Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö frontpage
Navigation
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy Budget, EU, international affairs
    • Economic Prospects Forecasts
    • Taxation Tax system and preparation
    • Financial Markets Stable and well functioning markets
    • Governance Policy Public management and structures
    • Local Government Affairs Finance, structures and cooperation
    • Wellbeing Services Counties Duties, other activieties and finances
    • Public Sector ICT Information policy and steering
    • Government as Employer Personnel and employer activity
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Valtiovarainministeriö
  • en
  • Projects and legislation
  • Project

Valtion tilinpäätöksen kehittämishanke (Valtike)

VM090:00/2022 Development

Valtiovarainministeriö asetti 14.10.2022 Valtion tilinpäätöksen kehittämishankkeen (Valtike) ajalle 17.10.2022 – 31.5.2026.

Basic information In progress

Project number VM090:00/2022

Case numbers VN/17967/2022

Set by Ministry of Finance

Term/schedule 14.10.2022 – 31.5.2026

Date of appointment

Contact person
Niko Ijäs, BUDJETTINEUVOS
tel. +358 295 530 170
[email protected]

Project status

Goals and results

Hankkeen tehtävänä on valtion tilinpäätöksen kehittäminen ja mahdollisen
valtion konsernitilinpäätöksen kehittämistarpeen arviointi sekä tarvittavien kehittämisehdotusten valmistelu sisältäen lainsäädäntö-, toimintatapa-, järjestelmä- ja muut tarvittavat muutosehdotukset. Lisäksi hankkeen tehtävänä on arvioida valtion tilinpäätöksen kehittämisen vaikutukset hallituksen vuosikertomukseen ja valtion talousarvion yleisperusteluihin sekä valmistella tarvittavat muutosehdotukset.

Hanke on pilkottu kolmeen vaiheeseen 1) suunnittelu, 2) toteutus ja testaus sekä 3) käyttöönotto.

Vaihe 1 – suunnittelu

Hankkeen ensimmäinen vaihe on suunnitteluvaihe, jossa
- määritellään 1) valtion tilinpäätöksen ja sen liitetietojen, 2) hallituksen vuosikertomuksessa
esitettävien valtion kokonaistaloudellista tilaa kuvaavien laskelmien sekä 3) valtion talousarviossa
esitettävien kokonaislaskelmien kehittämistarve;
- laaditaan edellä mainittuja koskevat mallilaskelmat liitteineen; ja
- käynnistetään edellä mainittujen muutosten edellyttämä lainsäädäntö- ja määräysmuutosvalmistelu.
Ensimmäinen vaihe kestää arviolta 15.10.2022 – 31.5.2023.

Vaihe 2 – toteutus ja testaus

Hankkeen toisessa vaiheessa toteutetaan tarvittavat säädös-, määräys- ja toimintatapamuutokset
sekä järjestelmäratkaisut sisältäen valmiuden siirtyä valtion uusimuotoisen tilinpäätöksen
käyttöönottoon. Vaihe sisältää myös tarvittavat testaukset, tietojen konvertoinnit, koulutukset ja
muut tarvittavat toimenpiteet. Vaihe kestää arviolta 1.6.2023-31.12.2024

Vaihe 3 – käyttöönotto

Hankkeen kolmannessa vaiheessa muutokset otetaan käyttöön kirjanpitoyksiköissä, liikelaitoksissa
ja talousarvion ulkopuolisissa valtion rahastoissa sekä Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon
palvelukeskuksessa ja valtion keskuskirjanpidossa. Vaihe käynnistyy arviolta 1.1.2025 ja päättyy arviolta 31.5.2026

Starting points

Taustaa

Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös

Perustuslain (731/1999) 46 §:n 1 momentin (1112/2011) mukaan valtioneuvoston tulee antaa
vuosittain eduskunnalle kertomus hallituksen toiminnasta sekä niistä toimenpiteistä, joihin se on
eduskunnan päätösten johdosta ryhtynyt, samoin kuin kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion
noudattamisesta. Mainittuna kertomuksena eduskunnalle annetaan nykyisin hallituksen
vuosikertomus, josta säädetään valtioneuvostosta annetun lain (175/2003; valtioneuvostolaki)
9 a §:ssä ja valtion talousarviosta annetun lain (423/1988; talousarviolaki) 17 §:ssä. Talousarviolain
17 §:n mukaan hallituksen vuosikertomukseen otetaan valtion tilinpäätös ja tarpeelliset
muut tiedot valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta sekä tiedot valtion toiminnasta
ja sen yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta ja tuloksellisuudesta. Säännöksen mukaan hallituksen
vuosikertomukseen otetaan myös valtion liikelaitosten ja talousarvion ulkopuolella olevien
valtion rahastojen tilinpäätökset sekä tärkeimmät tiedot niiden toiminnasta ja tuloksellisuudesta.

Valtion tilinpäätöksen sisällöstä säädetään talousarviolain 17 a §:ssä ja tarkemmin valtion talousarviosta
annetussa asetuksessa (1243/1992). Valtion tilinpäätös sisältää valtion talousarviotalouden
tilinpäätöksen.

Muiden julkisyhteisöjen sekä yritysten tilinpäätöstä koskeva sääntely

Kuntalain (410/2015) 112 §:n mukaan kunnan kirjanpitovelvollisuuteen, kirjanpitoon ja tilinpäätökseen
sovelletaan sen lisäksi, mitä kuntalaissa säädetään, kirjanpitolakia. Lain 113 §:n mukaan
kunnan tulee laatia tilinpäätös ja lain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhtiöineen muodostaa
kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös.

Hyvinvointialueista annetun lain (611/2021) 116, 117 ja 118 §:n hyvinvointialueiden kirjanpitoa,
tilinpäätöstä ja konsernitilinpäätöstä koskeva sääntely on pitkälti saman tyyppistä kuin kunnissa.

Yritykset noudattavat kirjanpidossaan ja tilinpäätöksen laadinnassa kirjanpitolakia (1336/1997).
Kirjanpitolain mukaan kirjanpitovelvollisten tulee laatia tilinpäätös lain 3 luvun mukaisesti ja konsernitilinpäätös
lain 6 luvun mukaisesti. Konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuus perustuu lähtökohtaisesti
lain 1 luvun 6 §:n mukaiseen konsernisuhteen syntymiseen. Konsernisuhde syntyy,
kun kirjanpitovelvollisella on kohdeyrityksessä määräysvalta, mikä käytännössä tarkoittaa yli 50
prosentin osuutta äänivallasta.

Aikaisemmat selvitykset ja toimenpiteet valtion tilinpäätöksen kehittämiseksi

Valtion tilinpäätöksen sisältöä on arvioitu useammassa valtiovarainministeriön työryhmässä vuosina
2010–2012. Työryhmissä katsottiin olevan tarve erityisesti tasehallinnan kehittämiseen. Valtion
konsernitason tasehallintapolitiikan määrittely –hankkeen projektiryhmän loppuraportti
11.1.2011 sisälsi mm. ehdotuksen IPSAS-tilinpäätösstandardien pohjalta laaditusta valtion konsernitilinpäätöksestä.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaamassa tutkimuksessa Eduskunnan budjetti- ja valvontavalta
1990–2020 (Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2016) on nostettu esiin kokonaisvaltaisesti
huoli eduskunnan budjettivallan kaventumisesta. Tutkimuksessa ehdotettiin valtiokonsernin
tilinpäätöksen ja taseen laatimista paremman valtiontalouden kokonaishallinnan aikaansaamiseksi
(toimenpide-ehdotus 3).

Valtion talousarvioasetuksen (1243/1992) 68 a §:n 1 momentin 4 kohtaan otettiin 11.2.2016 säännös,
jonka mukaan hallituksen vuosikertomukseen otetaan katsaus talousarviotalouden, valtion
liikelaitosten ja talousarvion ulkopuolisten valtion rahastojen muodostaman kokonaisuuden tuottoihin
ja kuluihin sekä varallisuusasemaan ja taseen ulkopuolisiin vastuisiin. Säännöksen perusteella
hallituksen vuosikertomuksessa on esitetty varainhoitovuoden 2015 tilinpäätöksestä alkaen
ns. valtion kokonaistuotto- ja kululaskelma ja -tase. Laskelmat on laadittu em. yksiköiden virallisten
tilinpäätösten perusteella, mutta niitä ei ole tilintarkastettu. Kokonaislaskelmat kuluvan vuoden
alkupuoliskolta on lisäksi esitetty valtion talousarvioesityksen yleisperusteluissa vuoden
2016 talousarviosta alkaen. Laskelmien tavoitteena on ollut parantaa kokonaiskuvaa valtioneuvoston
ohjausvallan alaisesta valtiontaloudesta (valtio-oikeushenkilö).

Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomuksessa eduskunnalle valtion vuoden 2016 tilinpäätöksen
ja hallituksen vuosikertomuksen tarkastuksesta (Valtiontalouden tarkastusviraston
eduskunnalle annettavat kertomukset K 9/2017 vp) todetaan, että kokonaislaskelmat parantavat
valtiontalouden läpinäkyvyyttä myös eduskunnan valvonta- ja ohjausvallan näkökulmasta, mutta
tarkastusvirasto huomioi, että kokonaisuutta ajatellen niiden ulkopuolelle jää edelleen merkittävä
osa valtiontaloutta, kuten erityistehtäviä hoitavat ja muut valtionyhtiöt.

Valtiovarainministeriö ja Valtiokonttori allekirjoittivat 30.11.2019 yhteistyöpöytäkirjan kaksivuotisesta
hankkeesta, jossa selvitettiin nykyistä laajemman konsernitiedon tuottamisen mahdollisuuksia
valtiontaloudessa. Valtiokonttori julkaisi 11.2.2022 hankkeen loppuraportin Kokonaisarvio
valtion konsernitiedon tarpeesta – Valtion konsernilaskemien tarve- ja toteutusselvitys (Valtiokonttorin
julkaisuja / valtion tilinpäätösraportointi 2/2022). Loppuraportissa ehdotetaan, että
valtion tilinpäätös laajennetaan kattamaan valtion talousarviotalouden lisäksi talousarvion ulkopuolella
olevat valtion rahastot ja valtion liikelaitosten muodostamat konsernit. Raportissa esitetään
myös, että vuosina 2022 ja 2023 jatketaan konsernilaskelmien kehittämistyötä laatimalla
laskelmat valtion talousarvio- ja rahastotalouden, liikelaitosten sekä erityistehtäväyhtiöiden yhdistelmästä
hankintamenomenetelmällä. Lisäksi ehdotetaan laadittavaksi laskelmat talousarvio
ja rahastotalouden, liikelaitosten sekä kaikkien valtio-omisteisten yhtiöiden yhdistelmästä pääomaosuusmenetelmällä.

Julkisen sektorin kansainväliset tilinpäätösstandardit (IPSAS)

International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), joka on International Federation
of Accountants:n (IFAC) eli Kansainvälisen Tilintarkastajaliiton yhteydessä toimiva vapaaehtoinen
yhteistyöliittymä, on laatinut kansainvälisiä tilinpäätösstandardeja (IPSAS; International
Public Sector Accounting Standards) julkista sektoria varten vuodesta 1996 alkaen.

IPSAS-standardit ovat pyritty kehittämään pitkälti yhteneväisiksi IAS/IFRS-standardien kanssa,
mikä osaltaan helpottaisi vertailua ja mahdollista konsolidointia eri standardeja noudattavien yksiköiden
osalta.1 Viime vuosina IPSAS-standardeissa on pyritty ottamaan paremmin huomioon
julkishallinnon erityispiirteitä. Nykyään varsinaisia IPSAS-standardeja on 43 kappaletta. Standardit
ovat hyvin yksityiskohtaista sääntelyä, standardit ja niihin liittyvää selittävää aineistoa on vuoden
2022 standardijulkaisussa yhteensä 1 878 sivua.

Eurooppalaisten julkisen sektorin tilinpäätösstandardien kehitystyö (EPSAS)

EU:n jäsenvaltioiden julkisen talouden kehyksiä koskevista vaatimuksista annetun neuvoston direktiivin
(2011/85/EU; budjettikehysdirektiivi) 16 artiklan 3 kohdan mukaan komission tuli arvioida
IPSAS-standardien asianmukaisuus jäsenvaltioiden kannalta vuoden 2012 loppuun mennessä.
Komission 6.3.2013 julkaisemaan kertomukseen (COM(2013) 114 final) ja tähän liittyvään komission
työasiakirjaan (SWD(2013) 57 final) sisältyvissä arvioissa puolletaan yhdenmukaistettujen
suoriteperusteisten tilinpäätösstandardien käyttöönottamista EU:n jäsenvaltioiden julkisella
sektorilla. Komission arvion mukaan yhteiset tilinpäätössäännöt parantaisivat julkisyhteisöön
kuuluvien organisaatioiden tilinpäätösten luotettavuutta ja vertailtavuutta sekä mahdollistaisivat
nykyistä selvästi luotettavampien julkista sektoria koskevien kansantalouden tilinpitotietojen tuottamisen.
Sekä IPSAS- että EPSAS-standardit sisältäisivät konsernitilinpäätöksen.

Komission alkuperäisenä tavoitteena on ollut antaa puiteasetus, jossa säädettäisiin EPSAS-standardien
antamiseen liittyvästä hallintomallista sekä standardien keskeisimmistä periaatteista.
Standardien käyttö olisi tällöin jäsenmaissa pakollista. Komission alkuperäisen näkemyksen mukaan
EPSAS-standardien tulisi olla pitkälle yhdenmukaisia IPSAS-standardien kanssa. Sittemmin
EPSAS-hankkeen aikataulu on venynyt ja mm. keskustelua standardien sitovuudesta käydään
edelleen. Tämän hetken tiedon mukaan nykyinen komissio ei tee EPSAS-standardeja koskevaa
lainsäädäntöehdotusta. Suomen valtion tilinpäätöksen IPSAS-vastaavuus komission selvityksen
perusteella vuonna 2013 oli 72 % (EU-keskiarvon ollessa 51 %) ja vuonna 2018 77 %
(65%).

Ruotsin valtion tilinpäätös

Valtiokonttorin em. selvityshankkeen loppuraportin mukaan Ruotsin valtion tilinpäätös perustuu
valtio-oikeushenkilöön kuuluvien yksiköiden tilinpäätösten yhdistelyyn yhdeksi vuositilinpäätökseksi
(Årsredovisning för staten), jossa valtion viranomaiset, niihin kuuluvat rahastot ja liikelaitokset
(4 kpl) yhdistellään täydellisesti (rivi riviltä). Kyseessä on Ruotsin valtion oikeushenkilön piiriin kuuluvien kirjanpitoyksiköiden yhdistetty vuositilinpäätös. Ruotsin valtio ei konsolidoi valtionyhtiöitä
rivi riviltä konsernitilinpäätökseen. Ruotsin valtion talouden ohjausta kehittävä Ekonomistyrningsverket
(ESV) on lähtenyt siitä, että valtiolla on omat erityispiirteensä, joiden vuoksi
kirjanpidollisten esittämisratkaisujen on perusteltua poiketa niin Ruotsin yksityissektoriin kuin
kansainvälisten IPSAS standardien sääntelystä.

Ruotsin valtion taseessa esitetään valtion yritysomaisuus (valtion liikelaitokset ja yhtiöomistus)
arvostamalla se pääomaosuusmenetelmää vastaavalla substanssiarvomenetelmällä taseeseen
yhdelle riville. Tätä varten ei tehdä sisäisten omistusten eliminointeja tai toisistaan eroavien tilinpäätöksen
laatimisperiaatteiden edellyttämiä oikaisuja. Arvostamisen osalta ESV:n johtopäätös
on, että markkina-arvostus ei ole sopiva menetelmä valtion täys- ja osaomisteisten yritysten arvostamiseen.
Markkina-arvostus on relevanttia vain silloin, kun yritystä ollaan myymässä tai kun
osakeportfoliota ollaan optimoimassa voiton tuottamisen tarkoituksessa. Vain näissä tapauksissa
rahalliset tuotot realisoituvat ja saadut vastikkeet voidaan käyttää toisiin tarkoituksiin.

Hankkeessa on käynnissä vaihe 2.

Steering group

Person

Role, Term

Ijäs, Niko
BUDJETTINEUVOS
Ministry of Finance

Role: Chair
14.10.2022 –

Halonen, Juha
budjettineuvos
Ministry of Finance

Role: Deputy chair
14.10.2022 –

Kananen, Vesa
konsernilaskennan asiantuntija
Valtiokonttori

Role: Secretary
14.10.2022 –

Mäki, Veera
taloushallintoasiantuntija
Valtiokonttori

Role: Secretary
14.10.2022 –

Ahola, Mikko
talousjohtaja
Senaatti-kiinteistöt

Role: Member
14.10.2022 –

Eskola, Jaakko
johtaja
Valtiontalouden tarkastusvirasto

Role: Expert
14.10.2022 –

Hattinen, Timo
Budjettineuvos
Ministry of Finance

Role: Member
14.10.2022 –

Holmberg, Jan
talouspäällikkö
Ministry of Finance

Role: Member
14.10.2022 –

Kaisto, Hanna-Leena
talouspäällikkö
Valtion eläkerahasto

Role: Member
14.10.2022 –

Karjalainen, Juha
Laskentapäällikkö, yksikön päällikkö
Ministry of Agriculture and Forestry

Role: Member
14.10.2022 –

Korpela, Minna
prosessipäällikkö
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus

Role: Member
14.10.2022 –

Lehtonen, Heli
talousjohtaja
Metsähallitus

Role: Member
14.10.2022 –

Mustonen, Esko
Valtioneuvoston apulaiscontroller
Ministry of Finance

Role: Expert
14.10.2022 –

Nyman, Maija
business controller
Huoltovarmuuskeskus

Role: Member
14.10.2022 –

Oulasvirta, Lasse
professori
Tampereen yliopisto, Julkisyhteisöjen laskentatoimi,

Role: Expert
14.10.2022 –

Patjas, Maria
Ylitarkastaja
Ministry of Transport and Communications

Role: Member
14.10.2022 –

Rahko, Saara
Hallitussihteeri
Ministry of Finance

Role: Member
14.10.2022 –

Saarinen, Mikko
Finanssineuvos
Ministry of Finance

Role: Member
14.10.2022 –

Skog, Lasse
toimialajohtaja
Valtiokonttori

Role: Member
14.10.2022 –

Westerstråhle, Peter
Johtava asiantuntija
Prime Minister’s Office

Role: Member
14.10.2022 –

Wistbacka, Tanja
Apulaisjohtaja
Valtiokonttori

Role: Member
14.10.2022 –

Preparatory working group

Person

Role, Term

Wistbacka, Tanja
Apulaisjohtaja
Valtiokonttori

Role: Chair
14.10.2022 –

Tiimonen, Jaana
laskentapäällikkö
Valtiokonttori

Role: Deputy chair
14.10.2022 –

Kananen, Vesa
konsernilaskennan asiantuntija
Valtiokonttori

Role: Secretary
14.10.2022 –

Mäki, Veera
taloushallintoasiantuntija
Valtiokonttori

Role: Secretary
14.10.2022 –

Allan, Suvi
Kehityspäällikkö
Palkeet

Role: Member
14.10.2022 –

Huovinen, Kimmo
apulaisjohtaja
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

Role: Member
14.10.2022 –

Jyrkänne, Miina
kirjanpitopäällikkö
Metsähallitus

Role: Member
14.10.2022 –

Järvinen, Katri
Ylitarkastaja
Pääesikunta

Role: Member
14.10.2022 –

Mehtälä, Päivi
erityisasiantuntija
Senaatti-kiinteistöt

Role: Member
14.10.2022 –

Nikoskinen, Ira
Erityisasiantuntija
Ministry of the Interior

Role: Member
14.10.2022 –

Oulasvirta, Lasse
professori
Tampereen yliopisto, Julkisyhteisöjen laskentatoimi,

Role: Expert
14.10.2022 –

Pentikäinen, Satu
palvelupäällikkö
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus

Role: Member
14.10.2022 –

Ungrouped

Person

Role, Term

Ijäs, Niko
BUDJETTINEUVOS
Ministry of Finance

Role: Person in charge
15.6.2022 –

Ijäs, Niko
BUDJETTINEUVOS
Ministry of Finance

Role: Project contact person
14.10.2022 –

Related projects

  • Valtioneuvoston asetus hallituksen vuosikertomuksesta

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Valtiovarainministeriö frontpage Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki PO Box 28

FI-00023 Government, Finland

Tel. +358 295 16001

About the site

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Questions and feedback

  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy
      • Starting points for economic policy
        • General government finances
        • Economic framework
        • Fiscal policy
        • Structural policy
      • Spending limits in central government finances and the budget
        • Central government spending limits
        • The budget
      • EU and the economy
        • European Semester
        • Fiscal rules
        • Budget
      • Assessment and monitoring of central government finances
        • Credit Ratings
        • International comparison of the Finnish economy
      • International Financial Affairs
        • Coalition for Climate Action
      • Discretionary government grants
    • Economic Prospects
      • Economic forecasts
        • Monthly data on public finances and data on contingent liabilities
        • Revenue Working Group
        • Economic trends in construction
      • Descriptions of methods
      • Economic analyses
    • Taxation
      • Tax system
      • Personal taxation
        • Taxation of earned income
        • Taxation of capital income
        • Taxation at source on interest
        • Taxation of inheritance and gifts
        • Taxation of asset transfers
      • Business taxation
      • International income taxation
        • Co-operation in international taxation
        • Tax agreements
      • Real estate taxation
      • Value Added Tax
        • Tax on Insurance Premiums
      • Excise Duty
      • Road transport taxation
      • Customs
      • Tax expenditures
    • Financial Markets
      • Regulation of financial markets
        • Sanctions in the financial markets
        • New financial technologies
      • Stability and supervision
      • Government financial policy
      • Preventing money laundering and terrorist financing
        • Prevention
        • Legislation
    • Governance Policy
      • Openess, trust and ethics
      • Core principles and future of governance policy
        • Futures work and evaluations of governance policy
        • International activities
        • Proactive governance through anticipatory innovation
      • Public Service Leadership
        • Shared values and principles for public service leadership
        • Joint development and events
        • Position and service relationships of senior management
        • Leaders selection and career management
        • Preconditions for succeeding
        • Evidence-based management
        • Support for the senior management in central government
      • Structures, guidance and direction of administration
        • Central government
        • Municipal administration
        • Systems for guidance and direction
      • Management and steering of central government finances
        • Central government financial administration
      • Internal control and risk management
      • Shared government services
        • State properties
        • Government procurement
        • Financial and HR services
        • Education and training services
      • Public sector innovations
    • Local Government Affairs
      • Legislation on municipalities
        • Municipal structure
        • Local government employees
      • Local government’s duties and activities
        • Cooperation between the state and the municipalities
          • Advisory Committee on Local Government Finances and Administration
          • Evaluation of basic services
        • International cooperation
      • Local government finances
    • Wellbeing Services Counties
      • Duties and other activities
        • Wellbeing services counties
        • Cooperation
        • Decision-making
        • Guidance
        • Opportunities to influence and participate
      • Finances of the wellbeing services counties
        • Funding
        • Additional funding
        • Budget and financial plan
        • Investments
      • Negotiations with wellbeing services counties
    • Public Sector ICT
      • Digitalisation
        • Digital services
        • Artificial intelligence and robotisation
          • Guidelines on using generative artificial intelligence to support and assist work in public administration
        • Digitalising and automating life and business events
          • Programme to promote life event based digitalisation
            • Questions and answers regarding life event based digitalisation
          • Easing the management of the affairs of a deceased relative
            • Frequently asked questions about the programme to ease the management of the affairs of a deceased relative
        • Priority of digital communications by public authorities
      • Information policy and steering
        • Information management map of public administration
        • Information policy report
        • Open data
        • Architectures
        • Project on redesigning the system of personal identity codes
        • Government policy programmes
          • Opening up and using public data
        • Steering of information management in public administration
          • Advisory boards on information management in public administration
        • Ethical Guidelines for AI in Public Administration
        • Interoperable Europe
      • Information security and cybersecurity
      • International cooperation on digitalisation and ICT
      • Information Management Board
    • Government as Employer
      • Collective Bargaining
        • Industrial peace
        • Agency-level collective bargaining 
        • Local union representatives
        • Occupational health and safety 
        • Cooperation
      • General collective agreements for government 
      • Terms and conditions of employment relationship
        • Pay, incentive schemes
          • Pay system in central government
          • Performance-related pay
          • Employees' mutual funds
        • Working hours
        • Annual leave
        • Official journeys
        • Absence
        • Benefits in kind
        • Occupational health care
      • Guidelines and regulations
      • Civil service law
      • Values and civil service ethics
        • Advisory Body on Civil Service Ethics
      • Support for personnel management
        • Central Government Human Resources Strategy
        • Personnel planning
        • Multi-location working in central government
        • Recruitment
        • Competence development
        • Personnel rotation and exchanges of public officials
        • Equality and equity
        • Tools and methods
        • Central government medals of merit for public officials
      • State personnel as statistics
  • Current issues
    • News archive
    • Russian Attack on Ukraine
    • Securing daily payments
    • Sustainable Growth Programme for Finland
      • Finland’s Recovery and Resilience Plan
        • Green transition
        • Digitalisation
        • Employment and skills
        • Health and social services
        • REPowerEU
      • Process
    • Nordic cooperation
      • Nordic Council of Ministers for Digitalisation
      • World’s smoothest cross-border mobility and daily life through digitalisation
    • Sign up for news
  • Projects and legislation
    • Coordinating services and premises
      • Reshaping of regionalisation
      • Renewal of central government’s service and premises network in 2020s
        • Frequently asked questions about the renewal of the services and premises network
        • Regional progress of the reform
    • Project to implement the reformed eIDAS Regulation nationally
      • European Digital Identity Wallet
        • Questions and answers about the European wallet application
        • Piloting European Digital Identity Wallet
    • ProcurFinland – making public procurement more effective
      • National Public Procurement Data Repository
    • Coordination Group for Digitalisation
      • Advisory boards
      • Digital statutes in the EU
    • Development of internal control and risk management
    • Opening up and using public data
    • Project to implement the gambling system reform
    • Reform of regional state administration
  • Publications
    • Web publications
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Finance
        • Minister of Local and Regional Government
        • Minister of Economic Affairs
      • Management
      • Departments
    • Boards
      • Finnish Productivity Board
        • Board members
    • Ministry of Finance's branch of government
      • Agencies
      • State-owned companies and unincorporated State enterprises
      • Funds
    • Whistleblower protection
    • Ministry as a workplace
    • History
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Media and Communications Unit

Contact