Kansallisen tulorekisterin perustamishanke
VM055:00/2014 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen toimikausi on 1.11.2014-31.12.2019. Hanke vaiheistetaan seuraavasti:
1) Hankkeen järjestäytyminen 11-12/2014.
2) Rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittely sekä hankinnan valmistelu 1/2015-2/2016.
3) Hankintaprosessi 12/2015-6/2016.
4) Rekisterin määrittely, suunnittelu, toteutus ja testaus 8/2016-12/2018.
5) Rekisterin I käyttöönotto 1.1.2019 alkaen.
6) Rekisterin II käyttöönotto 1.1.2020 alkaen.
Valtiovarainministeriö vastaa hankkeen vaiheista 1 ja 2 sekä hankkeen ohjauksesta ja sidosryhmäyhteistyöstä koko hankkeen ajan. Lisäksi valtiovarainministeriö johtaa tarvittavien lainsäädäntömuutosten valmistelua koko hankkeen ajan. Rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyn sekä hankinnan valmistelun toimikauden päättyessä 29.2.2016 hanke tarvittaessa organisoidaan rekisterin toteutuksen edellyttämässä laajuudessa uudelleen. Verohallinto ottaa vastuun rekisterin teknisestä toteutuksesta hankkeen 3. vaiheesta alkaen. ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM055:00/2014
Asianumerot 1122/00.01.00.01/2014, VM/1237/03.01.00/2016
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.11.2014 – 31.12.2019
Asettamispäivä 27.11.2014
Yhteyshenkilö
Arto Leinonen, hankepäällikkö
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Perustamishankkeen tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa tulo- ja muita tietoja yksilötasolla sisältävä kattava ja keskitetty kansallinen tietokanta, johon tiedot ilmoitetaan reaaliaikaisesti, maksukohtaisesti ja yhteisesti hyväksyttyjen vakioitujen standardien mukaisesti. Rekisteri toimii uudella sähköisellä palveluväylällä (Kansallinen palveluarkkitehtuuri). Rekisterin käyttöoikeudet ovat rekisteriin tietoja tuottavilla ja niitä hyödyntävillä tahoilla sekä tulonsaajilla itsellään. Rekisterin tiedonsaanti- ja käyttöoikeuksista sekä tietojen julkisuudesta ja salassapidosta säädetään lailla. Tulorekisterin omistajana ja vastuuviranomaisena tulee rekisterin käyttöönoton jälkeen olemaan Verohallinto.
Hanke tuottaa vaikuttavuusarvioinnin kansallisesta tulorekisteristä
Tiivistelmä
Kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen toimikausi on 1.11.2014-31.12.2019. Hanke vaiheistetaan seuraavasti:
1) Hankkeen järjestäytyminen 11-12/2014.
2) Rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittely sekä hankinnan valmistelu 1/2015-2/2016.
3) Hankintaprosessi 12/2015-6/2016.
4) Rekisterin määrittely, suunnittelu, toteutus ja testaus 8/2016-12/2018.
5) Rekisterin I käyttöönotto 1.1.2019 alkaen.
6) Rekisterin II käyttöönotto 1.1.2020 alkaen.
Valtiovarainministeriö vastaa hankkeen vaiheista 1 ja 2 sekä hankkeen ohjauksesta ja sidosryhmäyhteistyöstä koko hankkeen ajan. Lisäksi valtiovarainministeriö johtaa tarvittavien lainsäädäntömuutosten valmistelua koko hankkeen ajan. Rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyn sekä hankinnan valmistelun toimikauden päättyessä 29.2.2016 hanke tarvittaessa organisoidaan rekisterin toteutuksen edellyttämässä laajuudessa uudelleen. Verohallinto ottaa vastuun rekisterin teknisestä toteutuksesta hankkeen 3. vaiheesta alkaen.
Perustamishankkeessa suunnitellaan, määritellään ja toteutetaan tulorekisterin toiminnallinen kokonaisuus. Toiminnallinen kokonaisuus muodostuu mm. varsinaisesta tulorekisteristä, joka sisältää tiedon hyödyntäjien tarpeita vastaavat yksityiskohtaiset tulotiedot sekä liittymäpalveluista, jotka välittävät tiedot niitä tuottavista järjestelmistä tulorekisteriin ja sieltä edelleen tiedon hyödyntäjille. Rekisterin suunnittelussa huomioidaan tiedon tuottajien ja tiedon hyödyntäjien toiminnalliset tarpeet rekisteriä kohtaan sekä rekisterin tietosisällölliset tarpeet, jotka ilmenevät rekisteriä varten laadittavasta tulokoodistosta ja sitä tukevasta sanastosta.
Nyt asetettavan hankkeen tavoitteena on toteuttaa rekisteri, johon palkkatuloja koskevat tiedot kerätään reaaliaikaisesti ja tapahtumakohtaisesti. Toteutettavaan rekisteriin kerätään myös eläke- ja muita etuustuloja koskevat ajantasaiset tiedot mahdollisimman kattavasti heti rekisterin käyttöönotosta lähtien. Tulorekisterin suunnittelussa ja määrittelyssä huomioidaan rekisterin laajennettavuus kattamaan myöhemmin muitakin tulo- ja vähennystietoja sekä yksittäisen palkansaajan työssäolotietoja ja muita lakisääteisten velvollisuuksien hoitamisessa tarvittavia tietoja.
Perustamishanke vastaa lainsäädäntöön tulorekisterin perustamisen ja käyttöönoton johdosta tarvittavien muutosten valmistelusta yhdessä kunkin hallinnonalan lainsäädännöstä vastaavien ministeriöiden tai viranomaisten edustajien kanssa.
Teknologia-, palvelu- ja arkkitehtuuriratkaisut suunnitellaan yhteistyössä Verohallinnon kanssa, joka tulee olemaan rekisterin omistaja ja vastuuviranomainen rekisterin käyttöönoton jälkeen. Näihin liittyvissä ratkaisuissa otetaan huomioon myös rekisterin muiden sidosryhmien tarpeet.
Hankkeen järjestäytymisvaiheen sekä rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyn ja hankinnan valmisteluvaiheen tehtävät on kuvattu tarkemmin liitteenä olevassa hankesuunnitelman luonnoksessa (Liite 1). Hankkeen seuraavien vaiheiden aikataulu- ja toteutussuunnitelmat laaditaan erikseen perustamishankkeen aikana. Eri vaiheiden sisältö ja niiden aikataulutus voivat myöhemmin muuttua suunnitellusta hankkeen ohjausryhmän päätöksellä.
Hanke huolehtii tarvittavasta markkinoinnista ja viestinnästä sidosryhmille työn kaikissa vaiheissa. Hanketoimisto raportoi hankkeen edistymisestä ohjausryhmälle ja neuvotteluryhmälle.
Toteutuksen ja hankinnan valmistelun vaiheen tuloksia ovat:
1) Tulorekisterin toiminnalliset, tietosisällölliset ja tekniset vaatimusmäärittelyt.
2) Rekisteriin tarvittavien liittymäpalveluiden kuvaukset.
3) Rekisterin hallinnointimallin ja ilmoitusvalvonnan kuvaukset.
4) Tulokoodiston palkkatuloja sekä eläke- ja muita etuustuloja koskeva osuus ja niitä tukeva sanasto.
5) Lainsäädäntöön tarvittavien muutosten selvittäminen, näiden muutosten valmistelu ja hallituksen esitysten tuottaminen.
6) Rekisterin edellyttämien ICT- ja teknologiaratkaisujen kuvaukset.
7) Hankintastrategian määrittely.
8) Hankkeen myöhempien vaiheiden tehtävien kuvaukset.
Lähtökohdat
Tulorekisterin perustaminen liittyy laajempaan kansalliseen kokonaisinfrastruktuurin kehittämishankkeeseen, jota valmisteltiin ICT 2015 –työryhmässä (21 polkua Kitkattomaan Suomeen). Rekisteri on työryhmän ehdotus yritysten reaaliaikaisen talouden vaatiman infrastruktuurin rakentamisesta. Tulorekisteri on yksi tärkeimmistä kansallisen palveluarkkitehtuurin toiminnoista ja kattaa lähes kaikki kansalaiset. Hanke sisältyy hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan (Hallituksen päätös rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta osana julkisen talouden suunnitelmaa 25.3.2014).
Tulotietojärjestelmästä annetulla lailla (53/2018) toteutettu hankkeen I vaihe, jota sovelletaan 1.1.2019 alkaen.
Muut asiakirjat ja muistiot
-
17.4.2018 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
Suomen Kuntaliiton jäsenmuutosesitys kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen ohjausryhmään PDF
28.9.2017 Suomen Kuntaliitto
-
21.12.2016 Kunnallinen työmarkkinalaitos
-
Arviointineuvoston ilmoitus hallituksen esityksen arvioitavaksi ottamisesta
5.9.2016 Lainsäädännön arviointineuvosto
-
Arviointineuvostolle; Hallituksen esitys laiksi tulotietojärjestelmästä ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
15.7.2016 Valtiovarainministeriö
-
19.2.2016 Suomen Kuntaliitto
-
Suomen Yrittäjien jäsenmuutosesitys tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmään PDF
12.1.2016 Suomen Yrittäjät
-
Suomen Yrittäjien jäsenmuutosesitys tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmään PDF
12.1.2016 Suomen Yrittäjät
-
7.1.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
16.12.2014 Palkansaajakeskusjärjestöt
-
10.12.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
8.12.2014 Valtiovarainministeriö
-
Tiedote 202/2014; Kansallisen tulorekisterin perustamishanke on käynnistynyt / Projekt för grundande av nationellt inkomstregister inleddes
5.12.2014 Valtiovarainministeriö
-
11.11.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
7.11.2014 Suomen Yrittäjät
-
Verohallinnon jäsenten nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin HTM
7.11.2014 Verohallinto
-
7.11.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
Kansaneläkelaitoksen jäsenten nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin HTML
6.11.2014 Kansaneläkelaitos
-
Eläketurvakeskuksen jäsenten nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin PDF
6.11.2014 Eläketurvakeskus
-
KT Kuntatyönantajien jäsenten nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin PDF
5.11.2014 KT Kuntatyönantajat
-
Tilastokeskuksen jäsenten nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin HTML
5.11.2014 Tilastokeskus
-
5.11.2014 Työeläkevakuuttajat TELA
-
Helsingin kaupungin jäsenten nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin PDF
5.11.2014 Helsingin kaupunki
-
3.11.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Taloushallintoliiton jäsenen nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin HTML
2.11.2014 Taloushallintoliitto
-
31.10.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
30.10.2014 KT Kuntatyönantajat
-
30.10.2014 Finanssialan Keskusliitto
-
Työttömyyskassojen jäsenten nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen alatyöryhmiin HTML
30.10.2014 Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö
-
Helsingin kaupungin jäsenen nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen ohjausryhmään PDF
30.10.2014 Helsingin kaupunki
-
Taloushallintoliiton jäsenen nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen ohjausryhmään PDF
30.10.2014 Taloushallintoliitto
-
Verohallinnon jäsenen nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen ohjausryhmään TXT
29.10.2014 Verohallinto
-
Tilastokeskuksen jäsenen nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen ohjausryhmään HTML
29.10.2014 Tilastokeskus
-
29.10.2014 Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (Palkeet)
-
28.10.2014 Työeläkevakuuttajat TELA
-
28.10.2014 Valtiovarainministeriö
-
28.10.2014 Suomen kuntaliitto
-
Eläketurvakeskuksen jäsenen nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen ohjausryhmään HTML
24.10.2014 Eläketurvakeskus
-
Kelan jäsenen nimeäminen kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen ohjausryhmään HTML
23.10.2014 Kela
-
22.10.2014 Tapaturmavakuutuslaitosten liiton (TVL)
-
21.10.2014 Työttömyysvakuutusrahasto
-
15.10.2014 Valtiovarainministeriö
-
Liite jäsenesityspyyntöön; asettamispäätösluonnos PDF
15.10.2014 Valtiovarainministeriö
-
Liite jäsenesityspyyntöön; hankesuunnitelma PDF
15.10.2014 Valtiovarainministeriö
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
4.11.2016 Oikeusministeriö
-
1.9.2016 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
31.8.2016 Finanssialan Keskusliitto FK
-
31.8.2016 Eläketurvakeskus ETK
-
Eläketurvakeskuksen lausunnon liite PDF
31.8.2016 Eläketurvakeskus
-
30.8.2016 Suomen Yrittäjät
-
30.8.2016 Eduskunnan oikeusasiamies
-
26.8.2016 Korkein hallinto-oikeus
-
26.8.2016 Verohallinto
-
26.8.2016 Suomen Kuntaliitto
-
25.8.2016 SAK ry, AKAVA ry ja STTK ry
-
25.8.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
25.8.2016 Koulutusrahasto
-
25.8.2016 Työttömyysvakuutusrahasto
-
25.8.2016 Keskuskauppakamari
-
25.8.2016 Valtakunnanvoudinvirasto
-
25.8.2016 Kansaneläkelaitos, Kela
-
25.8.2016 Poliisihallitus
-
25.8.2016 Palkansaajien tutkimuslaitos
-
25.8.2016 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
25.8.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
25.8.2016 Vakuutuskeskus
-
25.8.2016 Veronmaksajain Keskusliitto ry
-
25.8.2016 Suomen ortodoksisen kirkon kirkollishallitus
-
24.8.2016 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
-
24.8.2016 Tapaturmavakuutuskeskus TVK
-
24.8.2016 Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, ETLA
-
24.8.2016 KT Kuntatyönantajat
-
24.8.2016 Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet
-
24.8.2016 Maatalousyrittäjien eläkelaitos, Mela
-
24.8.2016 Eläkesäätiöyhdistys - ESY ry
-
24.8.2016 Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry
-
23.8.2016 Valtiokonttori
-
23.8.2016 Keva
-
22.8.2016 Metsähallitus
-
22.8.2016 Rajavartiolaitos
-
22.8.2016 Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
-
22.8.2016 Eläkeliittojen etujärjestö EETU ry
-
22.8.2016 Kansallisarkisto
-
19.8.2016 Tilastokeskus
-
19.8.2016 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
19.8.2016 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
-
19.8.2016 Helsingin kaupunki
-
19.8.2016 KEHA-keskus
-
18.8.2016 Kirkkohallitus
-
15.8.2016 Finanssivalvonta
-
12.8.2016 Maa- ja metsätalousministeriö
-
11.8.2016 Merimieseläkekassa
-
27.7.2016 Keskusrikospoliisi
-
22.7.2016 Tietosuojavaltuutettu
-
11.7.2016 Valtiovarainministeriö
-
Liite 2; LUONNOS PALKKATIETOILMOITUKSEN TIETOSISÄLLÖKSI Saate sidosryhmien käsittelyn pohjaksi PDF
8.7.2016 Valtiovarainministeriö
-
29.6.2016 Valtiovarainministeriö
Asettaminen ja organisointi
-
Kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen asettamispäätös PDF
8.12.2014 Valtiovarainministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Leinonen, Arto
hankepäällikkö
valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
15.4.2014 –