Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja

Vuodenvaihteen muutoksia VM:n hallinnonalalla

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 20.12.2013 13.31
Tyyppi:Tiedote -

Ansiotuloverotus vuonna 2014

Veroasiat

Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärää korotetaan 2 880 eurosta 2 930 euroon ja poistumaprosenttia alennetaan 20 prosentista 19 prosenttiin, mikä keventää pienituloisten verotusta noin 40 eurolla vuodessa.

Työtulovähennyksen enimmäismäärää korotetaan 970 eurosta 1 010 euroon, kertymäprosenttia korotetaan 7,3 prosentista 7,4 prosenttiin ja poistumaprosenttia korotetaan 1,1 prosentista 1,15 prosenttiin. Muutos lisää käytettävissä olevaa tuloa noin 32 euroa vuodessa palkkatuloa 20 000 – 80 000 euroa ansaitsevilla. Muutos kohdentuisi noin 9 000 – 120 000 euron palkkatuloille. Osana työmarkkinajärjestöjen työllisyys- ja kasvusopimukseen liittyviä valtion toimia valtion tuloveroasteikon tulorajoja korotetaan 1,5 prosentilla, lukuun ottamatta ylintä tulorajaa.

Vuodelta 2014 toimitettavassa verotuksessa määrätään tuloverolain perusteella valtiolle ansiotulosta suoritettava vero tuloveroasteikon mukaan seuraavasti:

Verotettava ansiotulo, euroa Vero alaraja kohdalla, euroa Vero alarajan ylittävästä tulon osasta, %
16 300 - 24 300 8,00 6,50
24 300 - 39 700 528,00 17,50
39 700 - 71 400 3 223,00 21,50
71 400 - 100 000 10 038,50 29,75
100 000 - 18 547,00 31,75

Veroperustemuutokset keventävät ansiotuloverotusta, mutta kunnallisveron ja lakisääteisten vakuutusmaksujen korotukset saattavat kuitenkin joillakin kiristää verotusta.

Muita muutoksia tuloverotukseen

Asuntovelan korkovähennyksen määrää alennetaan siten, että vuonna 2014 vähennyskelpoinen määrä on 75 prosenttia. Vuonna 2015 vähennyskelpoinen määrää alenee edelleen 5 prosentilla, jolloin vähennyskelpoinen määrä on 70 prosenttia.

Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää korotetaan 2 000 eurosta 2 400 euroon.

Luonnollisen henkilön myydessä maa-alueita kunnalle myyntivoitto on verovapaata tuloa vuoden 2013 lokakuusta vuoden 2014 loppuun mennessä tehdyissä luovutuksissa.

Opintolainahyvityksellä korvataan verotuksen kautta nykyisin myönnettävä opintolainavähennys. Opintovelan korkovähennysoikeus poistuu vuoden 2015 alusta.

Kilometrikorvausten vuodelle 2014 aiottua lisäkiristystä 15 000 ajokilometriä ylittävälle osalle ei toteuteta.

Lisätietoja: ylitarkastaja Timo Annala, puh. 02955 30318

Verokortin toimittaminen työnantajalle muuttuu

Vuoden 2014 verokorttia ei tarvitse toimittaa työnantajalle, jos työnantaja saa ennakonpidätystiedot sähköisesti Verohallinnolta. Työnantaja kertoo työntekijälle, tarvitaanko paperinen verokortti. Muutos koskee vain Verohallinnon laskemia perusverokortteja. Palkan muutosverokortit on edelleen toimitettava erikseen työnantajalle.

Lisätietoja: ylitarkastaja Henna Ritari, puh. 02955 30591

Katso-yritystunnistuspalvelun jatko

Laissa säädettyä niin sanottua Katso-yritystunnistuspalvelua koskevaa Verohallinnon määräaikaista tehtävää jatketaan kolmella vuodella.

Lisätietoja: ylitarkastaja Timo Annala p. 02955 30318

Yleisradioveron korottaminen

Henkilön yleisradioveron pienintä maksuun pantavaa määrää korotetaan 50 eurosta 51 euroon ja veron enimmäismäärää 140 eurosta 143 euroon.

Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Jukka Vanhanen puh. 02955 30239

Muutoksia arvonlisäverotuksessa

Verosta vapautetaan tietyt palvelut, jotka yhteenliittymä myy jäsentensä verotonta tai muuta kuin liiketoiminnan muodossa harjoitettua toimintaa varten, edellyttäen, että vapautus ei aiheuta kilpailun vääristymää.

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Marja Niiranen, puh. 02955 30238

Yksityinen ammattikorkeakoulu rinnastetaan kiinteistön käyttöoikeuden luovutustilanteissa yliopistolaissa tarkoitettuun yliopistoon.

Lisätietoja: erityisasiantuntija Tuula Karjalainen puh. 02955 30542

Tupakkaveroa korotetaan

Savukkeiden, sikarien ja pikkusikarien, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotetaan keskimäärin 10 prosenttia. Korotukset kohdistuvat pääosin tupakkatuotteiden yksikköveroon. Korotus painottuu lievästi halpahintaisiin tuotteisiin. Korotus nostaa savukkeiden hintoja keskimääräin 7,7 prosenttia eli noin 38 senttiä savukeaskia kohden. Savukkeiksi käärittävän tupakan hinnat nousevat keskimäärin 8,5 prosenttia eli noin 37 senttiä 30 gramman tupakkapussia kohden.

Korotus kasvattaa tupakkaveron tuottoa vuositasolla 50 miljoonalla eurolla.

Lisätietoja: finanssisihteeri Veli Auvinen, puh. 02955 30384

Alkoholin veroa nostetaan

Veronkorotus kohdistetaan eri juomaryhmiin siten, että niiden verorasitus nousee yhtä paljon suhteessa puhtaaseen alkoholiin. Väkevien alkoholijuomien veroa korotetaan noin 5,3 prosenttia, oluen veroa 8,2 prosenttia ja viinien veroa noin 8,6 prosenttia. Keskimäärin alkoholijuomien valmisteveroa korotetaan noin seitsemän prosenttia. Korotuksen vuoksi alkoholijuomien hinnat nousevat keskimäärin 2,3 prosenttia.

Korotuksen arvioidaan kasvattavan alkoholiveron tuottoa vuositasolla 63 miljoonalla eurolla.

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Tanja Nurmi, puh. 02955 30335

Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero

Virvoitusjuomien valmistevero porrastetaan kahteen tasoon. Virvoitusjuomien, jotka sisältävät yli 0,5 prosenttia sokeria, valmistevero korotetaan 22 senttiin litralta valmista juomaa. Muiden virvoitusjuomien valmistevero säilyy nykyisellään 11 sentissä litralta. Sokeria sisältävien juomajauheiden vero korotetaan 95 sentistä 140 senttiin kilogrammalta. 

Virvoitusjuomien valmisteveron korotus kasvattaa valtion verotuloja vuosittain noin 55 miljoonaa euroa. Koska sokerittomien virvoitusjuomien verotaso säilyy nykyisellään, veronkorotuksen hinta-vaikutus rajoittuu vain sokeripitoisiin virvoitusjuomiin. Virvoitusjuomien hintahaitari on melko suuri, joten veronkorotuksen hintamuutos vaihtelee 3–12 prosentin välillä. Lisäksi mehutiivisteiden hinnat voivat nousta yli 20 prosenttia.

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Tanja Nurmi, puh. 02955 30335

Energiaverotusta koskeva lainsäädäntö

Fossiilisen moottoribensiinin hiilidioksidiveroa korotetaan 2,25 senttiä litralta ja fossiilisen dieselöljyn hiilidioksidiveroa 2,71 senttiä litralta. Korotuksen suuruus on noin 5 prosenttia.

Liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron korottaminen lisää valtion tuloja vuositasolla noin 115 miljoonaa euroa.

Sähköveroluokan I energiaveroa korotetaan 0,2 sentillä kilowattitunnilta. Korotus koskee kotitalouksia, palveluelinkeinoja ja julkista sektoria. Korotuksen suuruus on noin 12 prosenttia.

Sähköveron korotus lisää verotuottoa vuositasolla noin 80 miljoonaa euroa.

Maataloudessa käytetyistä polttoaineista maksettava veronpalautus rajataan koskemaan energiasisältöveron osuutta sen suuruisena kuin siitä säädetään nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetussa laissa. Kasvihuoneviljelijöiden ja muiden maatalousyrittäjien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi sähköstä palautettavaa veroa korotetaan sähköveroon tehtävää korotusta vastaavasti 1,2 senttiin kilowattitunnilta.

Vuonna 2013 maatalouden veronpalautuksen määrä on noin 50 miljoonaa euroa ja vuodesta 2014 lukien noin 30 miljoonaa euroa.

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Krista Sinisalo, puh. 02955 30248

Konesalien sähköverotuki

Sähköverotuksen rakennetta muutetaan siten, että teollisuuden, kaivostoiminnan ja maatalouden lisäksi myös konesaleissa kulutetusta sähköstä kannetaan alennettu, sähköveroluokan II mukainen vero. Alennuksen saamiseksi konesalitoiminnan tulee olla toiminnanharjoittajan pääasiallista liike-toimintaa ja lisäksi konesalin kokonaistehon tulee olla vähintään viisi megawattia. Konesalitoiminnan kasvun laajuudesta riippuen muutos tarkoittaa arviolta 10 miljoonan euron suuruista vuotuista sähköverotukea konesaleille.

Verotuki saatetaan voimaan valtioneuvoston asetuksella sen jälkeen kun komission valtiontukiluvan käsittely päättyy. Tukea sovelletaan sähköön, joka on käytetty lain tultua voimaan. 

Lisätietoja: hallitusneuvos Merja Sandell, puh. 02955 30191

Lähdeverolaki (rajoitetusti verovelvolliset)

Lähdeverolaki muuttuu siten, että rajoitetusti verovelvollisen Suomesta saamaa ansiotuloa voidaan verottaa verotusmenettelystä annetun lain mukaisessa järjestyksessä. Verotusmenettelystä annetun lain mukainen verotus koskee rajoitetusti verovelvollisia, jotka asuvat Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa taikka valtiossa tai alueella, jota koskee sopimus virka-avusta ja tietojenvaihdosta veroasioissa, tai jotka ovat tutkijadirektiivissä tarkoitetun oleskeluluvan haltijoita.

Ansiotulo verotetaan verotusmenettelystä annetun lain mukaisessa järjestyksessä, jos rajoitetusti verovelvollinen esittää tarvittavat selvitykset tuloista ja niihin kohdistuvista vähennyksistä. Nykyisiä ansiotulosta perittävää lähdeveroa (35 %) koskevia säännöksiä ei muuteta, sillä ne tulevat edelleen sovellettaviksi, jos verovelvollinen ei hae verotusmenettelystä annetun lain mukaan laskettua verokorttia tai muuten ilmaise tahtoaan verotuksen toimittamisesta verotusmenettelystä annetun lain mukaisessa järjestyksessä.

Määritettäessä Suomesta saadusta tulosta menevää veroa huomioon otetaan myös palkka, eläke ja sosiaaliturvaan perustuva suoritus, joka on saatu muualta kuin Suomesta ja joka on verovelvollisen asuinvaltiossa veronalaista tuloa. Lisäksi huomioon otetaan edellä mainitut tulot, jotka on saatu Suomesta ja joiden verottamisen verosopimus estää.

Lähdeverotusta sovellettaessa rajoitetusti verovelvollisille maksetut matkakustannusten korvaukset samoin kuin merityötuloa saavan korvaukset ovat tuloverolaissa säädetyllä tavalla verosta vapaita.

Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Marianne Malmgrén, puh. 02955 30163

Yritys- ja pääomatuloverotuksen muutokset

Yhteisöverokanta alenee 24,5 prosentista 20 prosenttiin. Pääomatulosta suoritettavan korkeamman verokannan, 32 prosenttia, soveltamisen rajaa lasketaan nykyisestä 50 000 eurosta 40 000 euroon.

Luonnollisen henkilön listatusta yhtiöstä saamasta osingosta 85 prosenttia on veronalaista pääoma-tuloa. Listaamattoman yhtiön jakamasta osingosta on 25 prosenttia veronalaista pääomatuloa siltä osin kuin osingon määrä vastaa osakkeen matemaattiselle arvolle laskettua kahdeksan prosentin vuotuista tuottoa, kuitenkin enintään 150 000 euroa. Euromääräisen rajan ylittävältä osalta osingosta 85 prosenttia on veronalaista pääomatuloa. Kahdeksan prosentin vuotuista tuottoa vastaavan määrän ylittävältä osalta osingosta on 75 prosenttia veronalaista ansiotuloa.

Yhteisön saama osinko on verovapaata tuloa, jos osinko on saatu kotimaiselta yhteisöltä tai ns. emo-tytäryhtiödirektiivissä tarkoitetulta ulkomaiselta yhtiöltä. Euroopan talousalueen valtiossa asuvalta muulta yhteisöltä kuin emo-tytäryhtiödirektiivissä mainitulta yhtiöltä saatu osinko on tietyin edellytyksin verovapaa. Osinko on kuitenkin kokonaan veronalaista tuloa, jos osinkoa jakava yhteisö on listattu yhtiö ja osingonsaaja listaamaton yhtiö, joka ei omista osinkoa jaettaessa välittömästi vähintään 10 prosenttia osinkoa jakavan yhtiön pääomasta. Osinko on kokonaan veronalaista tuloa myös silloin, kun osinko on saatu muualta kuin ETA-valtiosta.

Maatalouteen kuuluvien sekä luonnollisen henkilön elinkeinotoimintaan kuuluvien julkisesti noteeratun yhtiön maksamien osinkojen veronalainen osa on 85 prosenttia ja muun kuin julkisesti noteeratun yhtiön maksamien osinkojen veronalainen osa 75 prosenttia.

Osakeyhtiölaissa tarkoitettua varojenjakoa vapaan oman pääoman rahastosta pidetään verotuksessa osinkona. Listaamattoman yhtiön varojenjako rinnastetaan kuitenkin luovutukseen, jos pääomasijoituksen tekemisestä on kulunut enintään kymmenen vuotta. Varojenjakoa koskevaa sääntelyä sovel-letaan listaamattomasta yhtiöstä saatuun varojenjakoon ensimmäisen kerran vuonna 2016 jos pääomansijoitus on tehty ennen vuotta 2014.

Rajoitetusti verovelvollisten verotuksessa on otettu huomioon kansalliseen pääomatuloveroveron progressioon ja kansalliseen yhteisöjen tuloveroprosenttiin tehdyt muutokset tekemällä vastaavat muutokset eräisiin näiden verovelvollisten saamiin tuloihin sovellettaviin verokantoihin. Lisäksi rajoitetusti verovelvollisen verotuksessa osinkoa koskevaa sääntelyä sovellettaisiin myös osinkona pidettävään vapaan oman rahastosta saatuun varojenjakoon.

Edustusmenoja ei voi enää vähentää verotuksessa.

Yhteisöjen, avointen yhtiöiden ja kommandiittiyhtiöiden korkovähennysoikeuden rajoittamista koskevaa sääntelyä muutetaan siten, että vähennyskelpoisten korkojen enimmäismäärä alenee 30prosentista 25 prosenttiin ja prosenttiosuuden laskentapohjaan lisättävistä eristä poistetaan rahoitus-omaisuuden menetykset ja arvonmuutokset.

Työnantajan on mahdollista saada verotuksessa lisävähennys työntekijöiden ammatillista osaamista edistävästä koulutuksesta.  Ns. koulutusvähennys määräytyy koulutukseen osallistuneiden työntekijöiden ja yrityksen keskimääräisen päiväpalkan perusteella.

Tuotannollisten investointien korotetuista poistoista verovuosina 2013 - 2015 annetun lain sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennystä koskevan lain voimassaoloaikaa lyhennetään koskemaan vain vuosia 2013 ja 2014.

Lisätietoja: erityisasiantuntija Anu Rajamäki, puh. 02955 30398

Kiinteistöverotus

Rakennusten verotusarvot nousevat, kun niiden perusteena olevia jälleenhankinta-arvoja korotetaan 7,14 prosentilla. Lisäksi asuinrakennusten ikäalennusten enimmäismäärää alennetaan 70 prosenttiin 80 prosentista. Myös maapohjien verotusarvoja korotetaan koko maassa noin 4 prosentilla. Lisäksi maapohjien aluehinnan vähimmäisarvoksi tulee yksi euro neliömetriltä. Kiristykset kohdistuvat tasaisesti koko maahan ja eri verovelvollisille, joita ovat yksityiset kotitaloudet, yritykset ja muut yhteisöt.

Pääkaupunkiseudun kunnissa rakentamattoman rakennusmaan veroprosentin tulee olla vähintään 1,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin kunnassa sovellettu yleinen kiinteistöveroprosentti. Korotuksen piiriin kuuluvat myös saman omistajan asuttaman asuinpaikan viereinen rakennuspaikka.

Tuulivoimaloihin liittyvien rakennusten ja rakennelmien kiinteistöverotusta kiristetään siten, että vuotuinen ikäalennus on 2,5 prosenttia ja ikäalennusten vuosittain kertyvä enimmäismäärä on 40 prosenttia. 

Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Jukka Vanhanen, puh. 02955 30239

Kunta-asiat

Kunnan peruspalvelujen valtionosuusprosentti alenee 29,57 prosenttiin

Eduskunta on hyväksynyt lain kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lainmuuttamisesta (vahvistetaan 30.12.2013). Muutokset merkitsevät, että kunnan peruspalvelujen valtionosuusprosenttia alennetaan 29,57 prosentiksi valtionosuusvähennyksen sekä valtionosuustehtävien laajuuden ja laadun yhteisvaikutuksen perusteella.

Valtio rahoittaa kuntien peruspalveluja valtionosuuksin 8,6 miljardilla eurolla vuonna 2014, mikä on noin 65 miljoona euroa vähemmän kuin edellisvuonna. Kuntien valtionavut määräytyvät pääosin laskennallisin perustein ja ovat kunnan tuloina yleiskatteisia, eli kunta voi harkintansa mukaan päättää niiden käytöstä.

Valtionosuuksia alentaa erityisesti hallitusohjelman mukainen peruspalvelujen valtionosuuksien 362 miljoonan euron vähennys, joka pienentää valtionosuuksia 67 euroa asukasta kohti kaikissa kunnissa. Vähennys toteutetaan alentamalla kuntien valtionosuusprosenttia 1,43 % -yksiköllä. Lisäksi valtionosuuksien tasoa alentavat muutamat tehtävien siirrot sekä lääkintä- ja lääkärihelikopteritoiminnan rahoitukseen liittyvä siirto.

Toisaalta valtionosuuksia kasvattavat erityisesti indeksikorotus 119 miljoonalla eurolla sekä jäteveron tuottoa vastaava 70 miljoonan euron valtionosuuden korotus. Uudet tai laajenevat tehtävät lisäävät valtionosuuksia hieman yli 50 miljoona euroa. Näiden lisäksi asukasluvun, ikärakenteen sekä määräytymistekijöiden muutosten perusteella valtionosuudet lisääntyvät yhteensä noin 81 miljoonalla eurolla.

Kuntien tehtävien ja velvoitteiden rahoituksen tasapainoa tarkastellaan peruspalveluohjelmassa ja siihen liittyvässä vuosittaisessa peruspalvelubudjetissa, joka on osa valtion kehys- ja talousarviomenettelyä. Budjettiesitykseen sisältyvien toimenpiteiden arvioidaan kokonaisuudessaan heikentävän kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2013 verrattuna nettomääräisesti 257 miljoonalla eurolla.

Päätökset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta

Valtiovarainministeriön kunta- ja aluehallinto-osasto tekee päätökset vuoden 2014 kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta, verotuloihin perustuvasta valtionosuuden tasauksesta sekä kotikuntakorvausten perusosista joulukuun 2013 loppuun mennessä. Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden laskentaperusteina ovat sosiaali- ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen ja yleisten kirjastojen laskennalliset kustannukset sekä taiteen perusopetukseen ja yleisen kulttuuritoimen laskennalliset perusteet. Lisäksi kunnan peruspalvelujen valtionosuus sisältää yleisen osan, erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan ja saamelaisten kotiseutualueen lisäosan, valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset sekä vuoden 2010 valtionosuusjärjestelmämuutoksen tasauksen.

Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden, esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten ja opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämien valtionosuuksien maksatus tapahtuu kootusti yhtenä kokonaisuutena valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksesta kuukausittain kuukauden 11. päivään mennessä. Vuonna 2014 kunnan peruspalvelujen valtionosuuden ja kotikuntakorvaustulojen saajina on 304 kuntaa ja 98 muuta perusopetuksen järjestäjää.

Valtion työmarkkinalaitos

Uusi yhteistoimintalaki valtiolle

Uusi laki yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa tulee voimaan 1.1.2014 ja kumoaa voimassa olevan samannimisen lain. Lailla uudistetaan ja selkeytetään yhteistoimintaa ohjaavien säännösten rakennetta sekä valtion työpaikoilla toteutettavan yhteistoiminnan menettelytapoja ja sisältöä.

Lailla vähennetään yhteistoimintaa koskevien eritasoisten sopimusten määrää sisällyttämällä lakiin merkittävimmät keskustason sopimusmääräykset, jotka koskevat koko valtionhallinnon tai useamman kuin yhden ministeriön hallinnonalan muutoshankkeita koskevaa yhteistoimintaa.

Laissa korostetaan työelämän laadun ja henkilöstön työhyvinvoinnin edistämistä yhteistoiminnan kautta. Myös henkilöstön mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa päätöksiin niiden valmisteluvaiheessa lisätään.  Merkittäviä uudistuksia ovat myös välittömän yhteistoiminnan ja työnantajan uudelleentyöllistymistä tukevan toimenpidevelvoitteen saattaminen lain tasolle sekä työnantajan tiedonanto- ja selvitysvelvollisuuden selkeyttäminen. Myös hyvityksen määräytymistä, henkilöstön lomauttamista, osa-aikaistamista ja irtisanomista koskevaa neuvotteluaikaa, henkilöstösuunnittelua ja alihankintatyöstä annettavia tietoja koskevia säännöksiä uudistetaan. Lailla säädetään myös yhteistoiminnan arvioinnin ja valvonnan toteuttamisesta.

Aluehallinto

Muutoksia aluehallintovirastojen tehtävissä ja organisaatiossa

Aiemmin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa hoidetut kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät ja oppilaitosrakentamistehtävät sekä niitä hoitanut henkilöstö siirtyvät 1.1.2014 lukien aluehallintovirastoihin. Jokaiseen aluehallintovirastoon perustetaan uusi opetus- ja kulttuuritoimi -vastuualue, jolla hoidetaan ELY-keskuksista siirtyvät opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tehtävät sekä aluehallintovirastoissa jo nykyisin hoidettavat opetus- ja muun sivistystoimen sekä lasten päivähoitotoimen tehtävät.

Samanaikaisesti aluehallintovirastojen poliisitoimen vastuualueet lakkaavat. Poliisin tehtävien uudelleenjärjestely on osa poliisin hallintorakenneuudistuksen kolmannen vaiheen toteutusta. Aluehallintovirastoille kuuluvat alueellisen varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittamistehtävät sekä alue- ja paikallishallinnon turvallisuussuunnittelun edistämistehtävät aluehallintovirasto hoitaa vastaisuudessa yhteistyössä paikallisten poliisilaitosten kanssa.

Vähittäiskaupan sekä parturi- ja kampaamoliikkeiden aukioloajoista annetun lain mukaisten aukioloaikojen poikkeuslupien käsittely keskitetään valtakunnallisesti Lapin aluehallintovirastoon.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki, puh. 02955 30129

Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut

Uusi palvelukeskus perustetaan vuoden alussa

Laki valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä tulee voimaan 1.1.2014. Samaan aikaan perustetaan valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja tuottava palvelukeskus.

Vuoden alusta astuu voimaan myös valtiovarainministeriön päätös, jonka mukaan palvelukeskuksen päätoimipaikaksi tulee Jyväskylä. Hankkeen esitys palvelukeskuksen nimeksi on Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, mutta nimi säädetään myöhemmin annettavalla valtioneuvoston asetuksella.

Palvelukeskus aloittaa toimintansa heti, kun käynnistysvaiheen määräaikainen johto on valittu. Varsinainen palvelutuotanto alkaa, kun ensimmäiset toimintosiirrot on tehty.

Lisätietoja hankkeesta: www.vm.fi/tori

aluehallinto aluepolitiikka hallinto henkilöstö johtaminen raha talous tietotekniikka tietoverkot vakuutus verotus viestintä

Tutustu myös

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen valtion aluehallinnon uudistuksesta

TEM VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:19.6.2025 8.20

Jenni Hellström valtiovarainministeriön viestintäjohtajaksi

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:15.5.2025 13.37

25 haki valtiovarainministeriön viestintäjohtajaksi

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:13.2.2025 15.12

Yhteiset periaatteet julkisen johtamisen tueksi

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:4.2.2025 13.15

Terhi Järvikare jatkaa vero-osaston osastopäällikkönä

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:23.1.2025 13.39

5 haki vero-osaston osastopäälliköksi

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:14.11.2024 15.00
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
      • Taloudellinen katsaus syksy 2025
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot