Tutkimus- ja kehittämismenojen rahoituslakia valmisteleva työryhmä
VM029:00/2022 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Valtiovarainministeriö on 27. tammikuuta 2022 asettanut T&K-rahoituslakia valmistelevan työryhmän. Työryhmän toimikausi on 1.2. – 30.9.2022.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM029:00/2022
Ärendenummer VN/1364/2022
Projektets arrangör finansministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 1.2.2022 – 30.9.2022
Datum för tillsättande
Lagberedning
RP med förslag till lag om statlig finansiering av forsknings- och utvecklingsverksamhet åren 2024–2030
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 31.1.2022 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 39/2022Uppskattning av ny föredragningsvecka 41/2022 - 3
Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen
13.10.2022HE 211/2022 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 223/2022
Höjning av nivån på statens FoU-utgifter till 1,2%/BNP fram till 2030.
Ansvarig ministerFinansminister Saarikko
Mål och resultat
Rahoituslakia valmistelevan työryhmän tehtävänä on valmistella esitys lainsäädännöksi, jolla määritellään valtion T&K-menojen taso siten, että se johtaa mainittuun julkisen sektorin T&K-menojen 1,33 prosentin BKT-osuuteen ennustetun talouskehityksen vallitessa vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi lainsäädäntöehdotukseen tulee sisältyä esitys kehyskautta pidemmän T&Krahoituksen suunnitelman laatimista koskeviksi säännöksiksi. Varsinaisen suunnitelman laatiminen ei kuulu tämän työryhmän tehtäviin, vaan se laaditaan erikseen. Lainsäädäntöehdotus on valmisteltava siten, että se voidaan antaa viimeistään syyskuussa 2022 eduskunnalle.
Lain valmistelussa on huomioitava mm. seuraavat parlamentaarisen työryhmän linjaamat asiat:
- T&K-rahoituksen pitkäjänteisyys ja ennustettavuus
- Yhteys yksityisen sektorin T&K-investointeihin ja niiden seurantaan
Valmistelussa huomioidaan rahoituslain yhteys JTS- ja talousarvioprosessiin ja toteutettavuus budjettitietojärjestelmässä.
Työryhmä kuulee työssään tarvittavia tahoja ja voi kutsua asiantuntijoita.
Työryhmä valmistelee esityksensä hallituksen esityksen muotoon.
Sammandrag
Valtiovarainministeriö on 27. tammikuuta 2022 asettanut T&K-rahoituslakia valmistelevan työryhmän. Työryhmän toimikausi on 1.2. – 30.9.2022.
Suomen kilpailukyky ja hyvinvointi perustuvat osaamiselle, tutkimukselle ja innovaatioille. Tutkimuksella ja innovaatioilla on ratkaiseva merkitys tuottavuuden kasvussa, elinkeinoelämän uudistumisessa ja hyvinvoinnin luomisessa. Suomen tavoitteena on nostaa tutkimus- ja kehittämismenot neljään prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen vuoteen 2030 mennessä hallitusohjelman sekä tutkimuksen, kehittämisen ja innovaatioiden tiekartan mukaisesti. Tämän tavoitteen edistämiseksi hallitus perusti keväällä 2021 parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää keinoja, joilla sitoudutaan tavoitteen saavuttamiseksi vaadittavaan julkisen sektorin T&K-rahoituksen kasvuun vuosikymmenen loppuun asti.
Parlamentaarinen TKl-työryhmä julkaisi loppuraporttinsa 17.12.2021. Raportissa eduskuntaryhmät sitoutuvat valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen kasvattamiseen tavalla, jota tutkimus- ja kehittämismenojen neljän prosentin bruttokansantuoteosuustavoitteen toteutuminen vuoteen 2030 mennessä vaatii. Työryhmä esitti loppuraportissaan, että neljän prosentin bruttokansantuoteosuustavoitetta vastaava julkisen T&K-rahoituksen nosto toteutetaan mm. säätämällä T&K-rahoituslaki. Laki määrittää vuotuisen valtion T&K-menojen tason tavalla, joka johtaa julkisen sektorin T&K-menojen 1,33 %:n BKT-osuuteen ennustetun talouskehityksen vallitessa vuoteen 2030 mennessä. Lain rinnalla laaditaan työryhmän linjaamia TKl-politiikan periaatteita noudattava lakisääteinen kehyskautta pidempi T&K-rahoituksen suunnitelma, joka vahvistaa sitoutumista T&K-rahoituksen ja toiminnan kehittämiseen sekä täsmentää rahoituksen käyttöä ja sisältöä.
Parlamentaarisen työryhmän mukaan laissa todetaan yksityisen sektorin T&K-investointien kasvattamisen tärkeys julkisen rahoituksen rinnalla. Yksityisen sektorin T&K-rahoituksen kehittymistä seurataan tarkasti ja asetetaan säännöllisiä tarkastuspisteitä, joissa arvioidaan yritysten T&K-investointien kehittymistä. Lain toimeenpanossa yksityisen sektorin kannustamisen ja mukaan saamisen tulee olla keskiössä. Lain lähtökohta on, että yksityisen sektorin T&K-investoinnit kehittyvät tavoitteen mukaisesti siten, että yksityisten ja julkisten T&K-panostusten taso nousee yhteensä 4 %:iin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä.
Lisäksi parlamentaarinen työryhmä toteaa, että T&K-rahoituslaki turvaa rahoituksen tason nostamisen ja luo tosiasiallisen takuun T&K-rahoituksen pitkäjänteisyydelle ja ennustettavuudelle. T&K-toiminnan ja T&K-volyymin näkökulmasta laki on näin ollen suotuisa toteutustapa. Laki ei myöskään rajoita eduskunnan budjettivaltaa. Rahoituslaki on tarkoituksenmukaista säätää istuvan hallituksen aikana siten, että se on voimassa 1.1.2023 lähtien. Rahoituslain lähtökohtana on, että avustusmuotoinen T&K-rahoitus on kehysmeno eikä parlamentaarinen työryhmä esitä kehyksen ulkopuolista valtion rahastoa.
Parlamentaarinen työryhmä linjaa, että kehyskautta pidemmässä T&K-rahoituksen suunnitelmassa täsmennetään pitkän aikavälin T&K-politiikan linjaukset ja sisällöt sekä T&K-rahoituksen suuntaamisen peruslinjat. Suunnitelma laaditaan parlamentaarisesti ja se edelleen vahvistaa sitoutumista pitkäjänteiseen T&K-rahoitukseen ja -politiikkaan. Suunnitelmassa määritellään keskeiset reunaehdot, joilla toimeenpanoa tehdään.
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
-
Asettamispäätös Tutkimus- ja kehittämismenojen rahoituslakia valmisteleva työryhmä PDF
3.2.2022 Finansministeriet
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
-
16.6.2022 Finansministeriet
-
Parlamentaarinen TKI-työryhmä: tulokset ja jatkonäkymät (Mäkynen) 16.6.2022 PPTX
16.6.2022 Finansministeriet
Lausuntomenettely
-
Teknologiateollisuus ry; lausunto PDF
15.8.2022 Teknologiateollisuus ry
-
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
15.8.2022 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
Palvelualojen työnantajat PALTA ry; lausunto PDF
15.8.2022 Palvelualojen työnantajat PALTA ry
-
15.8.2022 Aalto-yliopisto
-
Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet; lausunto PDF
15.8.2022 Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet
-
Österbottens förbund; utlåtande PDF
15.8.2022 Österbottens förbund
-
Uudenmaan liitto; lausunto PDF
15.8.2022 Uudenmaan liitto - Nylands förbund
-
Helsingin yliopisto; lausunto PDF
15.8.2022 Helsingin yliopisto
-
15.8.2022 Akava ry
-
Luonnonvarakeskus; lausunto PDF
15.8.2022 Luonnonvarakeskus
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
15.8.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
Säätiöt ja rahastot ry; lausunto PDF
15.8.2022 Säätiöt ja rahastot ry
-
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry; lausunto PDF
15.8.2022 Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
-
CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy; lausunto PDF
15.8.2022 CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy
-
Ammattiliitto Pro ry; lausunto PDF
15.8.2022 Ammattiliitto Pro ry
-
Business Finland Oy; lausunto PDF
15.8.2022 Business Finland Oy
-
Tekniikan Akateemiset TEK ry; lausunto PDF
15.8.2022 Tekniikan Akateemiset TEK ry
-
15.8.2022 Suomen Akatemia
-
Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF
15.8.2022 Suomen Yrittäjät ry
-
Professoriliitto; lausunto PDF
15.8.2022 Professoriliitto (1)
-
Keskuskauppakamari ry; lausunto PDF
15.8.2022 Keskuskauppakamari ry
-
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry; lausunto PDF
15.8.2022 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry; lausunto PDF
15.8.2022 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy; lausunto PDF
15.8.2022 Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
-
12.8.2022 Satakuntaliitto
-
Kemianteollisuus ry; lausunto PDF
12.8.2022 Kemianteollisuus ry
-
ETLA Elinkeinoelämän tutkimuslaitos; lausunto PDF
12.8.2022 ETLA Elinkeinoelämän tutkimuslaitos
-
Puolustusministeriö; lausunto PDF
12.8.2022 Försvarsministeriet
-
Valtioneuvoston kanslia; lausunto PDF
12.8.2022 Statsrådets kansli
-
Sosiaali- ja terveysministeriö; lausunto PDF
12.8.2022 Social- och hälsovårdsministeriet
-
Pirkanmaan liitto; lausunto PDF
11.8.2022 Pirkanmaan liitto
-
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF
11.8.2022 Suomen Kuntaliitto ry
-
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry; lausunto PDF
11.8.2022 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry
-
Maa- ja metsätalousministeriö; lausunto PDF
10.8.2022 Jord- och skogsbruksministeriet
-
Tieteentekijöiden liitto; lausunto PDF
8.8.2022 Tieteentekijöiden liitto (1)
-
Tieteellisten seurain valtuuskunta; lausunto PDF
8.8.2022 Tieteellisten Seurain Valtuuskunta
-
Metsäteollisuus ry; lausunto PDF
5.8.2022 Metsäteollisuus ry
-
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry; lausunto PDF
1.8.2022 Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry
-
Sivistystyönantajat ry; lausunto PDF
15.7.2022 Sivistystyönantajat ry
-
Ulkoministeriön EU- ja valtiosopimusoikeuden yksikön (OIK-20) lausunto PDF
7.7.2022 Utrikesministeriet
-
23.6.2022 Finansministeriet
-
23.6.2022 Finansministeriet
Övriga dokument och promemorior
-
Valtiovarainministeriö; lausunto PDF
29.8.2022 Finansministriet