Valtoris kunddelegation 2025–2026
VM169:00/2024 Organ
Finansministeriet har tillsatt Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtoris kunddelegation för mandatperioden 1 januari 2025–31 december 2026.
Aktuella händelser
Annan etapp
1.1.2025 – 31.12.2026
Asettamispäätös
Asettamispäätös
1.1.2025 – 31.12.2026 Annan etapp
Dokument
-
3.12.2024 Finansministeriet
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer VM169:00/2024
Ärendenummer VN/31467/2024
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 1.1.2025 – 31.12.2026
Datum för tillsättande 4.12.2024
Typ av organ Delegation
Kontaktperson
Jukka Rautanen, asiaskaspalvelujohtaja
[email protected]
Mål och resultat
Kunddelegationen har till uppgift att före avgörandet av ett ärende behandla och följa åtminstone
• utvecklingsriktningarna och riktlinjerna för verksamheten vid servicecentret
• utvecklingsplanerna för tjänsterna och andra ärenden som rör utvecklingen av tjänsterna
• ärenden som rör tjänsternas kvalitet och kundtillfredsställelsen
• de priser som tas ut för tjänsterna och de ärenden som rör modellerna för prissättning
• kostnadsstrukturen som ligger till grund för prisbildningen samt kostnadsutvecklingen
• ärenden som rör användningen av tjänsterna
• andra motsvarande ärenden som rör verksamheten vid servicecentret och som har en mer övergripande betydelse för tillhandahållandet, utvecklingen eller användningen av tjänsterna än en enskild kund.
Utgångspunkter
Lagen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (1226/2013, nedan Tori-lagen) trädde i kraft den 1 januari 2014. Samtidigt inrättades ett i 5 § avsett servicecenter som hör till finansministeriets förvaltningsområde, Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori. Det har till uppgift att tillhandahålla och utveckla statens gemensamma grundläggande informationstekniktjänster och gemensamma informationssystemtjänster. Med stöd av 11 § har Valtori en kunddelegation som stöder dess kundstyrning och utvecklandet av dess verksamhet.
Bestämmelser om kunddelegationens sammansättning, mandatperiod och uppgifter finns i statsrådets förordning om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (132/2014, nedan Tori-förordningen). I kunddelegationen ingår åtminstone företrädare för varje förvaltningsområde och en företrädare för servicecentret. Finansministeriet tillsätter kunddelegationen för två år i sänder.
Toimielimen asettaminen
-
3.12.2024 Finansministeriet
Presidium
Person
Roll, Mandattid
Rautanen, Jukka
asiaskaspalvelujohtaja
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Roll: Kontaktperson för projektet
5.12.2024 – 31.12.2026
Permanenta sakkunniga
Person
Roll, Mandattid
Kangasaho, Tommi
Tietohallintoneuvos
finansministeriet
Roll: Ansvarig person
5.12.2024 – 31.12.2026
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Rautanen, Jukka
asiaskaspalvelujohtaja
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Roll: Sekreterare
1.1.2025 – 31.12.2026
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt