Yhteisen asiakaspalvelun pilotoinnin seuranta- ja arviointiraportti

Pilotointi viidessä Asiointipisteessä 23.9.2014-30.4.2015

Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun kehittämishankkeen tavoitteena on, että asiakkaat saavat julkisen hallinnon asiakaspalvelut yhteisistä Asiointipisteistä yhdenvertaisesti ja kohtuuetäisyydellä asuinpaikastaan. Yhteistä asiakaspalvelua pilotoitiin 23.9.2014 alkaen viidellä paikkakunnalla: Oulun Kiimingissä, Mikkelissä, Saarijärvellä, Paraisilla ja Pelkosenniemellä. Asiointipisteissä tarjotaan ylläpitäjäkunnan lisäksi Kelan, poliisin lupahallinnon, Verohallinnon, maistraatin ja TE- toimiston palveluja.

Pilottipisteissä testattiin ja kehitettiin mm. asiakaspalvelun toiminta- ja rahoitusmallia, toimitiloja sekä laitteita ja järjestelmiä. Pilottien avulla haluttiin saada päätöksenteon pohjaksi kokemuksia myös esimerkiksi kysynnän suuntautumisesta Asiointipisteisiin. Pilottipisteet jatkavat toimintaansa pilotointijakson jälkeen.

Pilotointi toteutui suunnitelman mukaisesti ja se nosti esiin sekä hyviä käytänteitä että edelleen kehitettäviä asioita.