Regeringens proposition
Fordonsskattens drivkraftsskatt på husbilar höjs
Det föreslås att fordonsskattens drivkraftsskatt på husbilar höjs. Fordonsskattens drivkraftsskatt är den del av fordonsskatten som tas ut på andra fordon än bensindrivna fordon. Höjningen av drivkraftsskatten på husbilar ersätter regeringens rambeslut från i våras om slopande av bilskattestödet för husbilar.
Drivkraftsbeskattningen av husbilar förenhetligas med beskattningen av andra personbilar
Drivkraftsskatten på husbilar ska i fortsättningen bestämmas på motsvarande sätt som drivkraftsskatten för andra personbilar i kategori M1. Fordonsskattens drivkraftsskatt för dieseldrivna husbilar höjs från nuvarande 0,9 cent till 5,5 cent per dag för varje påbörjat hundratal kilogram totalmassa. I motsats till andra personbilar föreslås det dock av rimlighetsskäl att när drivkraftsskatten för husbilar bestäms ska fordonets totalmassa som beaktas begränsas till 7 500 kilogram. Husbilar som är tyngre än detta har ofta byggts på ett busschassi i efterhand. Drivkraftsskatten på gas- och eldrivna husbilar samt laddningsbara hybridhusbilar ska vara lägre. För bensindrivna husbilar ska det fortsättningsvis inte tas ut drivkraftsskatt. Nästan alla husbilar drivs med diesel.
För en genomsnittlig dieseldriven husbil som väger 3 500 kilogram skulle den föreslagna förhöjningen av drivkraftsskatten innebära en förhöjning av fordonsskatten per husbil med ca 590 euro på årsnivå, om husbilen används i trafiken hela året. Om husbilen används i trafiken under den uppskattade genomsnittliga tiden, det vill säga cirka 190 dagar per år, skulle förhöjningen vara cirka 310 euro per år. Drivkraftsskatten för en genomsnittlig husbil blir efter höjningen cirka 700 euro per år, om husbilen används i trafik året om. Om husbilen används i trafik i genomsnittliga 190 dagar blir drivkraftsskatten cirka 370 euro per år.
Det att den totalmassa som beaktas vid beräkningen av drivkraftsskatten begränsas till 7 500 kilogram betyder att drivkraftsskatten för en dieseldriven husbil blir högst cirka 1 500 euro per år, om husbilen används i trafik året om. Om en dieseldriven husbil används i trafik den genomsnittliga tiden, blir drivkraftsskatten högst cirka 800 euro per år. Detta betyder att beloppet av drivkraftsskatten kan högst bli ungefär dubbelt jämfört med beloppet för en genomsnittlig dieseldriven husbil med en totalmassa på ca 3 500 kilogram.
Den höjda skatten ska tillämpas på fordonsskattens drivkraftsskatt på husbilar som tas ut från och med den 1 januari 2026 och efterföljande skattedagar. Eftersom fordonsskatten är en skatt som tas ut per dag i förväg för en fordonsspecifik skatteperiod om 12 månader, kommer redan de debetsedlar som sänds ut nästa år att inkludera höjd skatt.
Sammanlagda inverkan på skatteintäkterna är 10,5 miljoner euro per år
Statiskt beräknat uppskattas den föreslagna skatteändringen öka intäkterna från fordonsskatten med cirka 16,5 miljoner euro per år. Ökningen av intäkterna från fordonsskatten torde dock bli mindre än den statiska bedömningen. Skatteändringen minskar sannolikt användningen av husbilar i trafiken, vilket också minskar intäkterna från grundskatten på husbilar från det nuvarande. Då man beaktar denna effekt beräknas skatteförändringen öka skatteintäkerna från fordonsskatten med 10,5 miljoner euro per år.
Mer information:
Suvi Soppi, skatteexpert, tfn 029 5530 104, suvi.soppi(at)gov.fi
Jenni Oksanen, konsultativ tjänsteman, tfn 029 5530 577, jenni.oksanen(at)gov.fi