Valtorin asiakasneuvottelukunta 2025–2026
VM169:00/2024 Toimielin
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Valtiovarainministeriö on asettanut asiakasneuvottelukunnan toimikaudelle 1.1.2025 – 31.12.2026.
Hankkeen eteneminen
Asettamispäätös
1.1.2025 – 31.12.2026 Muu
Asiakirjat
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero VM169:00/2024
Asianumerot VN/31467/2024
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.1.2025 – 31.12.2026
Asettamispäivä 4.12.2024
Toimielimen tyyppi Neuvottelukunta
Yhteyshenkilö
Jukka Rautanen, asiaskaspalvelujohtaja
etunimi.sukunimi@valtori.fi
Tavoitteet ja tuotokset
Asiakasneuvottelukunnan tehtävänä on seurata ja ennen asian ratkaisua käsitellä ainakin:
• palvelukeskuksen toiminnan kehittämissuuntia ja toimintalinjoja,
• palvelujen kehittämissuunnitelmia ja muita palvelujen kehittämiseen liittyviä asioita,
• palvelujen laatuun ja asiakastyytyväisyyteen liittyviä asioita,
• palveluista perittäviä hintoja ja hinnoittelumalleja koskevia asioita,
• hintojen muodostumisen perusteena olevaa kustannusrakennetta ja kustannusten kehittymistä,
• palveluiden käyttöön liittyviä asioita,
• muita vastaavia palvelukeskuksen toimintaan liittyviä asioita, joilla on yksittäistä asiakasta laajempaa merkitystä palvelujen tuottamiseen, kehittämiseen tai käyttöön.
Tiivistelmä
Valtiovarainministeriö on asettanut asiakasneuvottelukunnan toimikaudelle 1.1.2025 – 31.12.2026.
Lähtökohdat
Valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä annettu laki (1226/2013, myöh. Tori-laki) tuli voimaan 1.1.2014. Samalla perustettiin lain 5 §:ssä tarkoitettu valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva palvelukeskus, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, tuottamaan ja kehittämään valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja. Lain 11 §:n nojalla Valtorilla on sen asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä tukeva asiakasneuvottelukunta.
Asiakasneuvottelukunnan kokoonpanosta, toimikaudesta ja tehtävistä säädetään valtioneuvoston asetuksella valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä (132/2014, myöh. Tori-asetus). Asiakasneuvottelukuntaan kuuluvat ainakin edustajat kultakin hallinnonalalta ja palvelukeskuksen edustaja. Valtiovarainministeriö asettaa asiakasneuvottelukunnan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.
Toimielimen asettaminen
Puheenjohtajisto
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Rautanen, Jukka
asiaskaspalvelujohtaja
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
5.12.2024 – 31.12.2026
Pysyvät asiantuntijat
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kangasaho, Tommi
Tietohallintoneuvos
valtiovarainministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
5.12.2024 – 31.12.2026
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Rautanen, Jukka
asiaskaspalvelujohtaja
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Rooli: Sihteeri
1.1.2025 – 31.12.2026