Valtiovarainministeriö vahvistaa tietohallinnon ohjaustaan
Valtiovarainministeriö ohjaa tietohallinnon kehittämistä valtionhallinnossa ja verkostomaisesti myös kuntahallinnossa. Valtioneuvosto hyväksyi 24.3.2011 valtiovarainministeriöstä annetun asetuksen muutoksen, jolla vahvistetaan tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvän toiminnan (ICT) ohjausta ministeriössä. Hallinnon kehittämisosastolta irrotetaan Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö, KuntaIT-yksikkö ja Turvallisuusverkkoyksikkö. Näistä muodostetaan Julkisen hallinnon ICT-toiminto suoraan kansliapäällikön alaisuuteen. Asetusmuutos tulee voimaan 1.4.2011.
ValtIT vastaa valtionhallinnon IT-toiminnan ja tietoturvallisuuden johtamisesta ja koordinoinnista sekä yhteisten IT-palveluiden kehittämisestä, tuotannon ohjaamisesta ja laadusta. KuntaIT-yksikkö toimii tiiviissä yhteistyössä ja verkostomaisesti kuntien kanssa ja kehittää kuntien tarpeisiin perustuvia, yhteentoimivia, asiakaslähtöisiä ja tuloksellisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä ratkaisuja. Turvallisuusverkkoyksikkö vastaa hallinnon turvallisuusverkkohankkeen johtamisesta ja osahankkeiden koordinoinnista.
Julkisen hallinnon tietohallinnon kehittäminen on tullut tärkeäksi kansalliseksi painopistealueeksi. Eduskunnan hyväksymä uusi tietohallintolaki antaa voimaantullessaan valtiovarainministeriölle entistä suuremman vastuun koko julkisen sektorin palvelujen ja palvelutuotannon kehittämisestä mm. yhteisten sähköisten palvelujen avulla. Kehittämistoiminta ja asioiden tarkastelutapa tulee kohdistaa koko julkiseen sektoriin, eikä erikseen valtio- ja kuntasektoriin. ICT-toiminnan vahvistaminen tehdään niin, ettei kytkentä hallinnon yleiseen hallinnon kehittämistyöhön katkea.
Tietohallinnon tulee palvella julkisen hallinnon ydintehtävien toteutusta. Siksi voimavaroja keskitetään mm. hallinnon toiminnan ja sähköisen asioinnin kannalta keskeisten järjestelmien kehittämiseen. Yhteiset ICT-palvelut, kuten tunnistuspalvelu, asiointitili ja palvelualusta, tuovat viranomaisille taloudellisia säästöjä ja edesauttavat varsinaisten asiakaspalvelujen kehittämistä. Julkisen hallinnon perustietovarantojen aiempaa parempi hyödyntäminen ja tietojen yhteiskäytön lisääminen mahdollistavat julkisten palvelujen hoitamisen entistä tuottavammalla tavalla.
Tavoitteena on myös tietohallintoon tehtävien panostusten ja niiden kautta saatavan tuottavuushyötyjen selkeyttäminen ja kytkentä kehyksiin ja budjetointiin. Keskitetyllä ohjauksella tavoitellaan säästöjä tietohallintomenoissa.
Uuteen JulkICT-toimintoon siirtyy noin 30 henkilöä hallinnon kehittämisosastosta. ICT-toiminnon johtajan virka tulee haettavaksi välittömästi.
Lisätietoja: Valtiosihteeri kansliapäällikkönä sijainen, alivaltiosihteeri Martti Hetemäki,
puh. 09 160 33091 sekä hallinto- ja kehitysjohtaja Päivi Nerg, puh. 09 160 33130