Aluehallintovirastojen peruspalvelujen arviointiraportti vuodelta 2010 valmistunut
Aluehallintovirastot ovat arvioineet toimialansa peruspalvelujen saatavuutta vuodelta 2010. Pohjois-Suomen aluehallintoviraston ylijohtaja Terttu Savolainen luovutti 16.3.2011 hallinto- ja kuntaministeri Tapani Töllille valtakunnallisen arviointiraportin.
Arvioinnin teemana oli tällä kertaa hallinto- ja palvelurakenteiden uudistuksen vaikutusten seuranta. Arviointikokonaisuuksia olivat hallinnon toimivuus, turvallisuus, osaaminen, hyvinvointi, liikennepalvelut ja kuluttajan asema. Poikkihallinnollisena arviointikohteena oli paikallinen turvallisuusyhteistyö.
Hallinnon toimivuus
Suomessa oli vuoden 2010 lopussa 176 yhteispalvelupistettä. Niiden tarjoamien palvelujen tasossa ja laajuudessa on tapahtunut merkittävää kehittymistä. Vakiopalveluvalikoiman tarjonta yhteispalvelupisteissä on kasvanut, mutta tavoitetasoa ei ole vielä saavutettu. Yleisimmin yhteispalvelupisteissä on tarjolla kunnan, Kansaneläkelaitoksen ja poliisin palveluja.
Yhteispalvelun laajentamishanke teki useita ehdotuksia yhteispalvelun kehittämiseksi. Yhteispalvelupisteiden rekisteröintivelvollisuus tuli voimaan yhteispalvelulain muutoksen seurauksena helmikuussa 2011. Paikallishallinnon ja -palvelujen työryhmä on puolestaan laatinut toimintasuunnitelman, jolla yhteispalvelupisteiden määrää lisätään. Tavoitteena on, että jokaisessa kunnassa on yhteispalvelupiste, mikäli valtion palvelut eivät muutoin ole siellä saatavilla. Etäpalvelua kehitetään erillisellä hankkeella.
Poliisi
Vuosi 2010 oli poliisin uuden hallintorakenteen ensimmäinen toimintavuosi. Vuonna 2009 toimintansa aloittivat uudet, selvästi aiempaa suuremmat poliisilaitokset ja vuoden 2010 alussa aloitti Poliisihallitus. Poliisin hallintorakenneuudistus ei ole heikentänyt poliisin toimintavalmiutta poliisilaitostasolla arvioituna. Hälytystehtävien määrät ovat laskeneet hieman vuodesta 2008.
Poliisitoimessa arviointikohteita olivat ennalta ehkäisevä toiminta, nopean avun saanti, tutkinnan palvelutaso sekä poliisipalvelujen saavutettavuus.
Perheväkivaltatapausten määrät ovat vuosien 2008 ja 2010 välillä kasvaneet 2,6 %. Perheväkivallan aiheuttamat tehtävät ovat ilmeisesti lisääntyneet ilmoituskynnyksen laskun takia. Suurimmissa kaupungeissa perheväkivaltatapausten määrät ovat laskeneet, koska niissä on paremmat mahdollisuudet saada apua sosiaali- ja terveyspalvelujen avulla.
Rikosten keskimääräinen tutkinta-aika piteni vuoteen 2008 verrattuna runsaalla viikolla. Keskimääräinen rikoslakirikosten (pl. liikennerikokset) tutkinta-aika oli 88 vuorokautta vuonna 2010. Sen sijaan rikosten selvitystaso parani vuoteen 2008 verrattuna.
Pelastustoimi
Pelastustoimen lakisääteisenä tehtävänä on tulipalojen ja muiden onnettomuuksien ehkäisy, pelastustoiminta ja väestönsuojelu. Vuotta 2010 koskevassa peruspalvelujen arvioinnissa tarkastelun kohteena olivat onnettomuuksien ennaltaehkäisyn osalta palotarkastusten sekä valistus- ja neuvontatoiminnan toteutuminen, pelastustoiminnan osalta nopean avun kysyntä ja saatavuus sekä väestönsuojelun osalta väestönsuojapaikkojen riittävyys.
Onnettomuuksia ehkäisevien palvelujen tarjonnan alueellinen vaihtelu on suurta. Erityiskohteiden palotarkastukset suoritettiin täysimääräisesti ainoastaan neljällä pelastustoimen alueella ja puolella alueista tarkastusmäärät vähenivät. Asuinrakennusten tarkastustavoitteista toteutui ainoastaan puolet. Valtakunnallisen valistus- ja neuvontatyön määrällinen tavoite saavutettiin viidellä pelastustoimen alueella.
Pelastustoimen hälytystehtävät lisääntyivät lähes koko maassa. Tehtävämäärän kasvu on seurausta erityisesti erheellisten palohälytysten sekä vahingontorjunta- ja luonnononnettomuustehtävien määrän lisääntymisestä. Pelastustoimi tavoittaa onnettomuuskohteet keskimäärin riskialueiden edellyttämissä toimintavalmiusajoissa.
Osaaminen
Opetustoimessa arvioitiin perusopetuksen alueellista saatavuutta ja toisen asteen koulutuksen alueellista saatavuutta. Perusopetuksen kouluverkon harventuminen on jatkunut. Maan eri osissa asuvat perusopetuksen oppilaat eivät ole opetuksen saavutettavuudessa tasa-arvoisessa asemassa suurten kuntakohtaisten erojen vuoksi. Lukiokoulutuksen maantieteellinen saavutettavuus oli melko hyvä ja viime vuosina tapahtuneet muutokset ovat olleet melko vähäisiä. Sen sijaan ammatillisen koulutuksen alueellinen saavutettavuus oli heikompaa kuin lukiokoulutuksen.
Nuorisotoimen arvioinnissa tutkittiin nuorisolain 8 §:n edellyttämien nuorten osallistumis- ja kuulemismahdollisuuksien toteutumista kunnissa. Arvioinnin perusteella kaikissa kunnissa ei ole tarjolla nuorille osallistumis- ja kuulemismahdollisuuksia.
Kirjastotoimessa arvioitiin maakuntakirjastojen tarjoamien palvelujen tarjontaa ja kysyntää. Maakuntakirjastojen kirjastoasetuksen mukaisten tehtävien toteutuminen vaihtelee alueittain ja asetuksessa määritellyt tehtävät ovat osin vanhentuneita. Alueelliselle kirjastotoiminnalle on edelleen selkeä tarve.
Liikuntatoimessa arvioitiin käyttövuoropolitiikan vaikutuksia liikuntapaikkojen tasa-arvoiseen saavutettavuuteen. Kuntien liikuntapaikkojen käyttövuoropolitiikalla pyritään edistämään lasten ja nuorten liikuntaa. Liikuntapaikkojen käyttövuorojen jaon merkittävimmät ongelmat ovat suuri kysyntä viikon iltavuoroista ja vuorojen vähäisyys kysyntään nähden.
Hyvinvointi
Arvioinnissa seurattiin lastensuojelulain toimeenpanon toetutumista ja todettiin, että kuntien arvion mukaan lastensuojeluilmoitusten määrät ovat edelleen kasvussa. Kuntien välillä on suuria eroja sen suhteen, miten ne pystyvät käsittelemään niille tehtäviä lastensuojeluilmoituksia ja tekemään lastensuojelutarpeen selvityksiä.
Aluehallintovirastojen keskeiset arviot peruspalvelujen tilasta 2010 -raportti löytyy ainoastaan sähköisenä osoitteesta:
Aluehallintovirastojen alueelliset raportit julkaistaan 17.5.2011.
Lisätietoja:
Ylijohtaja Terttu Savolainen, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, puh. 040 4880442
Neuvotteleva virkamies Eeva Puttonen, valtiovarainministeriö, puh. 040 7488757