SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuuden klusteriryhmä
VM038:09/2009 Development
Klusteriryhmän tehtävänä on valmistella ja tehdä esitys SADe-ohjelman johtoryhmälle ja
valtiovarainministeriölle palvelukokonaisuuksien kohteesta, ohjata palvelukokonaisuuksien esiselvityksen toteutusta, ohjata ja seurata palvelukokonaisuuksien toteutusta ja käyttöönottoa sekä osallistua palvelukokonaisuuksien toteutuksen arviointiin.
Klusteriryhmä koordinoi kumpaakin palvelukokonaisuutta. Klusteriryhmä voi tarpeen mukaan jakautua eri ryhmiin kumpaakin palvelukokonaisuutta varten tai se voi esittää asetettavaksi palvelukokonaisuuksia varten alatyöryhmiä.
I Palvelukokonaisuuden valmisteluvaihe:
1. Valmistella ja tehdä esitys Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnalle (JUHTA) ja valtiovarainministeriölle palvelukokonaisuuden esiselvitysvaiheen käynnistämistä varten:
a. palvelukokonaisuuksien palvelualueesta, palvelualueen laajuudesta sekä siinä
muodostettavista palveluprosesseista
b. palvelukokonaisuuden tietojärjestelmäarkkitehtuurista, joka sovitetaan yhteen ...
Basic information Completed
Project number VM038:09/2009
Case numbers 384/00.01.00.01/2013
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 1.4.2010 – 31.12.2015
Date of appointment 16.4.2010
Goals and results
Oma terveys -palvelukokonaisuuden tavoitteena on tukea kansalaisen oman terveyden hallintaa sekä itsehoitoa. Tarkoituksena on, että kansalainen saa omaan tilanteeseensa sopivaa laadukasta ja luotettavaa tietoa terveydestä, sairauksista ja sairauksien hoidosta sekä välineitä arvioida
kokemaansa hoidontarvetta. Hän saa omat potilastietonsa sähköisesti ja voi ylläpitää omassa terveyskansiossaan lisäksi omaan terveyteensä ja sairautensa hoitoon liittyvää tietoa (omat merkinnät, mittalaitetieto). Näiden tietojen pohjalta hänelle tarjotaan terveyden edistämiseen liittyvää päätöksentukea .
Hyvinvointipalveluiden suunnittelu-palvelukokonaisuuden tarkoituksena on helpottaa kansalaisen palveluihin hakeutumista ja tehostaa palveluohjausta, palvelutarpeen arviointia sekä palveluiden toteuttamista joustavasti ja monikanavaisesti. Kansalainen saa tietoa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä sosiaaliturvaetuuksista, voi hallinnoida tietojensa luovutuksiin liittyviä suostumuksia ja kieltoja sähköisesti. Tavoitteena on tehostaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ja hoitoprosesseja, lisätä kansalaisten mahdollisuuksia osallistua palveluidensa suunnitteluun ja toteutukseen sekä terveys- ja hoitotietojensa tarkasteluun ja seurantaan sähköisesti sekä vähentää tarpeettomia käyntejä.
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjausten mukaisesti SADe-ohjelmassa toteutettavien
palvelukokonaisuuksien tulee täyttää seuraavat valintakriteerit: asiakaslähtöisyys ja laatu, merkittävyys, poikkihallinnollisuus, tuottavuuspotentiaali, toteutuksen kustannustehokkuus, käynnistysvalmius ja toteutuksen nopeus, käyttöönottovalmius ja -kelpoisuus, säädösmuutosten tarve ja valmius niiden toteuttamiseen, yhteensopivuus julkishallinnon kokonaisarkkitehtuurin kanssa sekä innovatiivisuus ja luovuus. Erityistä huomiota kiinnitetään kuntien tuottavuuden parantamiseen.
Starting points
Hallitus hyväksyi maaliskuussa 2009 sähköisen asioinnin ja tietoyhteiskuntakehityksen
vauhdittamista koskevan kannanoton, jonka mukaan hallitus vauhdittaa Suomen tietoyhteiskuntakehitystä ja sähköisten asiointipalveluiden leviämistä kolmella toimintakokonaisuudella: jatkamalla Arjen tietoyhteiskuntaohjelmaa, käynnistämällä Sähköisen asioinnin ja demokratian ohjelman sekä uudelleen organisoimalla julkisten tietojärjestelmien määrittely, hankinta ja ylläpito.
Kannanottoon perustuen valtiovarainministeriö asetti huhtikuussa 2009 Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelman). Ohjelman tavoitteena on edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäisesti asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin. Tavoitteena on myös koko julkisen hallinnon (valtio, kunnat, Kela ja muu välillinen julkinen hallinto) tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen.
Palvelukokonaisuuksien valmistelua ja kehittämistä varten asetetaan tehtävien toteutuksesta vastaava klusteriryhmä, joka koostuu palvelukokonaisuutta ohjaavien ministeriöiden, siihen sisältyvistä palveluista vastaavien viranomaisten - valtion, kuntien ja Kelan sekä tarvittavista yksityisen ja kolmannen sektorin edustajista. Oma terveys palvelukokonaisuus ja Hyvinvointipalvelusuunnittelu palvelukokonaisuus on valittu jatkovalmisteltaviksi palvelukokonaisuuksiksi.
Klusteriryhmän nimi muuttunut; asetettu alunperin Oma terveys -palvelukokonaisuuden ja Hyvinvointipalvelusuunnittelu -palvelukokonaisuuden klusteriryhmänä
Setting-up and organisation
Jäsenmuutospäätös SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuuden klusteriryhmään PDF
6.2.2014 Valtiovarainministeriö
Muutos SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuuden klusteriryhmän kokoonpanoon PDF
28.5.2013 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutospäätös SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuuden klusteriryhmään PDF
28.5.2013 Valtiovarainministeriö
SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuuden klusteriryhmän kokoonpanon muutospäätös PDF
19.4.2013 Valtiovarainministeriö
-
18.8.2011 Valtiovarainministeriö
-
18.5.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutosesitys; Pirjo Ilanne-Parikan tilalle varajäseneksi Sari Koski
31.3.2011 Suomen Diabetesliitto ry
Jäsenmuutospäätös, Jaakko Valvanteen tilalle Hilkka Ilola 1.9.2010 alkaen
28.6.2010 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutosesitys 1.9.2010 alkaen
21.6.2010 Espoon kaupunki
Asettamispäätös PDF
21.4.2010 Valtiovarainministeriö
-
12.2.2010 Valtiovarainministeriö
Other documents and memorandums
Edustajan nimeäminen
8.3.2011 A-klinikkasäätiö
Edustajan niemeäminen
7.3.2011 Mielenterveyden keskusliitto
Jakelussa manitut; Työryhmän täydentäminen - jäsenesityspyyntö
28.2.2011 Valtiovarainministeriö
Edustajien nimeäminen, VTT 39/03/2010
16.4.2010 VTT Valtion teknillinen tutkimuskeskus
Edustajien nimeäminen
12.3.2010 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri
Edustajien nimeäminen
11.2.2010 Kansaneläkelaitos
Edustajien nimeäminen
11.2.2010 Espoon kaupunki
Edustajien nimeäminen, STM/538/2010
11.2.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö
Edustajien nimeäminen
10.2.2010 Lahden kaupunki
Edustajan nimeäminen, 419/90/2010
10.2.2010 Suomen Kuntaliitto
Edustajan nimeäminen
9.2.2010 Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes
Edustajan nimeäminen, Ouka 3307/2009
9.2.2010 Oulun kaupunki
Edustajan nimeäminen, THL209/4.02.00/2010
9.2.2010 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Edustajien nimeäminen
9.2.2010 Suomen Diabetesliitto ry
Edustajien nimeäminen
9.2.2010 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri
Edustajien nimeäminen
5.2.2010 Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
Jakelussa mainitut; Jäsenten nimeäminen SADe-ohjelman Kansalaisen oma terveys/oma hoito -palvelukokonaisuuden klusteriryhmään
1.2.2010 Valtiovarainministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects