Valtioneuvoston poikkihallinnollisten kysymysten valmistelu- ja koordinaatiovastuu
VM0366:06/02/02/2000 Kehittäminen
Hankkeen tehtävänä on määritellä ministeriöiden yhteistyötarpeet poikkihallinnollisten kysymysten koordinoinnissa ja suunnittelussa koskien myös ministerivaliokuntien päätöksentekoprosessia ja työnjakoa.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM0366:06/02/02/2000
Asianumerot
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 12.9.2000 – 30.6.2001
Asettamispäivä 12.9.2000
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa poikkihallinnollisten kysymysten valmistelua ja koordinaatiota valtioneuvostossa.
Lähtökohdat
Valtioneuvosto teki huhtikuussa 1998 periaatepäätöksen "Laadukkaat palvelut, hyvä hallinto ja vastuullinen kansalaisyhteiskunta". Periaatepäätöksessään hallitus linjasi hallintopolitiikan periaatteita todeten muun muassa, että kunnossa oleva hallintopoliittinen välineistö auttaa eduskuntaa ja hallitusta ohjaamaan talouden ja yhteiskunnan muutoksia ja johtamaan valtioyhteisöä hallituksen tavoitteiden mukaisesti ja että tietoyhteiskuntakehitys ja globalisoituminen korostavat hallituksen roolia pitkän linjan kansallisten linjausten määrittämisessä.
Hallituksen päätöksenteon tukena tulisi olla toimivat strategiatyökalut, joiden avulla hallitus voi toimia koordinoidusti sekä määritellä ministeriöiden yhteistyötarpeet poikkihallinnollisten kysymysten valmistelussa. Tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen edellyttää pitkän aikavälin strategista ajattelua ja hallinnolta vahvaa poikkihallinnollista kulttuuria.
Edellä mainittuun valtioneuvoston periaatepäätökseen pohjautuvan keskushallinnon uudistamisen käynnistämiseksi valtiovarainministeriö tilasi lokakuussa 1999 kolmelta kansainväliseltä asiantuntijalta taustaselvityksen Euroopan ja muutamien muiden sen ulkopuolisten maiden keskushallinnosta. Asiantuntijat totesivat, että Suomen hallinnon keskeisiä haasteita ovat muun muassa kokonaisvaltaisen johtamisen periaate koko valtioneuvoston tasolla, visionäärisyys ja kansallisten menestystekijöiden hahmottaminen pitkällä aikavälillä.
Asiantuntijaryhmä korosti, että tulevaisuuteen varautumiseksi olisi hyvä rakentaa jatkuva politiikkavisio, jonka tarkoituksena on tunnistaa Suomelle ja sen hallinnolle keskeiset haasteet ennen kuin niistä tulee akuutteja ongelmia. Asiantuntijoiden mukaan on tärkeää huolehtia myös siitä, että hallinto pystyy toimeenpanemaan koordinoidusti ja yhtenäisesti ne tavoitteet ja toimenpiteet, joita tulevaisuusvisio nostaa esille.
Valtioneuvosto asetti 21. kesäkuuta 2000 keskushallintohankkeen. Jo aiemmin toukokuussa 2000 hallitus oli iltakoulussaan linjannut keskushallin-non uudistamisen keskeisiä periaatteita ja toimenpiteitä. Hallitus totesi tuolloin, että uudistamisen yhtenä tavoitteena on ohjelmanäkökulman vahvistaminen valtioneuvoston työskentelyssä erityisesti poikkihallinnollisen suunnittelun ja koordinaation edistämiseksi.
Julkaisut ja raportit
Valtioneuvoston työskentelytavat
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2001;
Hallituksen yhteisen poliittisen johtamisen vahvistaminen, -keinona ohjelmajohtaminen
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2001;
Loppuraportti; Hallituksen yhteisen poliittisen johtamisen vahvistaminen, -keinona ohjelmajohtaminen
29.6.2001 Valtiovarainministeriö
Loppuraportti; Valtioneuvoston työskentelytavat
12.6.2001 Valtiovarainministeriö
Asettaminen ja organisointi
Asettaminen DOC
12.9.2000 Valtiovarainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet