Hallinnonalojen välisten ja niiden sisäisten tehtäväjakojen analysointi ja kehittäminen
VM0366:03/02/02/2000 Development
Hankkeen tehtävänä on selvitysmiehen ehdotusten pohjalta tehdä ehdotukset keskushallinnon rakenteen kehittämispolitiikaksi vuosille 2001-2003 analysoimalla ministeriöiden toimintaedellytysten parantamiseksi niiden nykyistä tehtäväjakoa ja päätösvallan siirtoa valtionhallinnon eri tasojen kesken.
Basic information Completed
Project number VM0366:03/02/02/2000
Case numbers
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 12.9.2000 – 30.4.2001
Date of appointment 12.9.2000
Goals and results
Hankkeen tavoitteena on määritellä keskushallinnon rakenneperiaatteet.
Starting points
Valtioneuvosto teki huhtikuussa 1998 periaatepäätöksen "Laadukkaat palvelut, hyvä hallinto ja vastuullinen kansalaisyhteiskunta". Periaatepäätöksessään hallitus linjasi hallintopolitiikan periaatteita todeten muun muassa, että kunnossa oleva hallintopoliittinen välineistö auttaa eduskuntaa ja hallitusta ohjaamaan talouden ja yhteiskunnan muutoksia ja johtamaan valtioyhteisöä hallituksen tavoitteiden mukaisesti ja että tietoyhteiskuntakehitys ja globalisoituminen korostavat hallituksen roolia pitkän linjan kansallisten linjausten määrittämisessä.
Edellä mainittuun valtioneuvoston periaatepäätökseen pohjautuvan keskushallinnon uudistamisen käynnistämiseksi valtiovarainministeriö tilasi lokakuussa 1999 kolmelta kansainväliseltä asiantuntijalta taustaselvityksen Euroopan ja muutamien muiden sen ulkopuolisten maiden keskushallinnosta. Asiantuntijat totesivat, että Suomen hallinnon keskeisiä haasteita ovat muun muassa kokonaisvaltaisen johtamisen periaate koko valtioneuvoston tasolla, visionäärisyys ja kansallisten menestystekijöiden hahmottaminen pitkällä aikavälillä.
Asiantuntijaryhmä korosti, että tulevaisuuteen varautumiseksi olisi hyvä rakentaa jatkuva politiikkavisio, jonka tarkoituksena on tunnistaa Suomelle ja sen hallinnolle keskeiset haasteet ennen kuin niistä tulee akuutteja ongelmia. Asiantuntijoiden mukaan on tärkeää huolehtia myös siitä, että keskushallinnon organisaatiorakenteet tukevat hallituksen visiolähtöistä toimintaa ja poikkihallinnollista koordinaatiota.
Valtioneuvosto asetti 21. kesäkuuta 2000 keskushallintohankkeen. Jo aiemmin toukokuussa 2000 hallitus oli iltakoulussaan linjannut keskushallinnon uudistamisen keskeisiä periaatteita ja toimenpiteitä. Hallitus totesi tuolloin, että keskushallinnon uudistamisen yhtenä päämääränä on ministeriöiden toimintaedellytysten parantaminen selkeyttämällä toimialajakoja ja lisäämällä ministeriöiden välistä yhteistyötä sekä siirtämällä tehtäviä muualle hallintoon.
Publications and reports
Raportti; Rakenteellisesti ja toiminnallisesti joustavaan suomalaiseen keskushallintoon. Tausta-aineistoa keskushallinnon rakennekysymysten vertikaaliseen ja horisontaaliseen uudistamiseen.
7.1.2002 Net Effect Oy
Setting-up and organisation
Yhteyshenkilöiden nimeäminen hankkeeseen
26.7.2001 Maa- ja metsätalousministeriö
Asettaminen DOC
12.9.2000 Valtiovarainministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects