Hallituksen esitys joukkorahoituslaiksi ja laeiksi eräiden muiden lakien muuttamisesta
VM124:00/2013 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Valtiovarainministeriö julkaisi yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa 13.3.2014 raportin joukkorahoituksesta (Raportti joukkorahoituskyselystä - Joukkorahoitus on tehokas, nopea ja joustava rahoitustapa). Yhtenä raportissa esitettynä viranomaisten jatkotoimenpiteenä todettiin tarve arvioida voimassa olevaa lainsäädäntöä joukkorahoituksen näkökulmasta ja esitettiin sen täsmentämistä tarvittaessa. Keskustelu joukkorahoituksesta ja erityisesti sen laina- ja sijoitusmuotoisten toimintamuotojen asemasta olemassa olevassa rahoitusmarkkinainfrastruktuurissa ja kotimaisessa sääntelykehikossa on tiivistynyt vuoden 2015 alkupuoliskolla. Joukkorahoituksen oikeudellinen määrittelemättömyys ja sen piirissä tapahtuvan toiminnan monimuotoisuus on vaikeuttanut kokonaisuuden arviointia. Tämä on aiheuttanut toimialaan kohdistuvaa oikeudellista epäselvyyttä niin joukkorahoitusta välittävien palvelualustojen, sijoittajien, rahoitusta joukkorahoituksella hakevien yritysten kuin viranomaistenkin ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM124:00/2013
Asianumerot 2650/00.01.00.01/2013
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu – 25.8.2016
Asettamispäivä
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys 46/2016 Käsittelytiedot eduskunnassa
Eduskunnan vastaus 98/2016
Hyväksytty säädös 734/2016
Hyväksytty säädös 735/2016
Hyväksytty säädös 736/2016
Hyväksytty säädös 737/2016
Hyväksytty säädös 738/2016
Tavoitteet ja tuotokset
Esityksessä ehdotettu laina- ja sijoitusmuotoista joukkorahoitusta koskeva suppea ja suhteellisen keveä puitelainsäädäntö riittävän tasoista sijoittajansuojaa koskevine säännöksineen varmistaisi sen, että markkinoilla joukkorahoitusta välittävät kotimaiset yritykset voivat kehittyä ja kilpailla tasavertaisin edellytyksin muiden rahoitusmuotojen kanssa ensisijaisesti Suomen markkinoilla, mutta myös kansainvälisesti. Ehdotetun lainsäädännön tehtävänä on lisäksi varmistaa, että kotimaiset joukkorahoitusalan toimijat ovat kilpailukykyisiä suhteessa kansainvälisiin kilpailijoihinsa. Toimijoiden pieni koko ja pääsääntöisesti vähäiset hallinnolliset resurssit sekä toimialan suhteellisen pieni osuus rahoitusmarkkinoilla kerätystä tai välitetystä rahan määrästä puoltavat käyttäjäystävällistä ja sääntelyn noudattamiskustannukset minimoivaa lakitekniikkaa. Kevyt puitesääntely ulotettaisiin sijoitusmuotoisen joukkorahoituksen ja sen välittäjien lisäksi myös lainamuotoiseen joukkorahoitukseen ja sen välittäjiin. Esityksellä pyritään avaamaan rahoitusmarkkinoita antamalla uudelle, nykyisiin rahoitusmuotoihin nähden täydentävälle ja osin vaihtoehtoiselle rahoituskanavalle toiminta- ja kasvuedellytykset luomalla toimialalle selkeät laintasoiset pelisäännöt. Tavoitteena on selkeyttää eri viranomaisten vastuita markkinoilla esiintyvien joukkorahoitusmuotojen valvonnassa. Lisäksi esityksellä pyritään lisäämään sijoitusvaihtoehtoja erityisesti piensijoittajille tilanteessa, jossa pitkään jatkunut EU-alueen talouskriisi on ajanut pankkien tarjoaman korkotason lähelle nollaa. Esityksessä on näistä syistä valittu käytettävissä olevista vaihtoehdoista sekä joukkorahoitusta koskevan sääntelyn rakenteen että sisällön näkökulmasta ne, jotka parhaiten edistävät Suomen rahoitusmarkkinoiden kilpailukykyä lisäävien sekä pääministeri Kataisen hallitusohjelmaan ja pääministeri Stubbin minihallitusohjelmaan sisältyvien tavoitteiden täyttymistä.
Tiivistelmä
Valtiovarainministeriö julkaisi yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa 13.3.2014 raportin joukkorahoituksesta (Raportti joukkorahoituskyselystä - Joukkorahoitus on tehokas, nopea ja joustava rahoitustapa). Yhtenä raportissa esitettynä viranomaisten jatkotoimenpiteenä todettiin tarve arvioida voimassa olevaa lainsäädäntöä joukkorahoituksen näkökulmasta ja esitettiin sen täsmentämistä tarvittaessa. Keskustelu joukkorahoituksesta ja erityisesti sen laina- ja sijoitusmuotoisten toimintamuotojen asemasta olemassa olevassa rahoitusmarkkinainfrastruktuurissa ja kotimaisessa sääntelykehikossa on tiivistynyt vuoden 2015 alkupuoliskolla. Joukkorahoituksen oikeudellinen määrittelemättömyys ja sen piirissä tapahtuvan toiminnan monimuotoisuus on vaikeuttanut kokonaisuuden arviointia. Tämä on aiheuttanut toimialaan kohdistuvaa oikeudellista epäselvyyttä niin joukkorahoitusta välittävien palvelualustojen, sijoittajien, rahoitusta joukkorahoituksella hakevien yritysten kuin viranomaistenkin näkökulmasta. Toiminnan monimuotoisuuden ja oikeudellisen epäselvyyden johdosta sekä joukkorahoitukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä sen potentiaalin täysimääräiseksi hyödyntämiseksi valtiovarainministeriössä on laadittu joukkorahoitusta koskeva hallituksen esitysluonnos. Valtiovarainministeriön arvion mukaan joukkorahoituslaki on tarpeen, koska erityisesti niin sijoitus- kuin lainamuotoisella joukkorahoituksella on useita toisistaan sekä toiminnallisesti että taloudellisesti eroavia muotoja ja näin ollen kulloinkin valitusta liiketoimintamallista riippuen mahdollisia liityntöjä moniin voimassa oleviin kansallisiin lakeihin.
Lähtökohdat
Joukkorahoitus on uutena, olemassa oleviin rahoituskanaviin nähden täydentävänä ja osin myös vaihtoehtoisena rahoitusmuotona saavuttanut viime vuosina suurta kiinnostusta erityisesti siemen-, kasvu- sekä pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritys) keskuudessa niin kansainvälisesti kuin myös Suomessa. Joukkorahoituksen oikeudellinen määrittelemättömyys ja sen piirissä tapahtuvan toiminnan monimuotoisuus on vaikeuttanut kokonaisuuden arviointia ja aiheuttanut oikeudellista epäselvyyttä niin markkinatoimijoille kuin viranomaisille. Joukkorahoitukseen liittyy kuitenkin erittäin suuri potentiaali, mitä ei saada käyttöön, jolleivät oikeudelliset pelisäännöt toimialalle ole selvät. Joukkorahoitusmarkkinan koko Suomessa vuonna 2013 oli noin 18 miljoonaa euroa, mutta kasvuvauhti on nopeaa – noin 20–50 prosenttia vuodessa toimintamuodosta riippuen. Euroopan joukkorahoitusmarkkinan koon on arvioitu olleen noin 3 miljardia euroa vuonna 2014 ja joukkorahoituksella rahoitusta Euroopassa keräsi lähes 5 800 kasvu- ja pk-yritystä. Nykyisellä kasvuvauhdilla rahoitusmuodolla voidaan arvioida olevan suurta potentiaalia sekä sijoituskohteena että yritysten rahoituskanavana.
Lausuntokierros joukkorahoituslain hallituksen esitys -luonnoksesta aloitettu 15.5.2015.
Lausuntokierros aloitettu 15.5.2015 ja päättyy 12.6.2015.
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
Lausuntopalautteen yhteenveto PDF
13.8.2016 Valtiovarainministeriö
-
21.9.2015 Valtiovarainministeriö
-
26.6.2015 Finanssivalvonta
-
26.6.2015 Keskuskauppakamari
-
17.6.2015 Valtiovarainministeriö
-
17.6.2015 Oikeusministeriö
-
16.6.2015 Korkein oikeus
-
12.6.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
12.6.2015 Grow VC Group ja P2P Safety
-
12.6.2015 Suomen Pääomasijoitusyhdistys ry FVCA
-
12.6.2015 TrustBuddy AB
-
12.6.2015 Nordea Pankki Suomi Oyj
-
12.6.2015 Aalto-yliopisto
-
12.6.2015 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
-
12.6.2015 Suomen Asianajajaliitto
-
12.6.2015 Suomen Lakimiesliitto
-
12.6.2015 Suomen Kuntaliitto
-
12.6.2015 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
12.6.2015 Vauraus Suomi Oy ja Kansalaisrahoitus Oy
-
12.6.2015 Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry
-
12.6.2015 Innovaatiorahoituskeskus Tekes
-
12.6.2015 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
12.6.2015 Suomen Pankki
-
12.6.2015 Fundu Oy
-
12.6.2015 Suomen Yrittäjät
-
12.6.2015 Suomen Teollisuussijoitus Oy
-
12.6.2015 Pörssisäätiö
-
12.6.2015 Procope & Hornborg Asianajotoimisto Oy
-
12.6.2015 Yhteisörahoituspalvelu Mesenaatti.me Oy
-
12.6.2015 Suomen Yrittäjät
-
12.6.2015 Finanssialan Keskusliitto
-
12.6.2015 Poliisihallitus
-
12.6.2015 Nousu Capital Oy
-
11.6.2015 FundedByMe
-
11.6.2015 Finnvera Oyj
-
11.6.2015 Sisäministeriö
-
11.6.2015 Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE
-
11.6.2015 Front Capital Oy
-
11.6.2015 Euroclear Finland Oy
-
11.6.2015 Fixura Ab Oy
-
11.6.2015 Finnish Business Angels Network ry FiBAN
-
11.6.2015 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
11.6.2015 Business Angels Finland Oy ja PocketVenture.com
-
10.6.2015 Lumituuli Oy
-
10.6.2015 Konkurssiasiamiehen toimisto
-
9.6.2015 Suomen Teollisuussijoitus Oy
-
9.6.2015 Invesdor Oy
-
1.6.2015 Korkein hallinto-oikeus
-
29.5.2015 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
15.5.2015 Valtiovarainministeriö
-
Lakiehdotukset lausuntopyynnön liitteeksi PDF
15.5.2015 Valtiovarainministeriö
-
Yleisperustelut lausuntopyynnön liitteeksi PDF
15.5.2015 Valtiovarainministeriö
-
Yksityiskohtaiset perustelut lausuntopyynnön liitteeksi PDF
15.5.2015 Valtiovarainministeriö
-
Saatekirje lausuntopyynnön liitteeksi PDF
15.5.2015 Valtiovarainministeriö
-
12.5.2015 Suomen Asiakastieto Oy
Muut asiakirjat ja muistiot
-
24.3.2016 Sisäministeriö
-
18.3.2016 Valtiovarainministeriö
-
18.3.2016 Valtiovarainministeriö
-
14.4.2015 Valtiovarainministeriö
-
13.2.2015 Valtiovarainministeriö
-
Ennakkoilmoitus; Kutsu viranomaisten kuulemistilaisuuteen 25.2.2015 koskien hallituksen esitystä sijoitusmuotoista joukkorahoitusta ja vertaislainojen välitystä koskevaksi lainsäädännöksi
6.2.2015 Valtiovarainministeriö
-
Elinkeinoelämän keskusliiton vastaus PDF
20.12.2013 Elinkeinoelämän keskusliitto
-
20.12.2013 Crwdpuisto
-
Osakesäästäjien Keskusliiton vastaus PDF
20.12.2013 Osakesäästäjien Keskusliitto
-
Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan vastaus PDF
19.12.2013 Turun yliopisto / Oikeustieteellinen tiedekunta
-
C&S / Suomen AA-liiton vastaus PDF
17.12.2013 C&S / Suomen AA-liitto
-
Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n vastaus PDF
16.12.2013 Vastuullinen Lahjoittaminen ry
-
Kysely joukkorahoituksesta; Muistutus ja määräajan pidentäminen HTML
13.12.2013 Valtiovarainministeriö
-
Suomen Pankki / Rahoitusmarkkina- ja tilasto-osaston vastaus PDF
13.12.2013 Suomen Pankki / Rahoitusmarkkina- ja tilasto-osasto
-
Euroclear Finlandin vastaus PDF
13.12.2013 Euroclear Finland
-
Finanssialan Keskusliiton vastaus PDF
13.12.2013 Finanssialan Keskusliitto
-
13.12.2013 Finassivalvonta
-
FVCA:n vastaus PDF
13.12.2013 FVCA
-
Kilpailu- ja kuluttajaviraston vastaus PDF
13.12.2013 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
Business Angels Finland Oy/PocketVenturen vastaus PDF
11.12.2013 Business Angels Finland Oy/PocketVenture
-
11.12.2013 Invesdor Oy
-
11.12.2013 Kepa ry
-
Verohallinnon esikunta- ja oikeusyksikön vastaus PDF
11.12.2013 Verohallinto / Esikunta- ja oikeusyksikkö
-
FundedByMe Crowdfunding AB:n vastaus PDF
10.12.2013 FundedByMe Crowdfunding AB
-
Vauraus Suomi Oy:n vastaus PDF
9.12.2013 Vauraus Suomi Oy
-
FiBAN - Suomen Yksityissijoittajat ry PDF
5.12.2013 FiBAN - Suomen Yksityissijoittajat ry
-
NASDAQ OMX:n (Nordic Equities) vastaus PDF
4.12.2013 NASDAQ OMX / Nordic Equities
-
Suomen Bisnesenkelit Ry:n vastaus PDF
4.12.2013 Suomen Bisnesenkelit Ry
-
Venture Bonsai Oy:n vastaus (julkinen) / Tage Johansson PDF
30.11.2013 Venture Bonsai Oy / Tage Johansson CEO
-
Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:n vastaus PDF
28.11.2013 Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
-
FINEn vastaus PDF
28.11.2013 FINE
-
Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry:n vastaus PDF
28.11.2013 Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry
-
Kysely joukkorahoituksesta; saate HTML
27.11.2013 Valtiovarainministeriö
-
Kysely joukkorahoituksesta; taustamuistio PDF
27.11.2013 Valtiovarainministeriö
-
Kysely joukkorahoituksesta; kyselylomake PDF
27.11.2013 Valtiovarainministeriö
-
27.11.2013 Vertaislaina Oy
Julkaisut ja raportit
-
Report on Crowdfunding Survey PDF
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2014;
-
Raportti joukkorahoituskyselystä PDF
Valtiovarainministeriö
Muu laatija: Valtiovarainministeriö; Julkaisuvuosi: 2014; WWW-osoite: http://145.247.195.11/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/07_rahoitusmarkkinat/20140313Raport/name.jsp;