Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

En teknisk plan för de offentliga finanserna för 2024–2027 har publicerats

finansministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 23.3.2023 15.37
Typ:Pressmeddelande 145/2023
Julkisen talouden suunnitelman kuvituskuva

Statsrådet fattade beslut om en teknisk plan för de offentliga finanserna för 2024–2027 torsdagen den 23 mars. Planen för de offentliga finanserna täcker hela den offentliga ekonomin och innehåller delar som gäller statsfinanserna, välfärdsområdenas ekonomi, den kommunala ekonomin, lagstadgade arbetspensionsanstalter och andra socialskyddsfonder.

Planen för de offentliga finanserna 2024−2027 innehåller inga nya politiska riktlinjer, utan grundar sig på den gällande lagstiftningen. I planen beaktas förutom den senaste ekonomiska prognosen också konsekvenserna av de beslut som statsminister Marins regering tidigare fattat för utgifts- och inkomstnivån under de kommande åren. Den tekniska planen för de offentliga finanserna utgör underlag både för förhandlingarna om regeringsprogrammet och för den följande planen för de offentliga finanserna, som den nya regering som utnämns efter riksdagsvalet ska fatta beslut om hösten 2023.

Den regering som bildas efter riksdagsvalet ska också ställa upp mål för det strukturella saldot och andra mål och regler som styr skötseln av de offentliga finanserna. Dessutom fastställer den nya regeringen ramnivån för valperioden och de regler för ramsystemet för 2024–2027 som ska iakttas under valperioden. Dessa ingår inte i den tekniska planen för de offentliga finanserna. Riksdagen behandlar inte den tekniska planen.

Den gångna regeringsperioden har varit mycket exceptionell

Finlands externa omgivning har drabbats av en historisk turbulens under denna regeringsperiod. Först rubbades världsekonomin av covid-19-pandemin, och genast efter att pandemin avtagit inledde Ryssland ett anfallskrig mot Ukraina. Finlands ekonomi har drabbats av två betydande externa kriser som indirekt har påverkat de offentliga finanserna genom realekonomin och direkt genom åtgärder för att bekämpa effekterna av kriserna. Regeringen har fört en aktiv finanspolitik under de på varandra följande kriserna.

År 2020 infördes det med anledning av covid-19-pandemin omfattande stödpaket för företag och hushåll samt andra åtgärder vars effekter gradvis avtog. I anslutning till pandemiläget har det som anslag i statens budgetekonomi budgeterats diskretionära satsningar på sammanlagt cirka 16,6 miljarder euro för 2020–2027. I och med Rysslands anfallskrig mot Ukraina inledde regeringen omfattande beredskapsåtgärder 2022. Åren 2022–2023 riktas stödåtgärder till hushållen på grund av höjda energikostnader. För de utgifter som omfattas av den säkerhetspolitiska undantagsklausulen har det för 2022 och 2023 budgeterats och för ramperioden 2024–2027 allokerats sammanlagt 11,0 miljarder euro. Utan nya beslut förblir finanspolitiken stimulerande även under ramperioden.

Trots den exceptionella turbulensen har Finlands offentliga finanser stärkts under de senaste två åren. Sysselsättningen har ökat och arbetslösheten har minskat snabbt. Sysselsättningen fortsätter att öka och arbetslösheten att minska också under ramperioden. En måttlig ökning av sysselsättningen i kombination med en dämpad ekonomisk tillväxt räcker dock inte till för att korrigera balansen i de offentliga finanserna. Utan nya åtgärder som stärker de offentliga finanserna börjar det förbättrade saldot i de offentliga finanserna 2021–2022 försämras från och med 2023. De stora underskotten och den långsamma ekonomiska tillväxten återspeglas också i den offentliga skuldkvoten, som efter en tillfällig utjämning åter har börjat öka. Till följd av befolkningens åldrande finns det ett hållbarhetsproblem inom den offentliga ekonomin som inte har kunnat lösas. På lång sikt räcker inkomsterna i den offentliga ekonomin inte till för att täcka utgifterna.

Utgifterna inom statens budgetekonomi är större än beräknat under ramperioden

År 2024 beräknas utgifterna inom budgetekonomin uppgå till cirka 88,3 miljarder euro, vilket är 4,8 miljarder euro mer än vad som budgeterats för 2023 (inkl. den första tilläggsbudgeten). Till de viktigaste faktorer som förklarar ökningen av anslagsnivån jämfört med 2023 hör bland annat indexjusteringar samt ändringar i den statliga finansieringen av välfärdsområdena.

Utgifterna inom statens budgetekonomi beräknas under ramperioden uppgå till i genomsnitt 88,2 miljarder euro enligt prisnivån 2024. År 2027 beräknas utgifterna i budgeten uppgå till 88,4 miljarder euro enligt prisnivån 2024. Jämfört med planen för de offentliga finanserna från våren 2022 ökar utgifterna för 2024–2026 med i genomsnitt 8,0 miljarder euro per år. Ökningen av utgifterna förklaras bland annat av flera faktorer som hänför sig till indexjusteringar (3,0 miljarder euro), den beräknade ökningen av ränteutgifter (i genomsnitt 2,3 miljarder euro) samt beredskapen för eventuella årliga efterhandsjusteringar som föranleds av välfärdsområdenas finansieringssystem. Även de utgifter som omfattas av den så kallade säkerhetspolitiska undantagsklausulen har ökat med cirka 0,6–0,9 miljarder euro per år jämfört med det tidigare rambeslutet. Ökningen förklaras till stor del av att personer som får tillfälligt skydd och har en hemkommun omfattas från och med den 1 mars 2023 av ersättningarna enligt integrationslagen.

Om man jämför utgifter till gängse priser har de uppskattade utgifterna för 2024–2026 ökat med i genomsnitt 6,6 miljarder euro per år jämfört med planen för de offentliga finanserna från våren 2022.

Inkomsterna inom budgetekonomin ökar i jämn takt under ramperioden

År 2024 beräknas inkomsterna (exkl. nettoupplåningen) inom budgetekonomin uppgå till 76,7 miljarder euro, vilket är 3,7 miljarder euro mer än vad som budgeterats för 2023 (inkl. den första tilläggsbudgeten). År 2027 beräknas inkomsterna inom budgetekonomin uppgå till 82,6 miljarder euro. År 2024 beräknas skatteinkomsterna uppgå till 68,4 miljarder euro och öka med i genomsnitt 3,7 procent per år. I slutet av ramperioden uppskattas skatteinkomsterna vara 74,3 miljarder euro.

Den i euro räknat mest betydande ändringen i beskattningsgrunderna är den årliga indexjusteringen i beskattningen av förvärvsinkomster, som ingår i prognosen som ett så kallat tekniskt antagande och som minskar skatteinkomsterna med i genomsnitt 0,6 miljarder euro per år. På motsvarande sätt ökar inkomsterna bland annat till följd av att det inflyter uppskattningsvis 400 miljoner euro i skatt på vinster inom elbranschen och sektorn för fossila bränslen 2024. Dessutom upphör de temporärt höjda avskrivningarna på lösa anläggningstillgångar 2025, vilket innebär att skatteinkomsterna ökar med uppskattningsvis cirka 250 miljoner euro.

Ett bättre skatteutfall än väntat har höjt uppskattningen av skatteutfallet med i genomsnitt 1,8 miljarder euro per år 2024–2026 jämfört med planen för de offentliga finanserna från våren 2022. I synnerhet intäktskalkylerna över förvärvs- och kapitalinkomstskatten, mervärdesskatten och samfundsskatten har ökat avsevärt. Även kalkylen över intäkter av källskatt på ränteinkomster har ökat avsevärt till följd av höjningen av räntenivån. På motsvarande sätt har de svagare utsikterna inom bostads- och fastighetshandeln minskat kalkylen över intäkter av överlåtelseskatt. Även intäktskalkylerna över punktskatter har minskat.

Underskottet i statens budgetekonomi uppgår till cirka 12 miljarder euro under ramperioden

År 2024 beräknas statens budgetekonomi uppvisa ett underskott på 11,6 miljarder euro, vilket är 1,2 miljarder euro mer än vad som budgeterats för 2023 (inkl. den första tilläggsbudgeten). Åren 2024–2027 är underskottet i budgetekonomin i genomsnitt 11,7 miljarder euro, medan det årliga underskottet i planen för de offentliga finanserna från våren 2022 var i genomsnitt 7,2 miljarder euro.

Inkomster, utgifter och balans i statens budgetekonomi, miljarder euro

  budg. + tilläggsbudg. för 2023 budg. + tilläggsbudg. för 2023 plan för de offentliga finanserna för 2025 plan för de offentliga finanserna för 2026 plan för de offentliga finanserna för 2027
Inkomster (exkl. nettoupplåning) 73,0 76,7 78,5 80,6 82,6
Utgifter 1  83,5 88,3 90,3 91,9 94,6
Balans -10,4 -11,6 -11,8 -11,3 -12,0

1 Utgifterna har omräknats till gängse priser med hjälp av finansministeriets prisindexprognos, som ger en riktgivande uppskattning av prisutvecklingen under ramperioden.

Välfärdsområdenas och kommunernas finansiering under ramperioden

Finansieringen med allmän täckning till välfärdsområdena uppgår till cirka 24,8 miljarder euro 2024. I den statliga finansieringen till välfärdsområdena beaktas de ändringar i uppgifter och skyldigheter som det beslutats om och de ändringar som gjorts i finansieringslagen bland annat i fråga om universitetssjukhustillägget. Dessutom beaktas justeringen av den kalkyl över kostnader och inkomster som överförs från kommunerna i samband med social- och hälsovårdsreformen utifrån uppgifterna i kommunernas bokslutsprognoser för 2022. Av denna anledning ökas välfärdsområdenas finansiering permanent från och med 2024 med cirka 600 miljoner euro, och kommunernas statsandelar minskas med cirka 100 miljoner euro. I planen för de offentliga finanserna har dessutom reserverats medel för efterhandsjusteringar enligt finansieringslagen och för kostnader för reformen av lagen om funktionshinderservice. Kommunernas kalkylerade statsandelar uppgår till 3,9 miljarder euro 2024. Nivån på statsandelarna stiger med cirka 0,9 miljarder euro från och med 2025 till följd av överföringen av ansvaret för att ordna arbetskraftsservice.

Planen för de offentliga finanserna överlämnas till Europeiska kommissionen

Planen för de offentliga finanserna innehåller också Finlands stabilitetsprogram, som har utarbetats enligt ett antagande om oförändrad politik. Planen uppfyller EU:s krav på en budgetplan på medellång sikt. Statsrådet godkände också Finlands nationella reformprogram den 23 mars. Stabilitetsprogrammet och det nationella reformprogrammet hänför sig till den europeiska planeringsterminen för samordning av den ekonomiska politiken. Finland överlämnar sin plan för de offentliga finanserna och sitt nationella reformprogram till Europeiska kommissionen.

Planen för de offentliga finanserna grundar sig på en oberoende makroekonomisk prognos och budgetprognos av finansministeriets ekonomiska avdelning. Även dessa publicerades torsdagen den 23 mars.

Ytterligare information: Mika Niemelä, budgetchef, tfn 0295 530 525 (planen för de offentliga finanserna), och Antti Kekäläinen, konsultativ tjänsteman (stabilitetsprogrammet och reformprogrammet), tfn 02955 30386, finansministeriet

Plan för de offentliga finanserna för 2024–2027 | Publikationsarkivet Valto
Ekonomisk översikt den 23 mars 2023 på finska | Publikationsarkivet Valto
Finlands nationella reformprogram 2023 | Publikationsarkivet Valto
beslut beslut ekonomi ekonomi offentlig ekonomi offentlig ekonomi organisationer planer för de offentliga finanserna rambeslut stater statsekonomi välfärdsområden

Se även

Finansministeriet har offentliggjort förslaget till budgeten för 2026

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.8.2025 11.14

Finansminister Riikka Purras budgetförslag stabiliserar skuldkvoten, budgetunderskottet minskar till mindre än 10 miljarder euro

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:6.8.2025 18.24

Finansministeriet har inlett förhandlingarna om statsbudgeten för nästa år

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:6.8.2025 12.03

Statsrådet enades om planen för de offentliga finanserna för 2026–2029

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:30.4.2025 13.34

Finansministeriets förslag till ramar för statsfinanserna 2026–2029 har publicerats

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:13.3.2025 14.48

Nya sammanställda kalkyler ger en mer heltäckande bild av statsfinanserna än tidigare

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:10.10.2024 13.49
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation