Ministerityöryhmä linjasi sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa
Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä (HALKE) käsitteli kokouksessaan 8.12.2011 sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma) tilannetta ja jatkotoimia. Ohjelma on yksi hallituksen kärkihankkeista.
Ministerityöryhmä linjasi SADe-ohjelman koostuvan kuudesta sähköisen asioinnin palvelukokonaisuudesta. Toteutusvaiheessa ovat Osallistumisympäristö, Oppijan palvelukokonaisuus, Rakennettu ympäristö ja asuminen sekä Työnantajan ja Yrityksen perustajan palvelukokonaisuudet. Esiselvitysvaiheessa olevat Oma terveys ja Hyvinvointipalvelusuunnittelu yhdistetään sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuudeksi. Erillishankkeina osana ohjelmaa toteutetaan Kansalaisen yleisneuvontapalvelu ja Etäpalvelu-hankkeet. Sähköisten palveluiden toteutukseen osallistuu useita eri toimijoita, kuten valtion viranomaisia, kuntia ja kuntayhtymiä.
Ohjelmaan aiemmin sisältyneet tukipalvelut, sähköisen asioinnin alusta, kansalaisen asiointitili ja Suomi.fi-portaali, siirretään valtiovarainministeriön linjaorganisaation ohjaukseen ja rahoitukseen. Näitä ja muita kehitettäviä sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalveluita hyödynnetään palvelukokonaisuuksien ja erillishankkeiden kehitystyössä. Lisäksi valmistellaan toimintamallit esteettömyyden ja ICT:n ympäristövaikutusten huomioimisesta eri hankkeissa.
Ohjelman toimikautta jatketaan vuoden 2015 loppuun, ja ohjelmalle asetetaan oma, ministeriöiden ja kuntien edustajista koostuva johtoryhmä. Toimikauden pidentäminen mahdollistaa esiselvitysvaiheessa olevien hankkeiden suunnitelmien mukaisen toteuttamisen ja ohjelman hankkeissa aikaansaatavien palveluiden asiakaskäyttöönottojen tukemisen keskitetyllä käyttöönoton tuella.
SADe-ohjelman kokonaisuuksissa kehitettäviä palveluita valmistuu vuodesta 2012 alkaen. Esimerkiksi Osallistumisympäristön kysely- ja lausumispalvelu sekä aloitepalvelu ja Rakennettu ympäristö ja asuminen -palvelukokonaisuudessa kehitettävä vuokra-asuntojen hintatietopalvelu, asuntojenvuokrat.fi, ovat käytössä kesällä 2012. Oppijan palvelukokonaisuuden Koulutustiedon verkkopalvelun ensimmäinen vaihe otetaan käyttöön syksyllä 2012. Yrityksen perustajan palveluista yrittäjän vuosikellon ja verkkotoimiston ensimmäiset versiot valmistuvat vuoden 2012 aikana.
SADe-ohjelman tavoitteena on tarjota asiakkaille hyödyllistä, sujuvaa ja helppoa sähköistä asiointia julkisiin palveluihin. Lähtökohtana on vastata asiakkaan palvelutarpeisiin elämänkaaren eri vaiheissa ja tilanteissa hallinnonaloista ja organisaatioiden rajoista riippumatta. Tarkoituksena on tuottaa konkreettisia, julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua vahvistavia palveluita sekä tehostaa hallinnon prosesseja ja resurssien käyttöä.
Lisätietoa:
ohjelmapäällikkö Marjukka Saarijärvi, p. 09 160 32553
yksikön päällikkö Ville-Veikko Ahonen, puh. 09 160 33227
SADe-ohjelmaa voit seurata tilaamalla kerran kuukaudessa ilmestyvän SADe-uutiskirjeen sähköpostiisi osoitteessa www.vm.fi/uutiskirje -Tilaa uutiskirje
Ohjelmaan sisältyvien palveluiden sivuja:
* Osallistumisympäristö* Oppijan palvelukokonaisuus
* Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
* Työnantajan ja Yrityksen perustajan palvelukokonaisuudet
* Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuus