Behörighetskraven för medlemmarna i Kevas styrelse och ledning föreslås bli skärpta
Regeringen förfeslår att de nuvarande bestämmelser i kommunala pensionslagen som gäller Kevas förvaltning, tillsyn och finansiering sammanfattas i en ny lag. Behörighetskraven som gäller styrelsen, styrelsemedlemmarna samt verkställande direktören och vice verkställande direktören föreslås bli skärpta
Enligt regeringens proposition ska samtliga medlemmar i Kevas styrelse ha gott anseende och gedigen expertis inom arbetspensionsverksamheten. Av styrelsen krävs som helhet gedigen kompetens i fråga om investeringsverksamhet. Behörighetskraven för Kevas ledning motsvarar till stora delar kraven för statens högsta tjänstemannaledning.
Till den nya Keva-lagen föreslås dessutom bestämmelser som gäller riskhantering, intern tillsyn och intern revision. Den allmänna övervakningen av Kevas verksamhet förblir hos finansministeriet.
De ovan nämnda förslagen harmoniserar lagstiftningen som gäller Keva med arbetspensionsförsäkringsbolagslagstiftningen. Keva är i egenskap av ett offentligrättsligt samfund annorlunda till sin karaktär än de privata arbetspensionsförsäkringsbolagen, eftersom lagstiftningen som gäller Keva inte kan vara helt förenlig med arbetspensionsförsäkringsbolagslagstiftningen.
Propositionen har ett samband med arbetspensionsreformen som behandlas av riksdagen, och där arbetspensionslagarna som gäller de offentliga sektorerna slås samman till en lag. Därför måste man också stifta lagar om finansieringen av statens och den evangelisk-lutherska kyrkans pensionsskydd.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2017.
Ytterligare information:
Marja Isomäki, lagstiftningsråd, tfn 02955 30414, [email protected]