Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö frontpage
Navigation
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy Budget, EU, international affairs
    • Economic Prospects Forecasts
    • Taxation Tax system and preparation
    • Financial Markets Stable and well functioning markets
    • Governance Policy Public management and structures
    • Local Government Affairs Finance, structures and cooperation
    • Wellbeing Services Counties Duties, other activieties and finances
    • Public Sector ICT Information policy and steering
    • Government as Employer Personnel and employer activity
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Valtiovarainministeriö
  • en
  • Projects and legislation
  • Project

Tutkimus- ja kehittämismenojen rahoituslakia valmisteleva työryhmä

VM029:00/2022 Statute drafting

Valtiovarainministeriö on 27. tammikuuta 2022 asettanut T&K-rahoituslakia valmistelevan työryhmän. Työryhmän toimikausi on 1.2. – 30.9.2022.

Basic information Completed

Project number VM029:00/2022

Case numbers VN/1364/2022

Set by Ministry of Finance

Task class Preparation of a government proposal

Term/schedule 1.2.2022 – 30.9.2022

Date of appointment

Law drafting

HE laiksi valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta vuosina 2024–2030

  • 1

    Under preparation

    Adopted in the plan for the session period on 31.1.2022
  • 2

    Estimated week of presentation

    Original estimated week of presentation 39/2022
    Estimated new week of presentation 41/2022
  • 3

    Current stage: Submitted to Parliament

    13.10.2022
    HE 211/2022 Information on parliamentary proceedings
  • 4

    Statute adopted

Parliamentary reply EV 223/2022

Valtion T&K-menojen tason nostaminen 1,2 prosenttiin /BKT vuoteen 2030 mennessä.

Minister in chargeMinister of Finance Saarikko

Project status

Goals and results

Rahoituslakia valmistelevan työryhmän tehtävänä on valmistella esitys lainsäädännöksi, jolla määritellään valtion T&K-menojen taso siten, että se johtaa mainittuun julkisen sektorin T&K-menojen 1,33 prosentin BKT-osuuteen ennustetun talouskehityksen vallitessa vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi lainsäädäntöehdotukseen tulee sisältyä esitys kehyskautta pidemmän T&Krahoituksen suunnitelman laatimista koskeviksi säännöksiksi. Varsinaisen suunnitelman laatiminen ei kuulu tämän työryhmän tehtäviin, vaan se laaditaan erikseen. Lainsäädäntöehdotus on valmisteltava siten, että se voidaan antaa viimeistään syyskuussa 2022 eduskunnalle.

Lain valmistelussa on huomioitava mm. seuraavat parlamentaarisen työryhmän linjaamat asiat:
- T&K-rahoituksen pitkäjänteisyys ja ennustettavuus
- Yhteys yksityisen sektorin T&K-investointeihin ja niiden seurantaan

Valmistelussa huomioidaan rahoituslain yhteys JTS- ja talousarvioprosessiin ja toteutettavuus budjettitietojärjestelmässä.

Työryhmä kuulee työssään tarvittavia tahoja ja voi kutsua asiantuntijoita.

Työryhmä valmistelee esityksensä hallituksen esityksen muotoon.

Suomen kilpailukyky ja hyvinvointi perustuvat osaamiselle, tutkimukselle ja innovaatioille. Tutkimuksella ja innovaatioilla on ratkaiseva merkitys tuottavuuden kasvussa, elinkeinoelämän uudistumisessa ja hyvinvoinnin luomisessa. Suomen tavoitteena on nostaa tutkimus- ja kehittämismenot neljään prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen vuoteen 2030 mennessä hallitusohjelman sekä tutkimuksen, kehittämisen ja innovaatioiden tiekartan mukaisesti. Tämän tavoitteen edistämiseksi hallitus perusti keväällä 2021 parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää keinoja, joilla sitoudutaan tavoitteen saavuttamiseksi vaadittavaan julkisen sektorin T&K-rahoituksen kasvuun vuosikymmenen loppuun asti.

Parlamentaarinen TKl-työryhmä julkaisi loppuraporttinsa 17.12.2021. Raportissa eduskuntaryhmät sitoutuvat valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen kasvattamiseen tavalla, jota tutkimus- ja kehittämismenojen neljän prosentin bruttokansantuoteosuustavoitteen toteutuminen vuoteen 2030 mennessä vaatii. Työryhmä esitti loppuraportissaan, että neljän prosentin bruttokansantuoteosuustavoitetta vastaava julkisen T&K-rahoituksen nosto toteutetaan mm. säätämällä T&K-rahoituslaki. Laki määrittää vuotuisen valtion T&K-menojen tason tavalla, joka johtaa julkisen sektorin T&K-menojen 1,33 %:n BKT-osuuteen ennustetun talouskehityksen vallitessa vuoteen 2030 mennessä. Lain rinnalla laaditaan työryhmän linjaamia TKl-politiikan periaatteita noudattava lakisääteinen kehyskautta pidempi T&K-rahoituksen suunnitelma, joka vahvistaa sitoutumista T&K-rahoituksen ja toiminnan kehittämiseen sekä täsmentää rahoituksen käyttöä ja sisältöä.

Parlamentaarisen työryhmän mukaan laissa todetaan yksityisen sektorin T&K-investointien kasvattamisen tärkeys julkisen rahoituksen rinnalla. Yksityisen sektorin T&K-rahoituksen kehittymistä seurataan tarkasti ja asetetaan säännöllisiä tarkastuspisteitä, joissa arvioidaan yritysten T&K-investointien kehittymistä. Lain toimeenpanossa yksityisen sektorin kannustamisen ja mukaan saamisen tulee olla keskiössä. Lain lähtökohta on, että yksityisen sektorin T&K-investoinnit kehittyvät tavoitteen mukaisesti siten, että yksityisten ja julkisten T&K-panostusten taso nousee yhteensä 4 %:iin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi parlamentaarinen työryhmä toteaa, että T&K-rahoituslaki turvaa rahoituksen tason nostamisen ja luo tosiasiallisen takuun T&K-rahoituksen pitkäjänteisyydelle ja ennustettavuudelle. T&K-toiminnan ja T&K-volyymin näkökulmasta laki on näin ollen suotuisa toteutustapa. Laki ei myöskään rajoita eduskunnan budjettivaltaa. Rahoituslaki on tarkoituksenmukaista säätää istuvan hallituksen aikana siten, että se on voimassa 1.1.2023 lähtien. Rahoituslain lähtökohtana on, että avustusmuotoinen T&K-rahoitus on kehysmeno eikä parlamentaarinen työryhmä esitä kehyksen ulkopuolista valtion rahastoa.

Parlamentaarinen työryhmä linjaa, että kehyskautta pidemmässä T&K-rahoituksen suunnitelmassa täsmennetään pitkän aikavälin T&K-politiikan linjaukset ja sisällöt sekä T&K-rahoituksen suuntaamisen peruslinjat. Suunnitelma laaditaan parlamentaarisesti ja se edelleen vahvistaa sitoutumista pitkäjänteiseen T&K-rahoitukseen ja -politiikkaan. Suunnitelmassa määritellään keskeiset reunaehdot, joilla toimeenpanoa tehdään.

Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen

  1. Asettamispäätös Tutkimus- ja kehittämismenojen rahoituslakia valmisteleva työryhmä PDF

    3.2.2022 Ministry of Finance

Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi

  1. Laki valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta - Sidosryhmätilaisuus 16.6.2022 (Majanen) PPTX

    16.6.2022 Ministry of Finance

  2. Parlamentaarinen TKI-työryhmä: tulokset ja jatkonäkymät (Mäkynen) 16.6.2022 PPTX

    16.6.2022 Ministry of Finance

Lausuntomenettely

  1. Teknologiateollisuus ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Teknologiateollisuus ry

  2. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

  3. Palvelualojen työnantajat PALTA ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Palvelualojen työnantajat PALTA ry

  4. Aalto-yliopisto; lausunto PDF

    15.8.2022 Aalto-yliopisto

  5. Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet; lausunto PDF

    15.8.2022 Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet

  6. Österbottens förbund; utlåtande PDF

    15.8.2022 Österbottens förbund

  7. Uudenmaan liitto; lausunto PDF

    15.8.2022 Uudenmaan liitto - Nylands förbund

  8. Helsingin yliopisto; lausunto PDF

    15.8.2022 Helsingin yliopisto

  9. Akava ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Akava ry

  10. Luonnonvarakeskus; lausunto PDF

    15.8.2022 Luonnonvarakeskus

  11. Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF

    15.8.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK

  12. Säätiöt ja rahastot ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Säätiöt ja rahastot ry

  13. Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

  14. CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy; lausunto PDF

    15.8.2022 CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy

  15. Ammattiliitto Pro ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Ammattiliitto Pro ry

  16. Business Finland Oy; lausunto PDF

    15.8.2022 Business Finland Oy

  17. Tekniikan Akateemiset TEK ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Tekniikan Akateemiset TEK ry

  18. Suomen Akatemia; lausunto PDF

    15.8.2022 Suomen Akatemia

  19. Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Suomen Yrittäjät ry

  20. Professoriliitto; lausunto PDF

    15.8.2022 Professoriliitto (1)

  21. Keskuskauppakamari ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Keskuskauppakamari ry

  22. Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry

  23. Suomen luonnonsuojeluliitto ry; lausunto PDF

    15.8.2022 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)

  24. Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​; lausunto PDF

    15.8.2022 Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​

  25. Satakuntaliitto; lausunto PDF

    12.8.2022 Satakuntaliitto

  26. Kemianteollisuus ry; lausunto PDF

    12.8.2022 Kemianteollisuus ry

  27. ETLA Elinkeinoelämän tutkimuslaitos; lausunto PDF

    12.8.2022 ETLA Elinkeinoelämän tutkimuslaitos

  28. Puolustusministeriö; lausunto PDF

    12.8.2022 Ministry of Defence

  29. Valtioneuvoston kanslia; lausunto PDF

    12.8.2022 Prime Minister’s Office

  30. Sosiaali- ja terveysministeriö; lausunto PDF

    12.8.2022 Ministry of Social Affairs and Health

  31. Pirkanmaan liitto; lausunto PDF

    11.8.2022 Pirkanmaan liitto

  32. Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF

    11.8.2022 Suomen Kuntaliitto ry

  33. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry; lausunto PDF

    11.8.2022 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry

  34. Maa- ja metsätalousministeriö; lausunto PDF

    10.8.2022 Ministry of Agriculture and Forestry

  35. Tieteentekijöiden liitto; lausunto PDF

    8.8.2022 Tieteentekijöiden liitto (1)

  36. Tieteellisten seurain valtuuskunta; lausunto PDF

    8.8.2022 Tieteellisten Seurain Valtuuskunta

  37. Metsäteollisuus ry; lausunto PDF

    5.8.2022 Metsäteollisuus ry

  38. Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry; lausunto PDF

    1.8.2022 Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry

  39. Sivistystyönantajat ry; lausunto PDF

    15.7.2022 Sivistystyönantajat ry

  40. Ulkoministeriön EU- ja valtiosopimusoikeuden yksikön (OIK-20) lausunto PDF

    7.7.2022 Ministry for Foreign Affairs of Finland

  41. 20220623_Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä laiksi valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta vuosina 2024-2030 PDF

    23.6.2022 Ministry of Finance

  42. 20220623_Begäran om utlåtande om regeringens proposition med förslag till lag om statlig finansiering av forsknings- och utveckl PDF

    23.6.2022 Ministry of Finance

Other documents and memorandums

  1. Valtiovarainministeriö; lausunto PDF

    29.8.2022 Ministry of Finance

Related projects

  • Parliamentary Working Group on Research, Development and Innovation 2022

Read more

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta vuosina 2024–2030 (HE 211/2022 vp; EV 223/2022 vp)

Ministry of Finance Decision 21.12.2022 14.20

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta vuosina 2024–2030 (HE 211/2022 vp; EV 223/2022 vp)

Ministry of Finance Decision 21.12.2022 9.24

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta vuosina 2024-2030

Ministry of Finance Decision 13.10.2022 13.39

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Valtiovarainministeriö frontpage Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki PO Box 28

FI-00023 Government, Finland

Tel. +358 295 16001

About the site

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Questions and feedback

  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy
      • Starting points for economic policy
        • General government finances
        • Economic framework
        • Fiscal policy
        • Structural policy
      • Spending limits in central government finances and the budget
        • Central government spending limits
        • The budget
      • EU and the economy
        • European Semester
        • Fiscal rules
        • Budget
      • Assessment and monitoring of central government finances
        • Credit Ratings
        • International comparison of the Finnish economy
      • International Financial Affairs
        • Coalition for Climate Action
      • Discretionary government grants
    • Economic Prospects
      • Economic forecasts
        • Monthly data on public finances and data on contingent liabilities
        • Revenue Working Group
        • Economic trends in construction
      • Descriptions of methods
      • Economic analyses
    • Taxation
      • Tax system
      • Personal taxation
        • Taxation of earned income
        • Taxation of capital income
        • Taxation at source on interest
        • Taxation of inheritance and gifts
        • Taxation of asset transfers
      • Business taxation
      • International income taxation
        • Co-operation in international taxation
        • Tax agreements
      • Real estate taxation
      • Value Added Tax
        • Tax on Insurance Premiums
      • Excise Duty
      • Road transport taxation
      • Customs
      • Tax expenditures
    • Financial Markets
      • Regulation of financial markets
        • Sanctions in the financial markets
        • New financial technologies
      • Stability and supervision
      • Government financial policy
      • Preventing money laundering and terrorist financing
        • Prevention
        • Legislation
    • Governance Policy
      • Openess, trust and ethics
      • Core principles and future of governance policy
        • Futures work and evaluations of governance policy
        • International activities
        • Proactive governance through anticipatory innovation
      • Public Service Leadership
        • Shared values and principles for public service leadership
        • Joint development and events
        • Position and service relationships of senior management
        • Leaders selection and career management
        • Preconditions for succeeding
        • Evidence-based management
        • Support for the senior management in central government
      • Structures, guidance and direction of administration
        • Central government
        • Municipal administration
        • Systems for guidance and direction
      • Management and steering of central government finances
        • Central government financial administration
      • Internal control and risk management
      • Shared government services
        • State properties
        • Government procurement
        • Financial and HR services
        • Education and training services
      • Public sector innovations
    • Local Government Affairs
      • Legislation on municipalities
        • Municipal structure
        • Local government employees
      • Local government’s duties and activities
        • Cooperation between the state and the municipalities
          • Advisory Committee on Local Government Finances and Administration
          • Evaluation of basic services
        • International cooperation
      • Local government finances
    • Wellbeing Services Counties
      • Duties and other activities
        • Wellbeing services counties
        • Cooperation
        • Decision-making
        • Guidance
        • Opportunities to influence and participate
      • Finances of the wellbeing services counties
        • Funding
        • Additional funding
        • Budget and financial plan
        • Investments
      • Negotiations with wellbeing services counties
    • Public Sector ICT
      • Digitalisation
        • Digital services
        • Artificial intelligence and robotisation
          • Guidelines on using generative artificial intelligence to support and assist work in public administration
        • Digitalising and automating life and business events
          • Programme to promote life event based digitalisation
            • Questions and answers regarding life event based digitalisation
          • Easing the management of the affairs of a deceased relative
            • Frequently asked questions about the programme to ease the management of the affairs of a deceased relative
        • Priority of digital communications by public authorities
      • Information policy and steering
        • Information management map of public administration
        • Information policy report
        • Open data
        • Architectures
        • Project on redesigning the system of personal identity codes
        • Government policy programmes
          • Opening up and using public data
        • Steering of information management in public administration
          • Advisory boards on information management in public administration
        • Ethical Guidelines for AI in Public Administration
        • Interoperable Europe
      • Information security and cybersecurity
      • International cooperation on digitalisation and ICT
      • Information Management Board
    • Government as Employer
      • Collective Bargaining
        • Industrial peace
        • Agency-level collective bargaining 
        • Local union representatives
        • Occupational health and safety 
        • Cooperation
      • General collective agreements for government 
      • Terms and conditions of employment relationship
        • Pay, incentive schemes
          • Pay system in central government
          • Performance-related pay
          • Employees' mutual funds
        • Working hours
        • Annual leave
        • Official journeys
        • Absence
        • Benefits in kind
        • Occupational health care
      • Guidelines and regulations
      • Civil service law
      • Values and civil service ethics
        • Advisory Body on Civil Service Ethics
      • Support for personnel management
        • Central Government Human Resources Strategy
        • Personnel planning
        • Multi-location working in central government
        • Recruitment
        • Competence development
        • Personnel rotation and exchanges of public officials
        • Equality and equity
        • Tools and methods
        • Central government medals of merit for public officials
      • State personnel as statistics
  • Current issues
    • News archive
    • Russian Attack on Ukraine
    • Securing daily payments
    • Sustainable Growth Programme for Finland
      • Finland’s Recovery and Resilience Plan
        • Green transition
        • Digitalisation
        • Employment and skills
        • Health and social services
        • REPowerEU
      • Process
    • Nordic cooperation
      • Nordic Council of Ministers for Digitalisation
      • World’s smoothest cross-border mobility and daily life through digitalisation
    • Sign up for news
  • Projects and legislation
    • Coordinating services and premises
      • Reshaping of regionalisation
      • Renewal of central government’s service and premises network in 2020s
        • Frequently asked questions about the renewal of the services and premises network
        • Regional progress of the reform
    • Project to implement the reformed eIDAS Regulation nationally
      • European Digital Identity Wallet
        • Questions and answers about the European wallet application
        • Piloting European Digital Identity Wallet
    • ProcurFinland – making public procurement more effective
      • National Public Procurement Data Repository
    • Coordination Group for Digitalisation
      • Advisory boards
      • Digital statutes in the EU
    • Development of internal control and risk management
    • Opening up and using public data
    • Project to implement the gambling system reform
    • Reform of regional state administration
  • Publications
    • Web publications
      • Economic Survey, Autumn 2025
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Finance
        • Minister of Local and Regional Government
        • Minister of Economic Affairs
      • Management
      • Departments
    • Boards
      • Finnish Productivity Board
        • Board members
    • Ministry of Finance's branch of government
      • Agencies
      • State-owned companies and unincorporated State enterprises
      • Funds
    • Whistleblower protection
    • Ministry as a workplace
    • History
  • Contact information
    • Contact information and visiting address
    • Personnel search
    • Media and Communications Unit

Contact