Valtion aluehallinnon virastorakenteen ja tehtävienjaon selvityshanke
VM094:00/2021 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Hankkeen tavoitteena on selvittää ja kuvata valtion aluehallinnon virastorakenteen ja tehtävienjaon muutosvaihtoehdot poliittisen päätöksenteon pohjaksi.
Hankkeen eteneminen
Valtion aluehallinnon virastorakenteen ja tehtävienjaon selvityshankkeen loppuraportti valmistunut
3.5.2022 Raportointi
Lisätietoa
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM094:00/2021
Asianumerot VN/19798/2021
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 27.8.2021 – 31.3.2022
Asettamispäivä 27.8.2021
Yhteyshenkilö
Mikko Saarinen, Neuvotteleva virkamies
puh. +358 295 530 047
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on selvittää ja kuvata valtion aluehallinnon virastorakenteen ja tehtävienjaon muutosvaihtoehdot poliittisen päätöksenteon pohjaksi.
Tavoitteen toteuttamiseksi hankkeen tehtävät ovat:
• nykytilan kuvauksen laatiminen
• vaihtoehtoisten rakenneperiaatteiden määrittely muutosvaihtoehtojen pohjaksi
• periaatteista johdettujen konkreettisten ja keskenään vaihtoehtoisten muutosvaihtoehtojen määrittely
• muutosvaihtoehtojen mukaisten rakenteiden avainlukujen arviointi
• muutosten laajuuden ja aikataulun sekä vaiheistamisen mahdollisuuksien arviointi eri vaihtoehdoissa
• muutosvaihtoehtojen vaikutusten arviointi.
Selvitystyö kattaa valtion aluehallinnon virastot sekä yhteydet näitä ohjaaviin keskushallinnon virastoihin (Ruokavirasto, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes, Väylävirasto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira) ja niiden tehtäviin.
Hankkeen tulee laatia tavoitteen ja tehtävien mukaiset selvitykset yhden kootun loppuraportin muotoon.
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena on selvittää ja kuvata valtion aluehallinnon virastorakenteen ja tehtävienjaon muutosvaihtoehdot poliittisen päätöksenteon pohjaksi.
Lähtökohdat
Valtion aluehallinnon virastoja ovat aluehallintovirastot, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ja ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) sekä Ahvenanmaan valtionvirasto.
Hallitusohjelman mukaisessa aluehallinnon ja monialaisten maakuntien 12.1.2021 valmistuneessa parlamentaarisen selvitystyössä on ehdotettu, että sote-uudistusta koskevan hallituksen esityksen mukaisille hyvinvointialueille siirrettäisiin kuntien nykyisin hoitamat ympäristöterveydenhuollon tehtävät 1.1.2026. Lisäksi selvityksessä esitetään harkittavaksi monialaisten maakuntien tehtävien laajentamisen jatkotarkastelu. Selvityksen mukaan mahdollinen jatkotarkastelu tulisi tehdä toimintaympäristön muuttuessa ja hyvinvointialueiden toiminnan vakiintuessa myös ympäristöterveydenhuollon tehtävien osalta. Ehdotusten mukaisista tehtäväsiirroista hyvinvointialueille ei aiheudu välttämättömiä muutostarpeita valtionhallinnon rakenteeseen. Selvityksessä todetaan kuitenkin, että yleisellä tasolla ja pidemmällä aikavälillä arvioiden jo hyvinvointialueiden perustaminen muuttaa niin merkittävästi julkisen hallinnon perusrakennetta, että tämä tulee väistämättä heijastumaan myös valtionhallinnon uudelleenorganisoinnin ratkaisuihin.
Hallituksen esitys koskien hyvinvointialueiden perustamista sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisen uudistamista, on hyväksytty eduskunnassa 23.6.2021 ja Tasavallan Presidentti on vahvistanut lait 29.6.2021. Uudistuksen sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä pelastustointa koskevat lait tulevat voimaan 1.7.2021, alueen toimintaan kytkeytyviä säännöksiä koskevat lait 1.3.2022 ja varsinaiset tehtävien hoitoon sekä verotukseen ja rahoitukseen liittyvät lait 1.1.2023.
Pääministeri Sanna Marinin hallituksen puoliväli- ja kehysriihipäätöksen 29.4.2021 mukaan hallitus jatkaa valmistelua TE-palvelujen siirtämiseksi kunnille. Valtio ja kunnat jakaisivat työllisyyspalvelujen rahoitukseen liittyvää kustannusvastuuta. Jatkovalmistelussa selvitetään, mitkä tehtävät on tarkoituksenmukaista valtion järjestää valtakunnallisesti. Jatkovalmistelussa arvioidaan kunnille siirrettävien tehtävien rahoituksen sisällyttämistä valtionosuusjärjestelmään. Tehtävät siirtyisivät vuoden 2024 aikana, ja nykyisiä kuntakokeiluja jatkettaisiin siihen asti.
Työllisyyspalveluiden siirrolla on suora vaikutus paitsi valtion virastoina nykyisin toimiviin työ- ja elinkeinotoimistoihin niin myös niitä ohjaaviin ja osaltaan työllisyyspalvelujen kokonaisuuteen kuuluvia tehtäviä hoitaviin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksiin, jotka kuuluvat valtion aluehallintoon.
Sosiaali- ja terveysministeriön asettama sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lupa- ja valvontatehtävien organisointia selvittävä työryhmä on antanut väliraporttinsa. Työryhmä ehdottaa perustettavaksi valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan valvontaviraston, johon yhdistetään nykyiset Valviran tehtävät sekä aluehallintovirastojen Peruspalvelut, oikeusturva- ja luvat vastuualueiden tehtävät, siltä osin kuin ne ovat STM:n ohjauksessa.
Perustuslain 119 §:n mukaan valtion keskushallintoon voi kuulua valtioneuvoston ja ministeriöiden lisäksi virastoja, laitoksia ja muita toimielimiä. Valtiolla voi lisäksi olla alueellisia ja paikallisia viranomaisia. Eduskunnan alaisesta hallinnosta säädetään erikseen lailla. Valtionhallinnon toimielinten yleisistä perusteista on säädettävä lailla, jos niiden tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä. Valtion alue- ja paikallishallinnon perusteista säädetään niin ikään lailla. Valtionhallinnon yksiköistä voidaan muutoin säätää asetuksella.
Valtionhallinnon virastorakenne on 2000-luvun kuluessa tiivistynyt merkittävästi ja erityisesti alueellisen toimivallan pieniä virastoja on yhdistetty toimivallaltaan valtakunnallisiksi, resursseiltaan vahvoiksi virastoiksi. Lakitasolla säädettyyn alueelliseen organisointiin perustuvat nykyisistä virastoista vain aluehallintovirastot, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, poliisilaitokset, työ- ja elinkeinotoimistot sekä Ahvenanmaan valtionvirasto. Uuden hallinnon tason muodostuminen hyvinvointialueiden perustamisen myötä tuo vielä oman uuden arviointinäkökulmansa tähän tendenssiin, jossa valtiolla hallintotehtävien hoidossa selväksi pääsäännöksi on muodostunut valtakunnallinen toimivalta.
Hankkeen asettaminen
-
Asettamispäätös_aluehallinnon_virastorakenneselvitys PDF
27.8.2021 Valtiovarainministeriö
Päätös jatkoajasta, hankemuutoksesta tai hankekokoonpanon muuttamisesta
-
Jäsenmuutospäätös_aluehallintoselvitys_1.2.2022.pdf PDF
7.2.2022 Valtiovarainministeriö
-
Jäsenmuutospäätös_aluehallintoselvitys_28.10.2021.pdf PDF
3.11.2021 Valtiovarainministeriö
Hankkeen päättäminen
-
Valtion aluehallinnon virastorakenteen ja tehtävienjaon selvityshankkeen loppuraportti_VM_2022_36 PDF
14.7.2022 Valtiovarainministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Saarinen, Mikko
Neuvotteleva virkamies
valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
4.8.2021 –