Julkisen hallinnon yhteisten asiakaspalvelupisteiden julkaisujärjestelmän kehittämisprojekti
VM026:00/2014 Development
Vaihe 1: esiselvitys ja vaativuusmäärittely (vuonna 2014)
Projekti tekee esiselvityksen ja vaatimusmäärittelyn, jossa se
1. kartoittaa asiakaspalvelupisteille tarvittavien internet-, intra- ja extranet-sivustojen tarpeet ja käyttäjät,
2. laatii käyttöpalvelun palvelutason ja palvelun laadun määrittelyt,
3. suunnittelee sivustojen ja sisällön rakenteen,
4. selvittää tekniset toteutusmahdollisuudet ja toteutusvaihtoehtojen kustannukset,
5. laatii julkaisujärjestelmäkokonaisuudelle ylläpidon ja sisällön tuotannon toimin-tamallin sekä
6. laatii julkaisujärjestelmäkokonaisuuden ohjausmallin.
Projektin tuotoksena syntyy
- sivustojen toteutusmalli (sisältäen toteutuksen organisoinnin sekä suunnitelma si-vustojen käyttäjistä, rakenteesta ja sisällöstä),
- palvelutasokuvaukset,
- tekninen toteutusmalli (eri toimintojen ja palvelujen toteutusaikataulu ja tekninen alusta- yms. ratkaisut) ja toteutuksen kustannusarvio,
- julkaisujärjestelmäkokonaisuuden ylläpidon ja sisällön tuotannon ...
Basic information Completed
Project number VM026:00/2014
Case numbers 604/00.01.00.01/2014
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 25.3.2014 – 31.12.2015
Date of appointment 25.3.2014
Goals and results
Projektin tavoitteena on suunnitella asiakaspalvelupisteille julkaisujärjestelmä,
joka sisältää asiakaslähtöiset internet-sivut ja käyttäjälähtöiset intra-sivut. Tavoitteena on myös kartoittaa eri toimijoiden tarpeet erillisille ekstranet-sivuille ja tarpeen mukaan suunnitella ne. Lisäksi projektin tavoitteena on suunnitella julkaisujärjestelmäkokonaisuuden ylläpidon ja sisällön toimintamalli sekä ohjausmalli.
Projekti tuottaa julkaisujärjestelmän ratkaisut, jotka ovat käytössä asiakaspalvelupisteissä hankkeen aikataulun mukaisesti.
Starting points
Valtiovarainministeriö asetti 12.1.2012 koko julkisen hallinnon kattavan asiakaspalvelun kehittämishankkeen (Asiakaspalvelu2014 -hanke). Hankkeen toimikausi oli 15.1.2012 31.5.2013. Hanke ehdottaa loppuraportissaan (Asiakaspalvelu2014 Yhdessä palvelut lähelle, valtiovarainministeriön julkaisuja 14/2013) uutta lainsäädäntöä, jonka mukaan kunnat vastaavat julkisen hallinnon yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamisesta ja ylläpitämisestä.
Hankkeen loppuraportti ja siihen sisältynyt luonnos hallituksen esitykseksi yhteistä asiakaspalvelua koskevaksi lainsäädännöksi oli laajalla lausuntokierroksella, joka päättyi 13.9.2013. Lausuntoja saatiin yhteensä 297.
Valtiovarainministeriö on asettanut työryhmän julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun jatkovalmistelua varten toimikaudelle 15.12.201330.6.2014 ja sen alaisuuteen on asetettu pilotointityöryhmä 14.1.2014.
Setting-up and organisation
-
27.1.2015 Valtiovarainministeriö
-
17.12.2014 Valtiovarainministeriö
-
25.3.2014 Valtiovarainministeriö
Other documents and memorandums
-
25.3.2014 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
13.3.2014 Poliisihallitus
-
12.3.2014 Aluehallintovirastojen tietohallintoyksikkö
-
10.3.2014 Mikkelin kaupunki
-
6.3.2014 Suomen Kuntaliitto
-
5.3.2014 Valtiovarainministeriö
-
5.3.2014 Valtiovarainministeriö
Consultation rounds and hearings
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects