Kansalaisen asiointitilin kautta viranomaisten päätökset sähköisesti
Kansalaiset voivat nyt vastaanottaa viranomaisten lähettämät asiointiviestit, päätökset ja muut asiakirjat sähköisesti Kansalaisen asiointitilin kautta. Palvelu avattiin kansalaisten käyttöön perjantaina 28.1.2011 osana kansalaisille suunnattua Suomi.fi-portaalia.
Kansalaisen asiointitili on Valtiokonttorissa toimivan Valtion IT-palvelukeskuksen tarjoama tietoturvallinen palvelu kansalaisten ja viranomaisten väliseen sähköiseen tiedoksiantoon ja viestintään. Sen kautta kansalaiset voivat vastaanottaa julkishallinnon organisaatioiden lähettämiä asiointiviestejä, päätöksiä ja muita asiakirjoja. Lisäksi kansalaiset voivat toimittaa asiointitilin kautta viranomaisille esimerkiksi päätöksiä varten tarvittavia lisätietoja ja selvityksiä.
Asiointitilin käyttö on kansalaisille maksutonta. Palvelua käytetään vahvan tunnistuksen kautta pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.
Asiointitilin keskeisenä ajatuksena on tarjota kansalaisille kaikkien viranomaisten tiedoksiannot sähköisesti yhden luukun kautta. Palvelu julkaistaan osana kansalaisille suunnattua julkishallinnon Suomi.fi-portaalia, johon on koottu viranomaisten tarjoamat sähköiset palvelut.
Merkittävä hanke sähköisen asioinnin ja tietoyhteiskunnan kehittämisessä
Kansalaisen asiointitili on merkittävä hanke kansallisen sähköisen asioinnin ja tietoyhteiskunnan kehittämisessä. Kansalaisten kannalta asiointitili monipuolistaa asioimista viranomaisten kanssa. Se tarjoaa perinteisten asiointipisteiden lisäksi kansalaisen käyttöön yhden sähköisen toimitusosoitteen, jonka kautta hän voi vastaanottaa sähköisessä muodossa kaikki viranomaisilta nykyisin postitse saamansa päätökset ja asiakirjat. Tämä edellyttää sitä, että kansalainen ja viranomaiset ovat ottaneet asiointitilin käyttöönsä. Itse asioiminen tapahtuu jatkossakin viranomaisten tarjoamissa sähköisissä asiointipalveluissa.
Kansalaisen asiointitili myös yhdenmukaistaa viranomaisten sähköisten tiedoksiantojen toimittamista ja säästää viranomaisten kustannuksia. Viranomaisten näkökulmasta asiointitili on yhteinen palvelu, johon eri viranomaiset voivat liittää omat asiointipalvelunsa ja viranomaisjärjestelmänsä asiointitilin liityntärajapintojen kautta. Yhteisen palvelun ansiosta eri viranomaisten ei tarvitse rakentaa omia asiointitilejään.
Palvelun ensivaiheessa Kansalaisen asiointitilin kautta on saatavilla Vantaan kaupungin päivähoitopäätös, maistraattien sukunimenmuutospäätöksen tiedoksianto sekä työ- ja elinkeinotoimiston työvoimapoliittinen lausunto. Tulevaisuudessa saatavilla olevien palvelujen määrä kasvaa ja asiointitiliin liitetään lisää viranomaispalveluita eri toimialoilta. Tavoitteena on, että asiointitilin kautta olisi tulevaisuudessa kattavasti saatavilla valtakunnallisesti toimivien viranomaisten tuottamat päätökset ja asiakirjat.
Palvelun toteuttamisen yhteistyökumppaneina ovat olleet Kansaneläkelaitos, työ- ja elinkeinoministeriö, maistraatit, Väestörekisterikeskus sekä Oulun ja Vantaan kaupungit.
Kansalaisen asiointitilin toteutuksesta ja toiminnasta vastaa valtiovarainministeriön toimeksiannosta Valtiokonttorissa toimiva Valtion IT-palvelukeskus. Palvelun tekninen toimittaja on Innofactor Oyj. Palvelu on toteutettu osana valtiovarainministeriön sähköisen asioinnin ja demokratian kehittämisohjelmaa (SADe).
Lisätietoja
Valtiokonttori, Valtion IT-palvelukeskus:
palvelupäällikkö Kimmo Mäkinen, p. 050 396 0050, [email protected]
palveluvastaava Mika Tukiainen, p. 040 749 0454, [email protected]
Valtiovarainministeriö:
neuvotteleva virkamies Seppo Kurkinen, p. (09) 160 33261, [email protected]
neuvotteleva virkamies Markus Rahkola, p. (09) 160 32 597, [email protected]
ylijohtaja Silja Hiironniemi, p. (09) 160 33250, [email protected]
Asiointitilin pilottiorganisaatiot:
Vantaan kaupunki, suunnittelija Merja Asikainen, p. 040 513 8604,
[email protected]
Itä-Suomen aluehallintovirasto, kehittämispäällikkö Harri Karhunen, p. 050 560 9589, [email protected]
Itä-Suomen aluehallintovirasto, erikoissuunnittelija Veli-Matti Tukio, p. 040 702 0923,
[email protected]
Työ- ja elinkeinoministeriö, kehittämispäällikkö Sinikka Zaiedman, p. 010 604 9206,
[email protected]
Tiedotusvälineiden käyttöön on avattu Kansalaisen asiointitilin mediamateriaaleja sisältävä sivu, josta voi ladata mm. painokelpoisia kuvia asiointitilistä. Materiaalit on julkaistu osoitteessa www.suomi.fi/asiointitili/viestintamateriaalit .