Kunnan palvelut nopeasti ja vaivattomasti yhdestä paikasta
Oulussa, Kuusamossa ja Rovaniemellä toteutetussa asiakaspalvelukeskuksessa asiakas saa laajat palvelut joustavasti yhdestä pisteestä valitsemansa kanavan kautta. Kuntalaiset ja yritykset voivat valita, haluavatko he asioida paikan päällä palvelupisteessä vai ottaa yhteyttä verkossa tai puhelimitse. Asiakaspalvelutoiminnan kehittäminen on toteutettu Oulun kaupungin ja valtiovarainministeriön yhteistyönä Asiakaspalvelukeskus-hankkeessa (ASPA).
Hankkeen (ASPA) tavoitteena on ollut luoda kunnille asiakaslähtöinen toimintamalli, asiakaspalvelukeskuskonsepti, jossa kunnan asiakaspalvelu järjestetään palvelu- ja prosessilähtöisesti nykyisen organisaatiolähtöisen mallin sijaan. Tavoitteena on, että asiakas mahdollisimman itsenäisesti pystyy hyödyntämään Asiakaspalvelukeskuksen tarjoamia palveluita hänelle parhaiten sopivassa palvelukanavassa ja että asiakkaalle tuotetaan hänen tarvettaan vastaavat palvelut.
"Asiakkaan ei enää tarvitse tietää tai itse selvittää, mikä kunnan taho asiaa hoitaa, vaan hän voi ottaa yhteyttä palvelupisteeseen, jossa asia selvitetään", kertoo Oulun kaupungin palvelupäällikkö Jussi Kauppi. "Asiakaspalvelukeskus pystyy useimmiten vastaamaan asiakkaan kysymyksiin välittömästi. Mikäli asia vaatii selvittelyjä, asiakkaaseen otetaan yhteyttä hänen haluamallaan tavalla."
Oulussa teetetyn kyselyn mukaan palvelukeskuksen asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä erityisesti palvelun nopeuteen ja helppokäyttöisyyteen sekä siihen, että asiointitilanteessa heidän palvelutarpeensa on tullut hoidettua. Palvelutoiminnan laadun parantumisen lisäksi uuden toimintamallin avulla on saavutettu myös kustannussäästöjä ja tuottavuuden parantumista mm. päällekkäisten toimintojen vähentymisen myötä. Oulun tavoitteena on laajentaa palvelua jatkossa uuden Oulun liitoskuntiin yhteispalvelupisteisiin.
Kehitystyötä ohjaukseen ja rahoitukseen osallistuneen valtiovarainministeriön näkökulmasta ASPA-hankkeessa pystyttiin toteuttamaan lähes kaikki sille toteutettavaksi suunnitellut tuotokset. Tavoitteeksi asetettujen palvelutoiminnan vaikuttavuuden ja laadun parantuminen voidaan arvioida vasta tulevaisuudessa, kun palvelumallin tuloksellisuutta seurataan tulevina vuosina. Edellytykset tälle ovat kuitenkin nyt Oulussa olemassa.
ASPA-hankkeen tuloksena syntynyttä konseptia on hyödynnetty ja tuotoksia on otettu käyttöön useissa kaupungeissa, ja sitä jatkokehitetään yhteistyössä usean kaupungin muodostamassa verkostossa.
Lisätietoja: www.asiakaspalvelukeskus.info
palvelupäällikkö Jussi Kauppi, [email protected] p. 044-703 0620, Oulun kaupunki
neuvotteleva virkamies Tommi Oikarinen, p. 09 160 33251, VM/JulkICT
neuvotteleva virkamies Heikki Talkkari, p. 09 160 33228, VM/JulkICT