Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen: Valtion ja kuntien palvelut yhdelle luukulle 2015
Julkishallinnon asiakaspalvelu uudistuu merkittävästi tulevina vuosina, mikäli Asiakaspalvelu 2014 -hankkeen ehdotukset toteutuvat, Karstulan yhteispalvelupisteessä vieraillut hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen kertoi. Virkkusen mukaan kuntien ja valtion yhteisen asiakaspalvelun ja nykyteknologian ansiosta palvelut voidaan tuoda moneen sellaiseen kuntaan, jossa valtionhallinnon palveluita ei ennen ole ollut.
- Sähköisten palveluiden suosio kasvaa koko ajan ja niitä on kehitettävä jatkuvasti. Silti samaan aikaan on varmistettava mahdollisuus käyntiasiointiin. Osa julkishallinnon asioista on niin monimutkaisia, että tarvitaan henkilökohtaista opastusta ja neuvontaa. Toisaalta taas kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää internetiä, Virkkunen sanoi.
Asiakaspalvelu 2014 -hankkeen tavoitteena on tarjota asiakkaalle yhdellä käynnillä kaikki julkisen hallinnon keskeisimmät asiakaspalvelut, vieläpä kohtuuetäisyydellä asuinpaikasta (maksimissaan 40 kilometriä maan- tai rautateitse). Työryhmän ehdotuksen mukaisesti asiakaspalvelupisteitä tulisi joko 164 tai 129 kuntaan riippuen valittavasta verkkovaihtoehdosta. Hallituksen esitys on lähdössä kesäkuussa lausuntokierrokselle. Tavoitteena on, että ensimmäiset uudet palvelupisteet aloittaisivat 2015 alusta.
Lakisääteisesti palvelupisteessä olisi tarjottava kunnan omat asiakaspalvelut ja lisäksi Verohallinnon, TE-toimistojen, maistraattien, ELY-keskusten ja työvoiman palvelukeskusten asiakaspalvelut sekä poliisin lupapalvelut. Sopimuksiin perustuen tarjottaisiin lisäksi ainakin Kelan ja Maanmittauslaitoksen palveluja. Nykyisin yhteispalvelupisteet toimivat sopimuspohjaisesti ja niiden palveluvalikoima vaihtelee suuresti.
Viranomaisten etäpalveluita on pilotoitu viimeisen vuoden ajan Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla. Ministeri Virkkunen tutustui maanantaina Karstulan yhteispalvelupisteeseen.
Karstulalla on sopimukset etäpalveluista Kelan, Te-toimiston, Verohallinnon, maistraatin ja oikeusavun kanssa. Vuoden 2013 tilastojen mukaan yhteispalvelupisteessä on käynyt noin 600 asiakasta kuukaudessa yhteispalvelutarkoituksissa. Sen lisäksi tulevat suoraan viranomaisille välitetyt etäpalvelulla toteutetut asiakaskäynnit.
Lisätietoja: erityisavustaja Laura Rissanen, 041 540 4505
Asiakaspalvelu2014 -hankkeesta: www.vm.fi/asiakaspalvelu2014