Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -hanke
VM038:05/2009 Kehittäminen
Hankkeen tehtävänä on
1. Kartoittaa tilannetta ja kokemuksia
muissa maissa toteutetuista julkisen hallinnon yleisneuvontapalveluista
kotimaisista sektorikohtaisista ja yleisistä neuvontapalveluista
paraikaa käynnissä olevasta yritysneuvontapalvelun rakentamistyöstä
2. Selvittää odotuksia yleisneuvontapalvelun palveluille - erityisesti kansalaisten odotukset ja Hätäkeskusten odotukset kiireettömien puheluiden osalta
3. Laatia ehdotus palvelukonseptista
kohderyhmät
palvelun sisältö ja toimintamalli sekä käyttöönoton aikataulu
4. Laatia ehdotus palvelun organisoinnista
yhteydet ja vastuusuhteet muihin julkisen hallinnon, yritysten ja 3. sektorin neuvontapuhelinnumeroihin
organisoinnin ja sijoittamisen eri vaihtoehdot
organisointi selvitysvaihtoehtojen pohjalta ja henkilöstö sekä muut resurssit
5. Laatia ehdotus teknisestä ratkaisumallista
6. Laatia kustannusarvio
perustamiskustannukset
ylläpitokustannukset
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM038:05/2009
Asianumerot
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 2.11.2009 – 31.3.2012
Asettamispäivä 30.10.2009
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on tehdä ehdotus kansalaisille suunnattavan julkisen hallinnon yleisneuvontapalvelun toimintamallista ja organisoinnista. Neuvontaa tulee antaa puhelimen lisäksi myös muilla sähköisillä kanavilla. Tavoitteena on hyödyntää yleiseurooppalaista asiakasneuvontapuhelinnumeroa 116 115. Yleisneuvontapalvelun tulee toimia tiiviissä yhteistoiminnassa jo olemassa olevien neuvontapuhelinnumeroiden ja kansalaisportaalien kanssa sekä rakentaa synergiaa palveluiden välille.
Lähtökohdat
Hallitus antoi 6.3.2009 kannanoton tietoyhteiskuntakehityksen ja sähköisen asioinnin vauhdittamisesta. Kannanotossa on todettu mm., että selvitetään edellytykset luoda valtion ja kuntien yhteinen yleisneuvontapalvelu kansalaisille.
Kansalaisille suunnattua yleisneuvontapalvelua on ehdotettu myös mm. Hätäkeskusten kiireettömien puheluiden uudelleen järjestämistä koskevassa loppuraportissa (Sisäasiainministeriö, työryhmäselvitys 12.6.2008), Yhteispalvelun kehittämistä koskevassa selvitystyössä (Valtiovarainministeriö, Uusi julkinen asiakaspalvelumalli, selvitysmies Timo Kietäväisen ehdotukset 12.6.2008), Julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen sähköisen asioinnin kehittämislinjausten ja käyttöönottosuunnitelman 2009 2012 valmisteluhankkeen (SADe) loppuraportissa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 6/2009) ja Tukitoimintojen alueellistamistyöryhmän loppuraportissa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 26/2009).
Lisätietoja
Julkaisut ja raportit
Kansalaisen yleisneuvontapalvelu
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 9/2012; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://hare.vn.fi/mJulkaisujenYpSelaus.asp?h_iId=18610&ju_iId=4997;
Kansalaisen yleisneuvontapalvelu - loppuraportti PDF
7.12.2010 Työryhmä
Asettaminen ja organisointi
Asettamispäätös PDF
30.10.2009 Valtiovarainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet