Suunnitelmat uusista yhteisistä palvelupisteistä ja etä- ja tulkkauspalveluratkaisusta etenevät
Julkisen hallinnon yhteisiä palvelupisteitä avautuu alueellisten suunnitelmien myötä 2020-luvun aikana Etelä-Savoon, Keski-Suomeen, Pirkanmaalle ja Satakuntaan. Vuoden 2025 aikana pilotoidaan valtakunnallista etä- ja tulkkauspalveluratkaisua, jonka myötä asiointi julkisissa palveluissa on mahdollista myös harvaan asutuilla alueilla.
Yhteisiä asiakaspalvelupisteitä suunnitellaan palvelu- ja toimitilaverkkohankkeessa, jonka tavoitteena on parantaa ja yhdenmukaistaa julkishallinnon asiointipalveluja kokoamalla ne yhteisiin palvelupisteisiin vuoteen 2030 mennessä. Yhteiset työympäristöt tehostavat myös valtion toimitilojen käyttöä, ja uudistuksen läpiviennillä tavoitellaan kaikkiaan 50 miljoonan euron vuosittaista säästöä.
Palvelu- ja toimitilaverkkohankkeen ohjausryhmän 18.12. hyväksymissä, neljän maakunnan alueellisissa suunnitelmissa on selvitetty, mihin yhteisiä palvelupisteitä voisi sijoittaa. Porissa on ollut käytössä yhteinen työympäristö jo vuoden 2023 lopusta lähtien, ja Tampereella, Mikkelissä ja Jyväskylässä on jo käynnistetty hankkeet yhteisistä työympäristöistä.
Alueellinen suunnittelu jatkuu vuonna 2025 kuudessa uudessa maakunnassa, ja suunnittelu viedään loppuun koko maassa vuonna 2026. Tämän jälkeen alueelliset suunnitelmat käydään vielä läpi maakuntarajat ylittäen ja valtioneuvoston hyväksymän valtakunnallisen suunnitelman linjausten mukaisesti.
Etä- ja tulkkauspalveluratkaisun myötä palvelujen saatavuus ja saavutettavuus paranevat
Julkisia palveluita tarjotaan sähköisesti, puhelimitse ja käyntiasiointina. Viranomaiset arvioivat palvelujen järjestämistä ja palveluverkkoa ottaen huomioon valtion säästötavoitteet sekä viranomaispalvelujen saatavuutta koskevat velvoitteet.
Yhteiseen asiakaspalvelupisteeseen tulee olla pääsääntöisesti enintään tunnin ajomatka, ja sen ympärillä on asuttava riittävä määrä ihmisiä laadukkaan palvelun takaamiseksi. Kevyemmät palveluratkaisut mahdollistavat palvelujen tarjoamisen myös harvaan asutuilla seuduilla.
Kevyempi palveluratkaisu tarkoittaa ensisijaisesti hankkeessa kehitettävää etäpalveluratkaisua, jonka myötä viranomaispalveluja voidaan tarjota laajemmin useammalla kielellä. Kukin palveluntuottaja päättää itse, tarjoaako asiointipalvelua kasvokkain vai etäpalvelun välityksellä. Palvelua on tarkoitus pilotoida vuoden 2025 aikana.
Mukana palvelu- ja toimitilaverkkouudistuksessa ovat aluehallintovirastot, Digi- ja väestötietovirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, Maahanmuuttovirasto, Maanmittauslaitos, oikeusapu ja edunvalvontapalvelut, poliisin lupahallinto, Rikosseuraamuslaitoksen yhdyskuntaseuraamustoimistot, Ulosottolaitos ja Verohallinto. Mukana asiakaspalvelupisteissä ovat myös Kansaneläkelaitos, ja yhteistyötä on tarkoitus tehdä mahdollisimman laajasti myös kuntien ja hyvinvointialueiden kanssa.
Lisätiedot:
Kehittämisjohtaja Marko Puttonen, puh. 029 553 0271, marko.puttonen(at)gov.fi
Neuvotteleva virkamies Jaana Salmi puh. 029 553 0286, jaana.salmi(at)gov.fi