Informationshanteringsnämnden tillsatt för en ny mandatperiod
Informationshanteringsnämnden för den offentliga förvaltningen är en myndighet som grundar sig på sektorsövergripande sakkunnigsamarbete och som är verksam vid finansministeriet. Statsrådet tillsatte den 4 april 2024 informationshanteringsnämnden för fyraårsperioden 1.5.2024-30.4.2028.
Informationshanteringsnämnden är en självständig myndighet som koncentrerar sig på att främja genomförandet av kraven och förfarandena i informationshanteringslagen genom sakkunnigarbete. En del av nämndens utvärderingsuppgifter är att övervaka att kraven i informationshanteringslagen uppfylls. Arbetet för att främja målen i informationshanteringslagen utförs av sektioner som tillsätts av nämnden.
Informationshanteringsnämnden har utöver ordföranden och vice ordföranden sju medlemmar. I nämnden ingår sakkunniga inom datasäkerhet, interoperabilitet, informationshantering och statistikföring.
Under den nya mandatperioden kommer konsultativ tjänsteman, enhetschef Anne Niemi från statsrådets kansli att vara ordförande och specialsakkunnig Teemupekka Virtanen från social- och hälsovårdsministeriet att vara vice ordförande.
Nämndens medlemmar (personlig suppleant inom parentes): Tomi kelo, ledande sakkunnig, Transport- och kommunikationsverket (Matti Parviainen, datasäkerhetschef, utrikesministeriet), Mikael Inkinen, datasäkerhetschef, Helsingfors stad (Matti Ahola, dataadministrationsdirektör, Kymmenedalens välfärdsområde), Merja Tavajärvi-Mikkonen, specialsakkunnig, Rättsregistercentralen (Minna Romppanen, ledande sakkunnig, Lantmäteriverket), Jari Yli-Hietanen, utvecklingschef, Birkalands välfärdsområde (Jaakko Ståhlberg, verksamhetsledare, Åbo stad), Minna-Liisa Mäkiranta, överinspektör, Riksarkivet (Janne Mykrä, informationshanteringsdirektör, Huvudstaben), Katja Penttinen, utvecklingschef, Kuopio stad (Sanna-Leena Eskola, ärendehanteringschef, Uleåborgs stad), Jukka Oikarinen, informationshanteringschef, Statistikcentralen (Anna Heino, specialsakkunnig, Institutet för hälsa och välfärd).
Finansministeriet förordnar sekreterare för den kommande mandatperioden bland sina tjänstemän. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar dessutom sakkunnigtjänster för informationshanteringsnämnden i syfte att utveckla förfarandena för informationshantering och informationssäkerhet.
Du kan kontakta informationshanteringsnämnden per e-post om du har frågor om informationshanteringslagen eller om du vill begära ett ställningstagande: tiedonhallintalautakunta(at)gov.fi
Nämnden informerar om sin verksamhet på adressen www.vm.fi/tiedonhallintalautakunta.
Ytterligare information:
Tommi Oikarinen, generalsekreterare för informationshanteringsnämnden för den offentliga förvaltningen, tfn 02955 30150, tommi.oikarinen(at)gov.fi