelu, ensimmäisten toimeenpanoalueiden tilahankkeita valmistuu
2024: Hankkeen I väliraportti, alueellinen työ käynnistyy Etelä-Savossa, Keski-Suomessa, Lapissa, Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Uudellamaalla, etä- ja -tulkkauspalvelun kilpailutus ja pilotointi
2025: Yhteisen asiakaspalvelutoiminnan tehtävien valmistelu, etä- ja -palvelun valtakunnallinen käyttöönotto
2026: Hankkeen II väliraportti
2030: Koko Suomen laajuinen yhteinen asiakaspalveluverkko ja toimitilastrategian linjauksia toteutettu; loppuraportti
Hanketta ohjaavat strategiat
Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla –hanke toimeenpanee osaltaan seuraavia strategioita:
Julkisen hallinnon strategia
Alueellistamisesta alueelliseen läsnäoloon -strategia
Monipaikkaisen työn strategia
Valtion toimitilastrategia
Hankkeen keskeiset aineistot
Hankkeen I väliraportti
Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
Selvitys: Kohti julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalveluverkostoa 2030
Asettamispäätös
Hankkeen yleisesittely
Muihin hankkeen aineistoihin voit tutustua Hankeikkunassa:
Palvelu ja toimitilaverkkouudistus (II vaihe) Hankeikkunassa
Palvelu- ja toimitilaverkkouudistus (I vaihe) Hankeikkunassa
Ajankohtaista
Julkisen hallinnon yhteisen palvelupisteverkon suunnittelussa huomioidaan asiakkaiden tarpeet
Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen etenee kuuteen seuraavaan maakuntaan
Valtion käyntiasioinnin kokoaminen ja toimitilaverkon tiivistäminen etenivät suunnitellusti
Palvelujen saatavuutta parannetaan digitaalisilla ratkaisuilla ja turvaamalla perinteiset asiointitavat
Yhteisten palvelupisteiden pidennetyn aukioloajan kokeilu päättyy
Yhteystiedot
Marko Puttonen, kehittämisjohtaja
valtiovarainministeriö, Valtionhallinnon kehittämisosasto, Rakennepolitiikkayksikkö Puhelin:0295530271 Sähköpostiosoite: [email protected]
Jaana Salmi, neuvotteleva virkamies
valtiovarainministeriö, Valtionhallinnon kehittämisosasto, Rakennepolitiikkayksikkö Puhelin:0295530286 Sähköpostiosoite: [email protected]