Valtioneuvoston poikkihallinnollisten kysymysten valmistelu- ja koordinaatiovastuu
VM0366:06/02/02/2000 Development
Hankkeen tehtävänä on määritellä ministeriöiden yhteistyötarpeet poikkihallinnollisten kysymysten koordinoinnissa ja suunnittelussa koskien myös ministerivaliokuntien päätöksentekoprosessia ja työnjakoa.
Basic information Completed
Project number VM0366:06/02/02/2000
Case numbers
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 12.9.2000 – 30.6.2001
Date of appointment 12.9.2000
Goals and results
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa poikkihallinnollisten kysymysten valmistelua ja koordinaatiota valtioneuvostossa.
Starting points
Valtioneuvosto teki huhtikuussa 1998 periaatepäätöksen "Laadukkaat palvelut, hyvä hallinto ja vastuullinen kansalaisyhteiskunta". Periaatepäätöksessään hallitus linjasi hallintopolitiikan periaatteita todeten muun muassa, että kunnossa oleva hallintopoliittinen välineistö auttaa eduskuntaa ja hallitusta ohjaamaan talouden ja yhteiskunnan muutoksia ja johtamaan valtioyhteisöä hallituksen tavoitteiden mukaisesti ja että tietoyhteiskuntakehitys ja globalisoituminen korostavat hallituksen roolia pitkän linjan kansallisten linjausten määrittämisessä.
Hallituksen päätöksenteon tukena tulisi olla toimivat strategiatyökalut, joiden avulla hallitus voi toimia koordinoidusti sekä määritellä ministeriöiden yhteistyötarpeet poikkihallinnollisten kysymysten valmistelussa. Tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen edellyttää pitkän aikavälin strategista ajattelua ja hallinnolta vahvaa poikkihallinnollista kulttuuria.
Edellä mainittuun valtioneuvoston periaatepäätökseen pohjautuvan keskushallinnon uudistamisen käynnistämiseksi valtiovarainministeriö tilasi lokakuussa 1999 kolmelta kansainväliseltä asiantuntijalta taustaselvityksen Euroopan ja muutamien muiden sen ulkopuolisten maiden keskushallinnosta. Asiantuntijat totesivat, että Suomen hallinnon keskeisiä haasteita ovat muun muassa kokonaisvaltaisen johtamisen periaate koko valtioneuvoston tasolla, visionäärisyys ja kansallisten menestystekijöiden hahmottaminen pitkällä aikavälillä.
Asiantuntijaryhmä korosti, että tulevaisuuteen varautumiseksi olisi hyvä rakentaa jatkuva politiikkavisio, jonka tarkoituksena on tunnistaa Suomelle ja sen hallinnolle keskeiset haasteet ennen kuin niistä tulee akuutteja ongelmia. Asiantuntijoiden mukaan on tärkeää huolehtia myös siitä, että hallinto pystyy toimeenpanemaan koordinoidusti ja yhtenäisesti ne tavoitteet ja toimenpiteet, joita tulevaisuusvisio nostaa esille.
Valtioneuvosto asetti 21. kesäkuuta 2000 keskushallintohankkeen. Jo aiemmin toukokuussa 2000 hallitus oli iltakoulussaan linjannut keskushallin-non uudistamisen keskeisiä periaatteita ja toimenpiteitä. Hallitus totesi tuolloin, että uudistamisen yhtenä tavoitteena on ohjelmanäkökulman vahvistaminen valtioneuvoston työskentelyssä erityisesti poikkihallinnollisen suunnittelun ja koordinaation edistämiseksi.
Publications and reports
Valtioneuvoston työskentelytavat
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2001;
Hallituksen yhteisen poliittisen johtamisen vahvistaminen, -keinona ohjelmajohtaminen
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2001;
Loppuraportti; Hallituksen yhteisen poliittisen johtamisen vahvistaminen, -keinona ohjelmajohtaminen
29.6.2001 Valtiovarainministeriö
Loppuraportti; Valtioneuvoston työskentelytavat
12.6.2001 Valtiovarainministeriö
Setting-up and organisation
Asettaminen DOC
12.9.2000 Valtiovarainministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects