Julkisen hallinnon yhteisten asiakaspalvelupisteiden julkaisujärjestelmän kehittämisprojekti
VM026:00/2014 Kehittäminen
Vaihe 1: esiselvitys ja vaativuusmäärittely (vuonna 2014)
Projekti tekee esiselvityksen ja vaatimusmäärittelyn, jossa se
1. kartoittaa asiakaspalvelupisteille tarvittavien internet-, intra- ja extranet-sivustojen tarpeet ja käyttäjät,
2. laatii käyttöpalvelun palvelutason ja palvelun laadun määrittelyt,
3. suunnittelee sivustojen ja sisällön rakenteen,
4. selvittää tekniset toteutusmahdollisuudet ja toteutusvaihtoehtojen kustannukset,
5. laatii julkaisujärjestelmäkokonaisuudelle ylläpidon ja sisällön tuotannon toimin-tamallin sekä
6. laatii julkaisujärjestelmäkokonaisuuden ohjausmallin.
Projektin tuotoksena syntyy
- sivustojen toteutusmalli (sisältäen toteutuksen organisoinnin sekä suunnitelma si-vustojen käyttäjistä, rakenteesta ja sisällöstä),
- palvelutasokuvaukset,
- tekninen toteutusmalli (eri toimintojen ja palvelujen toteutusaikataulu ja tekninen alusta- yms. ratkaisut) ja toteutuksen kustannusarvio,
- julkaisujärjestelmäkokonaisuuden ylläpidon ja sisällön tuotannon ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM026:00/2014
Asianumerot 604/00.01.00.01/2014
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 25.3.2014 – 31.12.2015
Asettamispäivä 25.3.2014
Tavoitteet ja tuotokset
Projektin tavoitteena on suunnitella asiakaspalvelupisteille julkaisujärjestelmä,
joka sisältää asiakaslähtöiset internet-sivut ja käyttäjälähtöiset intra-sivut. Tavoitteena on myös kartoittaa eri toimijoiden tarpeet erillisille ekstranet-sivuille ja tarpeen mukaan suunnitella ne. Lisäksi projektin tavoitteena on suunnitella julkaisujärjestelmäkokonaisuuden ylläpidon ja sisällön toimintamalli sekä ohjausmalli.
Projekti tuottaa julkaisujärjestelmän ratkaisut, jotka ovat käytössä asiakaspalvelupisteissä hankkeen aikataulun mukaisesti.
Lähtökohdat
Valtiovarainministeriö asetti 12.1.2012 koko julkisen hallinnon kattavan asiakaspalvelun kehittämishankkeen (Asiakaspalvelu2014 -hanke). Hankkeen toimikausi oli 15.1.2012 31.5.2013. Hanke ehdottaa loppuraportissaan (Asiakaspalvelu2014 Yhdessä palvelut lähelle, valtiovarainministeriön julkaisuja 14/2013) uutta lainsäädäntöä, jonka mukaan kunnat vastaavat julkisen hallinnon yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamisesta ja ylläpitämisestä.
Hankkeen loppuraportti ja siihen sisältynyt luonnos hallituksen esitykseksi yhteistä asiakaspalvelua koskevaksi lainsäädännöksi oli laajalla lausuntokierroksella, joka päättyi 13.9.2013. Lausuntoja saatiin yhteensä 297.
Valtiovarainministeriö on asettanut työryhmän julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun jatkovalmistelua varten toimikaudelle 15.12.201330.6.2014 ja sen alaisuuteen on asetettu pilotointityöryhmä 14.1.2014.
Asettaminen ja organisointi
-
27.1.2015 Valtiovarainministeriö
-
17.12.2014 Valtiovarainministeriö
-
25.3.2014 Valtiovarainministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
-
25.3.2014 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
13.3.2014 Poliisihallitus
-
12.3.2014 Aluehallintovirastojen tietohallintoyksikkö
-
10.3.2014 Mikkelin kaupunki
-
6.3.2014 Suomen Kuntaliitto
-
5.3.2014 Valtiovarainministeriö
-
5.3.2014 Valtiovarainministeriö
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet