Valtorin asiakasneuvottelukunta 2025–2026
VM169:00/2024 Body
Valtiovarainministeriö on asettanut asiakasneuvottelukunnan toimikaudelle 1.1.2025 – 31.12.2026.
Basic information In progress
Project number VM169:00/2024
Case numbers VN/31467/2024
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 1.1.2025 – 31.12.2026
Date of appointment 4.12.2024
Type of body Advisory board
Contact person
Jukka Rautanen, asiaskaspalvelujohtaja
[email protected]
Goals and results
Asiakasneuvottelukunnan tehtävänä on seurata ja ennen asian ratkaisua käsitellä ainakin:
• palvelukeskuksen toiminnan kehittämissuuntia ja toimintalinjoja,
• palvelujen kehittämissuunnitelmia ja muita palvelujen kehittämiseen liittyviä asioita,
• palvelujen laatuun ja asiakastyytyväisyyteen liittyviä asioita,
• palveluista perittäviä hintoja ja hinnoittelumalleja koskevia asioita,
• hintojen muodostumisen perusteena olevaa kustannusrakennetta ja kustannusten kehittymistä,
• palveluiden käyttöön liittyviä asioita,
• muita vastaavia palvelukeskuksen toimintaan liittyviä asioita, joilla on yksittäistä asiakasta laajempaa merkitystä palvelujen tuottamiseen, kehittämiseen tai käyttöön.
Starting points
Valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä annettu laki (1226/2013, myöh. Tori-laki) tuli voimaan 1.1.2014. Samalla perustettiin lain 5 §:ssä tarkoitettu valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva palvelukeskus, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, tuottamaan ja kehittämään valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja. Lain 11 §:n nojalla Valtorilla on sen asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä tukeva asiakasneuvottelukunta.
Asiakasneuvottelukunnan kokoonpanosta, toimikaudesta ja tehtävistä säädetään valtioneuvoston asetuksella valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä (132/2014, myöh. Tori-asetus). Asiakasneuvottelukuntaan kuuluvat ainakin edustajat kultakin hallinnonalalta ja palvelukeskuksen edustaja. Valtiovarainministeriö asettaa asiakasneuvottelukunnan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.
Toimielimen asettaminen
-
3.12.2024 Ministry of Finance
Chairpersons
Person
Role, Term
Rautanen, Jukka
asiaskaspalvelujohtaja
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Role: Project contact person
5.12.2024 – 31.12.2026
Permanent experts
Person
Role, Term
Kangasaho, Tommi
Tietohallintoneuvos
Ministry of Finance
Role: Person in charge
5.12.2024 – 31.12.2026
Ungrouped
Person
Role, Term
Rautanen, Jukka
asiaskaspalvelujohtaja
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Role: Secretary
1.1.2025 – 31.12.2026
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects