Kansallisen tulorekisterin perustamishanke on käynnistynyt
Valtiovarainministeriö on asettanut 27.11.2014 kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen. Tavoitteena on, että perustettava rekisteri olisi rajoitetussa tuotantokäytössä vuoden 2019 alussa ja laajemmassa käytössä vuoden 2020 alusta alkaen.
Hankkeen tehtävänä on luoda rekisteri, joka sisältää kansalaisten tulotiedot yksityiskohtaisella tasolla. Tulotietojen on tarkoitus siirtyä rekisteriin sähköisesti suoraan palkkahallinnon järjestelmistä ja muista tietoja tuottavista järjestelmistä kehitteillä olevan kansallisen palveluväylän välityksellä.
Tulorekisterin ensisijaisena tavoitteena on yritysten hallinnollisen taakan vähentäminen ilmoitusmenettelyjä yksinkertaistamalla. Jatkossa tiedot toimitettaisiin kattavasti keskitettyyn rekisteriin vain yhden kerran välittömästi kunkin maksutapahtuman yhteydessä. Näin rekisteristä on koko ajan saatavissa ajantasainen tieto yksittäiselle kansalaiselle maksetuista suorituksista. Jatkossa kansalaisen tulotietoja tarvitsevat tahot hakevat nämä tiedot lainsäädäntöön perustuvan oikeuden nojalla suoraan tulorekisteristä.
Tulorekisteriä tulevat hyödyntämään kaikki nykyisinkin kansalaisen tulotietoja tarvitsevat tahot, kuten Verohallinto, Kela sekä muun muassa useat etuustuloja maksavat yksityisen sektorin toimijat. Jatkossa kansalaisen ei enää tarvitse itsetoimittaa tulojaan koskevia tietoja esimerkiksi Kelalle tai työttömyyskassalle vaan tiedot saadaan suoraan tulorekisteristä.
Aluksi tulorekisteriin kerätään ainakin palkkatuloja koskevat ajantasaiset tiedot. Lisäksi tavoitteena on kerätä tulorekisteriin myös eläke- ja muita etuustuloja koskevat ajantasaiset tiedot mahdollisimman kattavasti. Myöhemmin rekisteriä on tarkoitus täydentää muun muassa muilla tulo- ja vähennystiedoilla, kuten osinkotulojen ja velkojen korkojen tiedoilla.
Valtiovarainministeriö vastaa hankkeen asettamisesta ja sen ensimmäisistä työvaiheista. Hanke toteutetaan kiinteässä yhteistyössä Verohallinnon kanssa. Verohallinto tulee toimimaan rekisterin ylläpitäjänä ja vastuuviranomaisena rekisterin käyttöönoton jälkeen.
Hankkeeseen osallistuvat valtiovarainministeriön lisäksi:
* Sosiaali- ja terveysministeriö
* Työ- ja elinkeinoministeriö
* Verohallinto
* Kansaneläkelaitos
* Tilastokeskus
* Elinkeinoelämän keskusliitto
* Finanssialan keskusliitto
* Suomen Yrittäjät
* Taloushallintoliitto
* Työeläkevakuuttajat TELA
* Eläketurvakeskus
* Työttömyysvakuutusrahasto
* Työttömyyskassojen yhteisjärjestö
* Tapaturmavakuutuslaitosten liitto
* Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus
* Kuntaliitto
* Kuntatyönantajat
* Helsingin Kaupunki
Lisätietoja:
hankepäällikkö Arto Leinonen gsm. 040 769 1149
ylijohtaja Markus Sovala, gsm. 040 761 2723
hankesihteeri Sari Lindeberg puh. 02955 30102