Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Regeringen fattade beslut om den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2021

finansministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 4.11.2021 13.29 | Publicerad på svenska 4.11.2021 kl. 15.30
Typ:Pressmeddelande 630/2021

Den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2021 minskar statens behov av nettoupplåning i år med cirka 2,2 miljarder euro. I propositionen har beaktats de ändringar i behovskalkylen som beror på det förbättrade konjunkturläget och höjningen av kalkylen över skatteinkomster. I tilläggsbudgetpropositionen föreslås för 2021 en anslagsminskning på totalt cirka 249 miljoner euro. Det föreslås att kalkylen över skatteinkomster höjs med 1,5 miljarder euro.

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås allokeringar till flera olika helheter. I förslagen har man beaktat de nödvändiga utgiftsbehov som föranleds av coronavirussituationen, övriga nödvändiga utgiftsbehov inom förvaltningsområdena, kompensationerna för minskningen av avkastningen av penningspelsverksamhet samt de förslag som hänför sig till programmet för hållbar tillväxt i Finland. 

Den ekonomiska tillväxten har ökat skatteinkomsterna

Den ekonomiska tillväxten har återhämtat sig jämförelsevis kraftigt efter covid-19-pandemin, vilket också syns i statens skatteinkomster. Det föreslås att kalkylen över skatteinkomster höjs med 1,5 miljarder euro.  Den mest betydande enskilda ändringen i positiv riktning gäller skatten på förvärvs- och kapitalinkomster, där kalkylen över inflödet av inkomster höjs med 1,2 miljarder euro.

På basis av den uppdaterade makroekonomiska prognosen och uppgifterna om influtna belopp uppskattas intäkterna från samfundsskatten öka med 123 miljoner euro, intäkterna från mervärdesskatten med 536 miljoner euro och intäkterna från överlåtelseskatten med 105 miljoner euro. Intäktskalkylen för arvs- och gåvoskatten har sänkts med 90 miljoner euro och intäkterna från tobaksskatten med 106 miljoner euro. Dessutom förutspås intäkterna från bilskatten bli 261 miljoner euro mindre än det tidigare budgeterade beloppet.

Det föreslås att kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med 412,5 miljoner euro. De viktigaste faktorerna bakom förslaget är inkomsterna från faciliteten för återhämtning och resiliens på 271 miljoner euro samt inkomsterna från auktioneringen av utsläppsrätter. Uppskattningen av inkomsterna från auktioneringen av utsläppsrätter höjs med 148 miljoner euro till följd av att priset på utsläppsrätter har höjts.

Hanteringen av coronavirusläget medför ytterligare extra utgifter

För stöd till last- och passagerarfartygsrederier för bedrivande av trafik föreslås cirka 23,2 miljoner euro, varvid stödsumman för 2021 stiger till cirka 69,5 miljoner euro. Med stödet tryggas Finlands nödvändiga trafikförbindelser, försörjningsberedskapen och Finlands utrikeshandelstransporter samt säkerställs regelbunden frakttrafik och passagerartrafik under den fortsatta covid-19-pandemin.

Det föreslås ett anslag på 100 miljoner euro för genomförande av en femte ansökningsomgång för tidsbegränsat kostnadsstöd för företag. För tryggande av landskapens flygförbindelser föreslås 13,8 miljoner euro.

För domstolarnas, Åklagarmyndighetens, de privata rättsbiträdenas samt Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader föreslås ett tillägg på sammanlagt cirka 23 miljoner euro för att täcka utgifter till följd av coronavirusläget. 

För polisen, Gränsbevakningsväsendet, räddningsverken och Nödcentralsverket föreslås anslag på sammanlagt cirka 10,4 miljoner euro för utgifter till följd av coronavirusläget. 

För de utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme föreslås på grund av coronavirusläget cirka 6,8 miljoner euro för att ersätta förluster som minskningen av inkomsterna från elevavgifter orsakar och merkostnader för hälsosäkra undervisningsarrangemang.

För en fortsatt höjning av företagares rätt till arbetsmarknadsstöd och av det skyddade beloppet inom utkomstskyddet för arbetslösa för tiden 1.9—30.11.2021 föreslås 29 miljoner euro. De ändringar som gjorts i utkomstskyddet för arbetslösa på grund av coronavirusläget fortsätter således till och med den 30 november 2021.

Det föreslås ett tillägg på sammanlagt cirka 3,7 miljoner euro för omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd. Tillägget föranleds av upprätthållandet av testningskapaciteten i anslutning till covid-19-pandemin, uppföljningen av den genetiska variationen i covid-19-virusstammar och informationskampanjer i syfte att öka vaccinationstäckningen.

Propositionen innehåller också flera andra mindre förslag till omkostnader till följd av coronavirusläget för olika ämbetsverk, inrättningar och aktörer. 

Den minskade avkastningen av penningspelsverksamhet för i år kompenseras

Uppskattningen av Veikkaus Ab:s intäkter 2021 har sjunkit från det tidigare meddelade 740 miljoner euro till 700 miljoner euro, och intäktsföringen av avkastningen från penningspel till staten beräknas således i år bli cirka 40 miljoner euro lägre än den nivå på vilken den uppskattades vara vid beredningen av budgeten för 2021. Minskningen kompenseras i sin helhet med budgetmedel inom ramen. Av den minskade intäktsföringen riktas 21,2 miljoner euro till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde, 17,2 miljoner euro till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde och 1,6 miljoner euro till jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde. Riktlinjer om kompensation för minskningen av avkastningen av penningspelsverksamhet för 2022 fastställs i propositionen om komplettering av budgetpropositionen.

Utgifter i anslutning till programmet för hållbar tillväxt i Finland

I den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2021 ingår utgifter enligt planen för återhämtning och resiliens till ett belopp av sammanlagt 3,86 miljoner euro, som närmast består av administrativa resurser för genomförande av investeringar samt en förskottsbetalning till landskapet Åland. Det är fråga om genomförande av Finlands plan för återhämtning och resliliens som finansieras av EU.

Andra ändringar i tilläggsbudgetpropositionen

Förslaget innehåller många preciseringar av behovskalkylerna och ändringar av tidsplanen för projekt. 

För statsandelen för kostnaderna för utkomstskyddet för arbetslösa föreslås ett avdrag på sammanlagt 217 miljoner euro på grund av att sysselsättningsgraden har stigit. 

I statens andel av de kostnader som föranleds av sjukförsäkringslagen föreslås ett avdrag på 40 miljoner euro. Behovet att minska anslaget föranleds bland annat av att antalet coronatest som ersätts från sjukförsäkringen är lägre än beräknat. 

Det föreslås att det anslag som reserverats för kostnader för familjeförmåner minskas med 14 miljoner euro på grund av att behovskalkylen preciserats. Det föreslås att det anslag som anvisats för utgifter i anslutning till det grundläggande utkomststödet sänks med 30 miljoner euro till följd av det förbättrade ekonomiska läget och den minskade arbetslösheten.

Det föreslås att statens andel av de utgifter som föranleds av folkpensionslagen minskas med 65 miljoner euro, eftersom antalet mottagare är lägre än beräknat. För kostnaderna för det allmänna bostadsbidraget föreslås ett tillägg på 30 miljoner euro på grund av att antalet mottagare är större än beräknat.

För det egentliga utvecklingssamarbetet föreslås ett tillägg på 12,6 miljoner euro för Finlands donationer av coronavirusvaccin. Finlands deltagande i donationerna sköts med ett öronmärkt stöd till mekanismen för samarbete kring vacciner COVAX AMC som samordnas av vaccinalliansen Gavi. Ett villkor för stödet är köp av vacciner av Finlands kvot. Tillägget riktas som ett öronmärkt stöd som ska användas för de vacciner som Finland skaffar som en del av EU:s upphandling av vacciner. Motsvarande belopp dras av från momentet anskaffning av vaccin under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel. Eftersom finska staten har förbundit sig att i vilket fall som helst betala de vaccin som skaffas, är arrangemangets kostnadseffekt för staten neutral eller nästan neutral.

För polisen föreslås 30,6 miljoner euro för att trygga verksamheten och för att bekämpa brott som riktar sig mot kritiska sektorer samt för ett projekt för att effektivisera avslöjandet och stödja utredningen av korruptionsbrottslighet.

För anskaffning av två utsjöbevakningsfartyg föreslås ett tilläggsanslag på 65 miljoner euro för 2021 för Gränsbevakningsväsendet. Gränsbevakningsväsendet berättigas att inom ramen för den totala finansieringen ingå ett beställningsavtal om två nya utsjöbevakningsfartyg så att det totala värdet av anskaffningen är högst 325 miljoner euro före 2026. Det tidigare beviljade anslaget räcker inte till för anskaffning av nya utsjöbevakningsfartyg i Turva-klassen, framför allt på grund av att marknadspriserna på råvaror och fartygskomponenter har stigit till följd av pandemin.

För ersättandet av de utgifter som skogsbranden i Kalajoki orsakat föreslås ett understöd på 1,6 miljoner euro till Älvdalarnas räddningsverk.

För förvaltningsnämnden för Sveaborg föreslås ett tilläggsanslag på 7,6 miljoner euro för ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet.

För Livsmedelsverket föreslås ett anslag på sammanlagt cirka 4 miljoner euro för det brottsbekämpande arbete inom livsmedelskedjan som utförs vid verket, för att utveckla övervakningen av distansförsäljning samt för ersättningar som betalas med anledning av djursjukdomen IHN.

Det föreslås att fullmakterna för projekt enligt tidigare beslut justeras enligt följande: Fullmakten för projektet Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen, justeras med 15 miljoner euro (från 195 miljoner euro till 210 miljoner euro) för att de kvalitetsmål för bankonstruktionen som uppställts för projektet ska uppnås. Fullmakten för projektet för att fördjupa av havsfarleden i Ajos i Kemi justeras med 15,2 miljoner euro (från 26,5 miljoner euro till 41,7 miljoner euro) till följd av att den beräknade kostnadsnivån har stigit. Fullmakten för projektet för att förbättra stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro i Kållby justeras med 1,2 miljoner euro (från 5 miljoner euro till 6,2 miljoner euro) till följd av att den beräknade kostnadsnivån har stigit. Fullmakten för projektet för att förbättra anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi på riksväg 4 justeras med 5 miljoner euro (från 20 miljoner euro till 25 miljoner euro) till följd av att den beräknade kostnadsnivån har stigit.

För understöd till bostadshus för att bygga infrastrukturen för laddplatser för elbilar föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro och för fullmakten för energiunderstöd för främjande av energieffektiviteten i bostadsaktiebolag föreslås ett tillägg på 10 miljoner euro ur Statens bostadsfond.

För främjande av den stödmodul som hänför sig till projektet för ett datasystem för den byggda miljön (Ryhti) anvisas ett anslag på 2 miljoner euro.

Konsekvenser för balansen i statsfinanserna och skuldsättningen

Med beaktande av att de ordinarie inkomsterna ökar med cirka 1,9 miljarder euro och anslagen minskar med cirka 249 miljoner euro minskar den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2021 behovet av statens nettoupplåning med 2,2 miljarder euro. 

I poster inom skuldhanteringen antecknas som tillägg 534 miljoner euro, eftersom den låga räntenivån har orsakat emissionsvinster 2021 i samband med att lånen emitterats. Med beaktande av skillnaden mellan inkomsterna och utgifterna i den fjärde tilläggsbudgetpropositionen samt posterna för skuldhantering antecknas i nettoupplåningen till nominellt värde ett avdrag på sammanlagt 2,7 miljarder euro, varvid beloppet av nettoupplåningen till nominellt värde 2021 är 11,7 miljarder euro.

Vid utgången av 2021 beräknas statsskulden vara cirka 136 miljarder euro, vilket är cirka 55 procent i förhållande till bruttonationalprodukten.

Ytterligare information: Joonas Rahkola, statsministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 160 998 och Ann-Mari Kemell, finansministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 530 330

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till en fjärde tilläggsbudget för 2021(budjetti.vm.fi) | 4.11.
regeringen
beslut budgeter coronavirus ekonomi förhandlingar organisationer penningspel polisen regeringens överläggning spel statsekonomi statsförbund statsskuld tilläggsbudgeter välfärd

Se även

Statens pensionsfond överför mer medel än tidigare till statsbudgeten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:25.9.2025 14.07

Finansministeriet har offentliggjort förslaget till budgeten för 2026

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.8.2025 11.14

Finansminister Riikka Purras budgetförslag stabiliserar skuldkvoten, budgetunderskottet minskar till mindre än 10 miljarder euro

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:6.8.2025 18.24

Finansministeriet har inlett förhandlingarna om statsbudgeten för nästa år

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:6.8.2025 12.03

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

Nya sammanställda kalkyler ger en mer heltäckande bild av statsfinanserna än tidigare

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:10.10.2024 13.49
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation