Överföringen av Tullens beskattningsuppgifter till Skatteförvaltningen har inletts
Finansministeriet tillsatte den 4 september 2015 ett projekt för förberedandet av överföringen av Tullens beskattningsuppgifter till Skatteförvaltningen. Enligt de strategiska skattepolitiska riktlinjerna i regerings-programmet ska punktbeskattningen, bilbeskattningen och momsbeskattningen inom import överföras till Skatteförvaltningen på ett kontrollerat sätt.
Tullen kommer dock fortfarande att ha vissa uppgifter som berör beskattning och övervakningen av den. Tullen förblir även förundersökningsmyndighet i fråga om skattetyperna som överförs.
I det första skedet kommer skatteförvaltningen att sköta punkt- och bilbeskattningen enligt nuvarande praxis och med Tullens informationssystem. De kommer att integreras i Skatteförvaltningens egna system inom en tidtabell som möjliggörs av befintliga programhelheter.
Projektet ska tillsammans med Tullens och Skatteförvaltningens linjeorganisationer se till att tidtabellen och verkställandet av förändringarna anpassas till Skatteförvaltningens och Tullens grunduppgifter och utvecklingsverksamhet. Projektet ska planera och genomföra alla nödvändiga förändringar till Skatteförvaltningens processer och organisationer. Noggrannare tidtabellen och de övriga detaljerna preciseras under arbetets gång.
Nyttorna med projektet
Punkt- och bilbeskattningen har allt sedan EU-medlemskapet inleddes utgjort intern beskattning. De skattskyldiga har för andra skatters del varit kunder hos Skatteförvaltningen, men Tullens tullverksamhet har berört dem endast i begränsad mån. Reformen förverkligar principen med ett enda serviceställe, och den möjliggör fullt utnyttjande av Skatteförvaltningens skattekontoförfarande och lättning av företagens administrativa börda i och med att beskattningsprocesserna förenhetligas.
Punkt- och bilbeskattningen införlivas i Skatteförvaltningens skatteinformationssystem som konstrueras med hjälp av enhetlig teknologi och enhetliga plattformar och som utnyttjar samma datalager. På så sätt kan man undvika att olika organisationer konstruerar överlappande informationssystem som gäller beskattningen. Denna kostnadseffektivitet gynnar även de skattskyldiga.
Koncentreringen ökar den heltäckande skattetillsynen över skattskyldiga i stället för nuvarande skattetypspecifika granskningar. Den underlättar även nya företagsgransknings- och övervakningsmöjligheter och främjar således bekämpningen av grå ekonomi. Integrationen av skattegranskningarna minskar även på företagsbelastningen.
Koncentreringen av beskattningskompetensen till en enda expertorganisation möjliggör flexibel allokering av arbetskraften mellan olika skattetyper, och förbättrar även personalens karriärutvecklingsmöjligheter. Koncentreringen främjar enhetligheten hos beskattningsförfaranden och –lagstiftningen och hjälper att avveckla överlappningar. Informationssystems- och andra kostnadsbesparingar realiseras emellertid först på längre sikt efter att koncentreringen genomförts fullt ut.
Projektorganisationen
Överdirektör Helena Tarkka från finansministeriet är ordförande för projektets styrgrupp. Medlemmarna är överdirektören Terhi Järvikare från finansministeriet, generaldirektören Antti Hartikainen från Tullen och generaldirektören Pekka Ruohonen från Skatteförvaltningen. Personalen representeras av Kari Lehtinen från Tulltjänstemannaförbundet r.f., Kirsi Huhtamäki från Skattetjänstemännens förbund r.f. är suppleant. Noggrannare information om projektorganisationen finns i det bifogade tillsättningsbeslutet.
Projektet ska utarbeta en projektplan före den 31 oktober 2015 där man definierar förutom noggrannare uppgifter för varje projekt, även de olika skedena och tidtabellerna, samt eventuella riskerna med projektet. Personalen ska höras i samband med delprojekten.
Förfrågningar:
FM, regeringsråd Merja Sandell, tfn 02955 30191, [email protected]
Tullen, överdirektör Jarkko Saksa (överföringen av beskattningsuppgifterna) tfn 040 332 2786, [email protected]
direktör Sami Rakshit (Tullens tillsyns-, gransknings- och undersökningsuppgifter) tfn 040 332 2506, [email protected]
Skatteförvaltningen, direktör Arto Pirinen, tfn 020 612 000 /växel, [email protected]
kommunikationsdirektör Mikko Mattinen, tfn 020 612 5048, [email protected]