Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -hanke
VM038:05/2009 Development
Hankkeen tehtävänä on
1. Kartoittaa tilannetta ja kokemuksia
muissa maissa toteutetuista julkisen hallinnon yleisneuvontapalveluista
kotimaisista sektorikohtaisista ja yleisistä neuvontapalveluista
paraikaa käynnissä olevasta yritysneuvontapalvelun rakentamistyöstä
2. Selvittää odotuksia yleisneuvontapalvelun palveluille - erityisesti kansalaisten odotukset ja Hätäkeskusten odotukset kiireettömien puheluiden osalta
3. Laatia ehdotus palvelukonseptista
kohderyhmät
palvelun sisältö ja toimintamalli sekä käyttöönoton aikataulu
4. Laatia ehdotus palvelun organisoinnista
yhteydet ja vastuusuhteet muihin julkisen hallinnon, yritysten ja 3. sektorin neuvontapuhelinnumeroihin
organisoinnin ja sijoittamisen eri vaihtoehdot
organisointi selvitysvaihtoehtojen pohjalta ja henkilöstö sekä muut resurssit
5. Laatia ehdotus teknisestä ratkaisumallista
6. Laatia kustannusarvio
perustamiskustannukset
ylläpitokustannukset
Basic information Completed
Project number VM038:05/2009
Case numbers
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 2.11.2009 – 31.3.2012
Date of appointment 30.10.2009
Goals and results
Hankkeen tavoitteena on tehdä ehdotus kansalaisille suunnattavan julkisen hallinnon yleisneuvontapalvelun toimintamallista ja organisoinnista. Neuvontaa tulee antaa puhelimen lisäksi myös muilla sähköisillä kanavilla. Tavoitteena on hyödyntää yleiseurooppalaista asiakasneuvontapuhelinnumeroa 116 115. Yleisneuvontapalvelun tulee toimia tiiviissä yhteistoiminnassa jo olemassa olevien neuvontapuhelinnumeroiden ja kansalaisportaalien kanssa sekä rakentaa synergiaa palveluiden välille.
Starting points
Hallitus antoi 6.3.2009 kannanoton tietoyhteiskuntakehityksen ja sähköisen asioinnin vauhdittamisesta. Kannanotossa on todettu mm., että selvitetään edellytykset luoda valtion ja kuntien yhteinen yleisneuvontapalvelu kansalaisille.
Kansalaisille suunnattua yleisneuvontapalvelua on ehdotettu myös mm. Hätäkeskusten kiireettömien puheluiden uudelleen järjestämistä koskevassa loppuraportissa (Sisäasiainministeriö, työryhmäselvitys 12.6.2008), Yhteispalvelun kehittämistä koskevassa selvitystyössä (Valtiovarainministeriö, Uusi julkinen asiakaspalvelumalli, selvitysmies Timo Kietäväisen ehdotukset 12.6.2008), Julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen sähköisen asioinnin kehittämislinjausten ja käyttöönottosuunnitelman 2009 2012 valmisteluhankkeen (SADe) loppuraportissa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 6/2009) ja Tukitoimintojen alueellistamistyöryhmän loppuraportissa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 26/2009).
Additional information
Publications and reports
Kansalaisen yleisneuvontapalvelu
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 9/2012; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://hare.vn.fi/mJulkaisujenYpSelaus.asp?h_iId=18610&ju_iId=4997;
Kansalaisen yleisneuvontapalvelu - loppuraportti PDF
7.12.2010 Työryhmä
Setting-up and organisation
Asettamispäätös PDF
30.10.2009 Valtiovarainministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects