FI SV

Lakimuutosten valmistelu alkaa
Tulorekisteri laajenee kahdessa vaiheessa – eläkkeet ja etuudet mukaan 2021

Valtiovarainministeriö 28.5.2019 9.00
Tiedote

Tulorekisterin laajennuksen aikataulua on tarkoitus muuttaa. Valtiovarainministeriö alkaa valmistella lakimuutoksia, jotka lykkäisivät eläkkeiden ja etuuksien ottamista mukaan vuoteen 2021. Palkkatietojen käyttäjäjoukko laajenisi kuitenkin suunnitellusti ensi vuonna.

Tulorekisteri otettiin käyttöön tämän vuoden alussa. Työnantajat ilmoittavat tulorekisteriin tiedot maksamistaan palkoista, palkkioista ja muista ansiotuloista. Rekisterin tietoja käyttävät nyt Verohallinto, työeläkeala, Kela ja Työllisyysrahasto.

Uuden aikataulun mukaan tulorekisteriä laajennettaisiin seuraavasti:

  • Vuonna 2020: Tulotietojen käyttäjien joukko laajenee niin, että mukaan tulevat muun muassa työttömyyskassat, KEHA-keskukset, aluehallintovirastot, vakuutusyhtiöt, kunnat ja Tilastokeskus.
  • Vuonna 2021: Tietosisältö laajenisi niin, että mukaan tulisivat eläkkeet ja etuudet.

Tavoitteena varmistaa toimivuus

Alun perin molemmat laajennukset oli suunniteltu toteutettaviksi vuoden 2020 alussa. Alkuvuoden kokemukset tulorekisteristä ovat kuitenkin osoittaneet, että edessä on enemmän työtä kuin oli ennakoitu.

”Kyseessä on niin iso muutos, että se olisi hyvä jakaa kahteen osaan. Näin varmistaisimme, että kaikki toimii kitkattomasti laajennusten jälkeenkin. Lisäksi tarvitsisimme tänä vuonna lisää aikaa työnantajien neuvontaan”, sanoo hankepäällikkö Arto Leinonen.

Valtiovarainministeriö alkaa valmistella tarvittavia lakimuutoksia. Hallituksen esitys olisi tarkoitus antaa ensi syksynä.

Tulorekisterin uutinen

Tulorekisteri digitalisoi palkkaraportoinnin – yritysten työtä pitää vielä helpottaa (kolumni 11.3.)

Tulorekisterin laajennus helpottaa etuuksien hakemista ja tehostaa etuuspäätösten käsittelyä (tiedote 22.11.2018)

Lisätietoja:

Hankepäällikkö Arto Leinonen, puh.02955 30450, arto.leinonen(at)vm.fi

Julkisen hallinnon ICT Verotus