Lausuntopyyntö
Ehdotukset kryptovarapalvelun tarjoajien ja digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta sekä kiinteän toimipaikan tulon kohdistamisesta lausunnolle

Ehdotuksissa digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuutta laajennettaisiin ja kryptovarapalvelun tarjoajille tulisi tiedonantovelvollisuus. Lisäksi kiinteän toimipaikan tulon kohdistamisesta säänneltäisiin aikaisempaa tarkemmin.
Verohallinnon tiedonsaanti paranisi
Kryptovarapalvelun tarjoajilla olisi velvollisuus ilmoittaa henkilöiden ja yritysten tekemistä kryptovarojen vaihto- ja siirtotapahtumista Verohallinnolle EU-direktiivin mukaisesti. Uudistuksen myötä kryptovaratietoja voisi vaihtaa EU-maiden ja myös muiden kuin EU-maiden kanssa OECD:n raportointikehyksen mukaisesti.
Ehdotuksessa kryptovarapalvelun tarjoajilla olisi EU:n direktiiviä laajempi velvollisuus ilmoittaa luovutusvoittoverotukseen liittyviä tietoja. Samalla täsmennettäisiin olemassa olevia finanssitilitietojen ilmoittamista koskevia määräyksiä.
Digitaalisen alustatalouden toimijoilla olisi aiempaa laajempi velvollisuus ilmoittaa alustalla toimivien henkilöiden ja yritysten tuloja Verohallinnolle. Digitaalisia alustoja ovat erilaiset myynti- ja vuokrausalustat, joiden kautta yksityishenkilöt ja yritykset voivat tarjota palveluita tai tavaroita myytäväksi tai vuokrattavaksi.
Nykyinen sääntely perustuu EU:n lainsäädäntöön. Uudistuksen myötä ilmoitusvelvollisuutta laajennettaisiin myös EU:n ulkopuolisiin tilanteisiin. Suomi voisi osallistua OECD:n monenkeskisen sopimuksen mukaiseen automaattiseen tietojenvaihtoon ja siten vaihtaa tietoja myös EU:n ulkopuolisten lainkäyttöalueiden kanssa.
Kiinteän toimipaikan tulon kohdistamista tarkennettaisiin
Esityksessä ehdotetaan, että tulo kohdistettaisiin kiinteälle toimipaikalle, kuten OECD:n malliverosopimuksen liiketuloartikla vuodelta 2010 edellyttää. Tämä koskisi tilanteita, joissa verosopimuksessa on vastaava liiketuloartikla. Lisäksi sääntelyä ehdotetaan tilanteisiin, joissa sovellettavan verosopimuksen liiketuloartikla poikkeaa OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen liiketuloartiklasta tai kun tilanteessa ei ole sovellettavaa verosopimusta.
Elinkeinoverolakiin tulisi muutoksia yritysten osien välisten sisäisten suoritusten huomioon ottamisesta. Kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annettuun lakiin tulisi muutoksia hyvitysmenetelmän soveltamista koskien.
Esityksen tavoitteena on, että Suomi voisi ottaa verosopimuksissaan käyttöön OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen mukaisen liiketuloartiklan.
Lausuntokierrokset alkavat
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja esityksistä.
Lausuntokierros kryptovarapalvelun tarjoajien tiedonantovelvollisuudesta päättyy 10. elokuuta. Lausuntokierros digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta päättyy 15. elokuuta ja tulon kohdistamisesta kiinteälle toimipaikalle 22. elokuuta.
Muutokset tulisivat voimaan vuoden 2026 alusta.
Lisätietoja:
Kryptovarapalvelun tarjoajien tiedonantovelvollisuus:
Neuvotteleva virkamies Antti Kurikka, puh. 0295 530 535, antti.kurikka(at)gov.fi (tavoitettavissa 28.7. alkaen)
Veroasiantuntija Juho Hasa, puh. 0295 530 447, juho.hasa(at)gov.fi (tavoitettavissa 28.7.2025 alkaen)
Digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuus:
Erityisasiantuntija Maija Skyttä, puh. 029 553 0405, maija.skytta(at)gov.fi (tavoitettavissa 3.7. saakka)
Neuvotteleva virkamies Antti Kurikka, puh. 029 553 0535, antti.kurikka(at)gov.fi (tavoitettavissa 28.7. alkaen)
Tulon kohdistaminen kiinteälle toimipaikalle:
Erityisasiantuntija Anna Lehtimäki, puh. 029 553 0250, anna.lehtimaki(at)gov.fi (tavoitettavissa 28.7. alkaen)
Veroasiantuntija Emma Haapala, puh. 029 553 0608, emma.haapala(at)gov.fi (tavoitettavissa 11.7. saakka sekä 28.7. alkaen)
Lakiluonnos ja lausuntopyyntö (lausuntopalvelu.fi), digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuus)
Lakiluonnos ja lausuntopyyntö (lausuntopalvelu.fi), tulon kohdistaminen kiinteälle toimipaikalle)