Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringen besvarade interpellationen om lagberedning

finansministeriet
Utgivningsdatum 15.12.2015 14.15
Typ:Pressmeddelande

Interpellationen gällde öppenheten och sakenligheten hos lagberedningen som leddes av finansministern, samt förmedlingen av korrekt information till riksdagen.

Regeringens svar på interpellation 5/2015 (ändringar möjliga)

Finansminister Alexander Stubb

Riksdagen, tisdagen den 15 december 2015 kl. 14.00–17.00

Ärade talman!

Vänsterförbundets och de Grönas riksdagsledamöter fäster i sin interpellation uppmärksamhet vid öppenhet och korrekthet i lagberedningen och vid riksdagens rätt att få riktig information.

I interpellationen hänvisas det till mitt felaktiga uttalande om förvaltarregistret vid riksdagens muntliga frågestund torsdagen den 26 november. Det procenttal beträffande andelen positiva myndighetsyttranden som jag använde vid diskussionen var felaktigt. Detta har jag redan bett er om ursäkt för.

Påståendet att jag medvetet och upprepade gånger skulle ha gett felaktig information anser jag däremot vara oriktigt och otillbörligt.  I interpellationen framförs ett flertal felaktiga påståenden som jag här vill rätta till.

Ärade talman,

I interpellationen hänvisas det till beredningen av förvaltarregistret. Ett förvaltarregister gör det möjligt för investerare att förvara aktier från olika länder på ett centraliserat sätt. I praktiken har alla de så kallade gamla EU-länderna – med undantag för Grekland – infört ett förvaltarregister för länge sedan. Beredningen av förvaltarregistreringen inleddes vid finansministeriet när den arbetsgrupp som tillsatts 1999 föreslog att förvaltarregistrering ska införas.

Den modell man då föreslog skulle inte ha garanterat att myndigheterna och allmänheten får information om ägarna av aktier som förvaras i Finland. Enligt det utkast till proposition som nu har varit på remiss skulle uppgifterna om ägarna också framöver ha varit offentligt tillgängliga.

Den centrala frågan har hela tiden varit hur myndigheterna och allmänheten ska få information om aktier som finländska investerare förvarar utomlands. Den uppfattning som kom att dominera i offentligheten blev emellertid också i fråga om det nya utkastet till proposition den att man genom att öppna för förvaltarregistrering kommer att "göra det möjligt att gömma sitt ägande utomlands". Med andra ord inbillade sig många att det nuvarande systemet skulle ge bättre verktyg att hindra investerare från att dölja sina aktieinnehav. Detta är en felaktig uppfattning.

Vem som helst som vill förvaltarregistrera sitt aktieinnehav kan göra det redan i dag, via utländska tjänsteleverantörer. Till den del som innehavet omfattar inhemska aktier kan detta givetvis anses bryta mot lagens anda. Däremot är det varken straffbart eller uppenbart olagligt, och utgör inte heller något som helst hinder för sådana aktörer vars verksamhet a priori har olagliga syften.

I sina egna inlägg har finansministeriet velat undvika att framhäva svagheterna eller möjligheterna att kringgå skattebestämmelserna i den gällande lagstiftningen. Dessa svagheter kan inte åtgärdas enbart genom nationell lagstiftning.

Däremot har finansministeriet hänvisat till en oklar bestämmelse i en EU-förordning som ansågs medföra krav på en översyn av den inhemska lagstiftningen. Detta var ett misstag, och det förde in diskussionen på sidospår. Resultatet blev att man började debattera huruvida lagen måste ändras på grund av EU:s lagstiftning eller inte, i stället för att diskutera vad som ligger i Finlands intresse.

Sakkunnigyttrandena om förvaltarregistret har hela tiden varit tillgängliga för allmänheten. Vem som helst har kunnat ta del av dem och dra sina egna slutsatser. Ett sammandrag av yttrandena har dessutom separat sänts till samtliga riksdagsledamöter.

Det är mycket svårt att kategoriskt dela in yttrandena i positiva, negativa eller neutrala, eftersom flera olika frågor lyfts fram i dem. Kategoriseringar medför alltid en risk för feltolkning. Också Helsingin Sanomats kategorisering av yttrandena kan anses vara felaktig. I tidningen bedömde man exempelvis på basis av Finansinspektionens yttrande att myndigheten förhöll sig negativ till att tillåta förvaltarregister i Finland. Denna tolkning motsvarade emellertid inte Finansinspektionens ståndpunkt. Finansinspektionen försökte rätta till missuppfattningen, men rättelsen uppmärksammades inte i medierna.

Bland de centrala myndigheterna ställde sig utöver Finansinspektionen också arbets- och näringsministeriet, Finlands Bank och Konkurrens- och konsumentverket positiva till förvaltarregistrering.

Myndigheternas farhågor bör tas på allvar. Samtidigt måste vi komma ihåg att myndigheterna när de yttrar sig om propositionen ser frågan ur sitt eget förvaltningsområdes perspektiv.  Finansministeriets uppgift är att bedöma samhällsintresset som helhet. Ministeriets uppfattning var och är alltjämt den att vi genom att öppna för inhemsk förvaltarregistrering säkerställer att förvaringen i hemlandet är konkurrenskraftig och transparent för allmänheten och myndigheterna och garanterar att innehaven bevaras i hemlandet. Förfarandet kan alltså skingra exempelvis Skatteförvaltningens oro över att förvaringen flyttas till utlandet.

Från oppositionshåll har man framfört ytterligare falska beskyllningar om att jag som minister skulle ha drivit frågor på uppdrag av vissa kretsar som påstås stå nära mitt parti. Beviset för detta skulle vara att lagförslaget innehåller samma text som använts i de dokument som utarbetats inom finanssektorn. För det första vill jag påpeka att syftet med remissbehandlingar är att ta remissinstansernas åsikter i beaktande. För det andra kan jag konstatera att det berörda textpartiet ingår redan i den proposition med förslag om ett förvaltarregister som utarbetades under finansminister Rinnes tid.

Påståendena om att finansministeriet på något sätt skulle ha låtit sig styras av finanssektorn bottnar överlag i en fullständig missuppfattning om proportionerna. Som affärsverksamhet betraktat skulle den inhemska förvaltarregistreringen ha haft ringa värde för bankerna. Finansministeriet har under de senaste åren berett en stor mängd lagstiftning som gäller finansmarknaderna och som i betydligt högre grad påverkar finanssektorns intressen. Besluten har till största delen fattats trots motstånd från den sektorn.

Ärade talman,

I interpellationen hänvisas det vidare till kommunikationen i samband med lagprojektet och till kommunikationsplanen för projektet.

Vid finansministeriet upplevde man att det i offentligheten gavs en förvrängd och ensidig bild av propositionen. I offentligheten har man exempelvis fått den uppfattningen att lagens huvudsakliga syfte skulle vara att göra det möjligt att mörka innehav. Sanningen var emellertid en annan. Lagens egentliga syfte, nämligen att öppna den marknad som avser förvaring av värdepapper för konkurrens, hamnade helt i skymundan.

Myndighetskommunikationen ska vara öppen, neutral och opartisk. Det var motiverat att man i den offentliga debatten strävade efter att i större utsträckning lyfta fram propositionens sakinnehåll och dess ekonomiska konsekvenser. Kommunikationen om projektet har varit öppen, aktiv och mångsidig, också när det gäller insynen i aktieinnehaven och myndigheternas rätt att få information.

I kommunikationsplanen nämns två redaktörer som nyligen hade begärt information om hur projektet framskrider. De gavs möjlighet att ta del av de centrala punkterna i lagförslaget innan pressmeddelandet offentliggjordes. Slutligen fick båda redaktörerna förhinder, och redaktionerna sände andra redaktörer i deras ställe. Finansministeriet handplockar inte redaktörer på basis av deras åsikter. För att det inte framöver ska ifrågasättas huruvida redaktörer behandlas lika har finansministeriet fastställt att alla tillfällen där finansministeriets tjänstemän ger redaktörerna bakgrundsinformation hädanefter kommer att vara öppna för samtliga redaktörer.

Även om finansministeriets agerande och kommunikation när det gäller förvaltarregistret inte lyckades till alla delar hade man oklanderliga motiv. Ministeriet främjade projektet på det sätt som det ansåg bäst tjänade Finlands intresse som helhet.

Ärade talman,

I interpellationen hänvisas det också till mitt uttalande om nedskärningarna av bostadsbidraget för pensionstagare.

Regeringen kom i regeringsprogrammet överens om att bostadsbidraget för pensionstagare anpassas för att motsvara det allmänna bostadsbidraget. Därigenom eftersträvades en besparing på 123 miljoner euro. Denna nedskärning har regeringen beslutat att inte genomföra. Bostadsbidraget för pensionstagare kommer alltså fortsättningsvis att utgöra ett separat system.

Dessutom kom regeringen i regeringsprogrammet överens om en annan besparing som gäller bostadsbidraget. Grunderna för bostadsbidraget ses över så att utgifterna för det allmänna bostadsbidraget på årsnivå sjunker med 25 miljoner euro, inklusive ökningen av utgifterna för utkomststödet.

Besparingen genomförs genom att inkomstbindningen för bassjälvriskandelen för det allmänna bostadsbidraget höjs och genom att de maximala boendeutgifterna från 2015 tillämpas år 2016. Samtidigt ska de maximala boendeutgifterna och utgiftsnormerna också när det gäller bostadsbidraget för pensionstagare hållas på samma nivå som år 2015. Detta motsvarar den ändring som föreslås i lagen om allmänt bostadsbidrag.

I interpellationen blandar man alltså ihop två olika besparingar. Bostadsbidraget till pensionstagare och det allmänna bostadsbidraget slås inte ihop. Denna besparing har i kompletteringen av budgetpropositionen för 2016 ersatts med hjälp av andra åtgärder, precis som jag i mitt uttalande alldeles korrekt konstaterade.

Ärade talman,

I interpellationen hänvisas det också till mitt inlägg om grundlagsbedömningen av konkurrenskraftspaketet i ett radioprogram.

Arbets- och näringsministeriet ordnade ett informellt diskussionstillfälle om konkurrenskraftspaketet till vilket centrala grundlagsexperter bjöds in. I diskussionen deltog tre experter som representerade expertisen inom både författningsrätt och internationella frågor. De förhöll sig, med vissa förbehåll, positiva till att föra saken vidare. Förbehållen gällde främst förslaget att lagstiftningen skulle vara permanent. Den ansvariga beredaren har också fört andra diskussioner om grundlagsfrågor.

I slutet av detta diskussionstillfälle tillfrågades de närvarande experterna om de skulle vara beredda att ge skriftliga expertutlåtanden. Experterna konstaterade att något utlåtande om grundlagsfrågor inte kan ges när det gäller planer, utan först i fråga om konkreta förslag och den helhet de utgör.

Utgående från de diskussioner som förts med experter har arbets- och näringsministeriet utarbetat ett ställningstagande om lagstiftningsordningen. Det har också utarbetats en promemoria om lagstiftningsordningen. I promemorian framförs de centrala motiveringarna till detta ställningstagande. Ställningstagandet och promemorian har utarbetats av tjänstemän vid arbets- och näringsministeriet och justitieministeriet som är insatta i arbetsrätt och författningsrätt. Båda dokumenten finns på finansministeriets webbplats.

Regeringen har publicerat sitt förslag om åtgärder som stärker kostnadskonkurrenskraften. Detta utkast innehåller en ytterst detaljerad bedömning av förhållandet mellan lagförslagen och grundlagen. Bland annat flera olika experter inom juridik och författningsrätt har ombetts lämna skriftliga yttranden om förslaget. Regeringen utvärderar för närvarande de yttranden som lämnats och beaktar dem i den fortsatta beredningen. Lagstiftningsordningen bedöms slutligen i grundlagsutskottet.

Påståendet i interpellationen att inga sakkunnigyttranden skulle ha begärts stämmer i vilket fall som helst inte.

Ärade talman,

I interpellationen lyfter man även fram lagberedningsprocesserna och utvecklandet av dem. Detta arbete pågår. Justitieministeriet ansvarar för utvecklandet av lagberedningen i regeringen i enlighet med de uppgifter som föreskrivits för ministeriet. Anvisningar om lagstiftningsprocessen med alla dess faser finns i processhandboken för lagberedningen.

Vid justitieministeriet omarbetas dessutom för tillfället anvisningen för hörande vid lagberedning och anvisningarna för utarbetande av regeringspropositioner. Statsrådet kommer att utfärda principbeslut om båda anvisningarna när arbetet är klart.

Regeringen har också beslutat att i anslutning till statsrådet inrätta en nämnd för bedömning av konsekvensbedömningen av regeringens propositioner. Den granskning som nämnden gör ökar särskilt transparensen i bedömningen och förbättrar kvaliteten på bedömningen. Detta är en klar tilläggssatsning på utvecklandet av kvaliteten på konsekvensbedömningarna. Avsikten är att en förordning om nämnden ska utfärdas inom kort, så att den träder i kraft den 1 februari 2016.

Ärade talman,

Av en minister kan och bör man också vänta sig särskild noggrannhet, det är klart. Något jag ändå inte godkänner är att man i denna sal – till exempel i denna interpellation – framför ogrundade anklagelser. Jag tänker göra allt jag kan för att stärka medborgarnas förtroende för mitt eget och mitt ministeriums agerande. Till förtroendet för lagberedningens öppenhet och beslutsfattandets ärlighet bidrar också en värdig och respektfull diskussion här i riksdagen.

Nu borde alla resurser, såväl regeringens som oppositionens, satsas på att hitta gemensamma lösningar på Finlands väldiga ekonomiska problem. För att få till stånd förnyelse och beslut i Finland, och styra in oss på en bättre kurs. Detta gör regeringen. Vi använder all vår kraft för att kunna ro i land de ekonomiska reformerna i regeringsprogrammet. Vi gör detta utan att pruta på öppenhet och god förvaltningssed.

Ytterligare information

Specialmedarbetare Suvi Aherto, puh. 050 349 6121, [email protected]

Alexander Stubb Finansmarknaderna interpellationer
finansiering finansmarknaden kommunikation lagberedning penningöverföring

Tutustu myös

Valtiovarainministerit käsittelevät euroalueen laajentumista ja finanssipolitiikan viritystä

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:7.7.2025 10.02

Hallituksen esitys rahanpesulain kokonaisuudistuksesta lausuntokierrokselle

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:2.7.2025 14.55

Asuntorahoituksen sääntelyyn ehdotetaan lisää joustavuutta

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:30.6.2025 12.17

Valtiovarainministerit keskustelevat puolustusrahoituksesta ja rahoitusmarkkinoiden kilpailukyvystä

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:9.4.2025 7.33

Ministeri Wille Rydman matkustaa Müncheniin terrorismin rahoittamisen vastaiseen konferenssiin

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:12.2.2025 7.38

Lainmuutokset tehostavat tietojenvaihtoa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:10.10.2024 14.04
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
      • Taloudellinen katsaus syksy 2025
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot